گروه بورس - هدیه لطفی: مدیر پذیرش فرابورس از پذیرش سهام 4 شرکت آ.س.پ، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک سرمایه و بانک آریا خبر داد.

سید مهدی علم‌الهدی اعلام کرد: در بیست و یکمین جلسه هیات پذیرش اوراق بهادار فرابورس، درخواست پذیرش سهام ۴ شرکت آ.س.پ. سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران، بانک سرمایه و بانک آریا پذیرفته شد.
وی تصریح کرد: شرکت آ.س.پ با سرمایه 120 میلیارد ریال در زمینه‌های ساختمانی فعالیت داشته و سهامدار عمده آن شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان است.
علم‌الهدی در باره ۳ شرکت پذیرفته شده دیگر توضیح داد: شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران با سرمایه ۲۰۰ میلیارد ریال در حوزه سرمایه‌گذاری پروژه‌های گردشگری و صنعت توریسم فعالیت می‌کند و سهامدار عمده آن گروهی از اشخاص حقوقی و حقیقی هستند.
به گفته وی، بانک سرمایه دارای سرمایه 3 هزار و 535 میلیارد ریالی است و سرمایه‌گذاری فرهنگیان و شرکت‌های تابعه از سهامداران عمده آن هستند. همچنین بانک آریا که در شرف تاسیس است و سرمایه آن پس از انجام پذیره‌نویسی و برگزاری مجمع موسس به ثبت خواهد رسید.
یادآور می‌شود پذیره‌نویسی بانک آریا در روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه از طریق شعب بانک ملت و بازار فرابورس صورت می‌گیرد.
بر این اساس 100 میلیارد تومان از سرمایه‌ این بانک در شرف تاسیس از طریق پذیره‌نویسی تامین خواهد شد که 90 میلیون تومان آن از طریق شعب بانک ملت و مابقی از طریق بازار فرابورس به قیمت اسمی هر سهم 100 تومان پذیره‌نویسی می‌شود.
توانمندی بازار در عرضه شرکت‌های بزرگ
همچنین مدیرعامل شرکت فرابورس از انجام مذاکره برای حضور شرکت‌های تابعه راه آهن از جمله صندوق کارکنان راه آهن خبر داد و گفت: آشنایی هر چه بیشتر مردم با بازاری مانند فرابورس عاملی در جهت گسترش و توسعه این بازار خواهد بود.
به گزارش سنا، مصطفی امید قائمی، درخصوص ظرفیت‌ها و پتانسیل فرابورس به عنوان یک بازار جوان گفت: از ابتدای تاسیس بازار فرابورس تاکنون قسمت عمده‌ای از سهام ناوگان ملی از طریق فرابورس عرضه شد که قابل توجه بوده است.
وی افزود: تاکنون شرکت‌های متعددی در فرابورس عرضه شدند که با استقبال هم روبه‌رو بوده‌اند. امید قائمی خاطرنشان کرد: با توجه به نیازمندی‌های کنونی بازار سرمایه، فرابورس کمک می‌کند تا بخش عمده‌ای از متقاضیان منابع مالی، امکان بهره‌مندی از مزایای آنرا داشته باشند که مهم‌ترین آن، سهولت روش‌ها در مراحل پذیرش و انجام معاملات اوراق بهادار است.
شروع مثبت بازار
از سوی دیگر بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را با شرایط مثبت آغاز کرد؛ به طوری که در این روز بیش از 37 میلیون و 497 هزار سهم در میان 4 هزار و 188 نفر سهامدار دادوستد شد و ارزش کل معاملات بازار به رقم 416 میلیارد و 652 میلیون ریال رسید.
در این روز نماد معاملاتی لیزینگ ایرانیان با حجم ۱۸ میلیون و ۲۶۱ هزار سهم، بیشترین حجم معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و به عنوان پرمعامله‌ترین سهم شناخته شد.
همچنین همراه اول نیز با حجم 43 هزار سهم، رقمی معادل 317 میلیارد ریال روانه بازار کرد و به این ترتیب عنوان باارزش‌ترین سهم را کسب کرد. یادآور می‌شود در این روز صف فروشی معادل 200 هزار سهم برای سهام بالاست در نرخ 14 هزار و 791 ریال تشکیل شد و به دنبال صف مزبور هر سهم این شرکت افت قیمت 5 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.
این در حالی است که شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان، فولاد آلیاژی یزد و روان فن‌آور شاهد تشکیل صف خرید برای سهام خود بودند.
بر این اساس دیروز صف خرید نماد «رپارس» به 500 هزار سهم رسید. همچنین «فولای» و «خفناور» نیز به ترتیب دارای صف خریدی معادل 21 میلیون و 5/5 میلیون سهم بودند که به دنبال صف خریدهای یادشده هر کدام رشد قیمت 5 درصدی سهام را تجربه کردند.
روز گذشته در بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز ۸ هزار و ۶۶۰ برگه به ارزش ۸ میلیارد و ۶۶۳ میلیون ریال دادوستد شد که این رقم‌ها در اختیار معاملات اوراق مشارکت توسعه، گواهی سپرده سعدی و اوراق بانک کشاورزی بود.
عرضه بلوکی «وگستر»
همچنین تعاونی خاص کارکنان ایران‌خودرو در نظر دارد ۳۰ درصد از سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان را از طریق بازار فرابورس به فروش رساند.
بر این اساس، تعداد 120 میلیون سهم معادل 30 درصد از سهام «وگستر»، به قیمت پایه هر سهم 4 هزار و 600 ریال در روز چهارشنبه 18 اسفندماه در بازار اول فرابورس عرضه می‌شود.
افزایش ۱۳ درصدی سود امسال «رپارس»
تجارت الکترونیک پارسیان پیش‌بینی سود هر سهم سال‌مالی 89 را با 13 درصد رشد به 556 ریال افزایش داد.
«رپارس» در ۱۸ بهمن‌ماه برای هر سهم خود ۴۹۰ ریال سود پیش‌بینی کرده بود؛ اما به دلیل کاهش ۱۲ میلیارد ریالی هزینه‌های عمومی و اداری ناشی از عدم برگزاری جشنواره پایان سال پارسیان از یک طرف و افزایش خالص ۳۳ میلیارد ریالی درآمدها و هزینه‌های عملیاتی به دلیل خرید ۲۰ درصد سهام صرافی پارسیان، افزایش سهم از سود عملکرد تجارت الکترونیک پارسیان کیش و افزایش سود حاصل از سپرده‌گذاری‌ها از طرف دیگر، پیش‌بینی سود هر سهم را افزایش داده است.
بر این اساس پیش‌بینی عملکرد شرکت برای سال‌مالی جاری در مقایسه با عملکرد واقعی سال‌مالی قبل به‌ترتیب درآمد حاصل از فروش و ارائه خدمات 29 درصد ‌افزایش، بهای تمام شده کالای فروش‌رفته و خدمات ارائه‌شده 57 درصد ‌افزایش و سود پس از کسر مالیات 45 درصد ‌افزایش نشان می‌دهد.
در همین حال تجارت الکترونیک پارسیان اعلام کرده با توجه به خرید ۲۰ درصد از سهام شرکت صرافی پارسیان از سوی «رپارس» پیش‌بینی سود عملکرد سال ۱۳۹۰ شرکت صرافی پارسیان مبلغ ۳۸ میلیارد و ۳۶۸ میلیون ریال توسط آن شرکت اعلام شده که سهم شرکت از سود سال مزبور مبلغ ۷ میلیارد و ۶۷۳ میلیون ریال است.
با توجه به پرداخت بخشی از مبلغ مبایعه‌نامه از محل سپرده‌ها، مبلغ 6 میلیارد و 375 میلیون ریال از سود سپرده‌های سال 1390 این شرکت طبق بودجه ارسالی کسر و مبلغ 1298 میلیون ریال به سود خالص سال 1390 شرکت اضافه می‌شود.