نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۰ اردیبهشت

اعلام سیاست‌های جدید تثبیت نرخ ارز/ قیمت دلار 300 تومان تعیین شد

کدخبر: ۶۴۷۶۶۴
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
اعلام سیاست‌های جدید تثبیت نرخ ارز/ قیمت دلار 300 تومان تعیین شد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

30 اردیبهشت 1354؛ ایران از اسپانیا کشتی‌های 20 هزار تنی می‌خرد

اسپانیا در ایران 10 هزار خانه می‌سازد و با مشارکت ایران و اسپانیا در دو کشور کشتی ساخته می‌شود. قرار است اسپانیا تعدادی کشتی 20 هزار تنی به ایران بفروشد و ایران از این کشور 400 واگن حمل کالا وارد می‌کند.

پروتکل اولین اجلاسیه کمیسیون مشترک وزیران ایران و اسپانیا در وزارت صنایع و معادن امضا شد.

این پروتکل را از جانب ایران فرخ نجم‌آبادی، وزیر صنایع و معادن و از طرف اسپانیا وزرای صنایع و بازرگانی این کشور امضا کردند.

براساس این پروتکل مشارکت ایران در ساخت کشتی در اسپانیا و احتمالا در ایران و همچنین تحویل کشتی‌هایی به ظرفیت 20 هزار تن از جانب اسپانیا به ایران مورد بررسی قرار گرفت.

30 اردیبهشت 1374؛ اعلام سیاست‌های جدید تثبیت نرخ ارز

با تصویب هیات دولت نرخ ابرز برای صادرات و واردات و ارزهای خدماتی تا پایان سال جاری تثبیت شد.

محسن نوربخش، رئیس کل بانک مرکزی پس از پایان جلسه هیات دولت به تشریح آثار و پیش‌بینی نتایج تثبیت نرخ ارز پرداخت و گفت: ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات طی برنامه اول رشد نسبتا خوبی پیدا کرد؛ به‌طوری‌که طبق آمار گمرک بین 4 تا 5 میلیارد دلار ارزش صادرات غیرنفتی را تشکیل می‌دهد که اگر این رقم را با آنچه که از محل درآمدهای نفتی صرف تامین کالاهای مردم می‌شود مقایسه کنیم، نسبت یک به دو است.

نوربخش افزود: در گذشته در بهترین حالت چیزی در حدود 10 میلیارد دلار ارزش صادرات غیرنفتی ما از یک میلیارد دلار تجاوز نمی‌کرد. این نسبت در حال حاضر به یک به دو رسیده است و به این ترتیب یکی از عوامل اساسی عدم تعادل در اقتصاد ما که وابستگی به نفت بود،‌کم شد.

در هفته‌های اخیر با توجه به تبلیغات دشمن و جو روانی ایجادشده و نوسانات قیمت ارز، با وضعیتی روبه‌رو شدیم که صادرکننده انتظار افزایش قیمت ارز را داشت؛ بنابراین در ارائه و فروش ارز خود تاخیر می‌کرد و واردکننده هم اگر قرار بود ماه آینده برای تامین نیاز خود به بازار مراجعه کند، لذا از یک طرف ما در قسمت تقاضا این تعجیل را می‌دیدیم و از طرف دیگر، در قسمت عرضه این تاخیر را و این دو عامل موجب شد که قیمت ارز افزایش بیشتری پیدا کند و این افزایش درواقع تایید نظرات تورمی صادرکننده و واردکننده شود و در رفتار آنها اثر بگذارد و دولت به این نتیجه رسید.

لذا دولت تصمیم گرفت رابطه بین صادرکننده و واردکننده را قطع کند، نظیر آنچه که در بسیاری از کشورها بوده و لزومی ندارد رابطه بین صادرکننده و واردکننده ارتباط مستقیم تامین نیاز کند. در این رابطه سیستم بانکی به عنوان واسطه بین این دو تعیین شد و براساس تنخواهی که در اختیار خواهد گذاشت، نیازهای واردکننده را تامین می‌کند و واردکننده دیگر ضرورتی ندارد که به صادرکننده رجوع کند و تنها با مراجعه به سیستم بانکی، ثبت‌سفارش و گشایش اعتبار خواهد کرد.

وی در جواب این سوال که قیمت معین شده برای هر دلار 3 هزار ریال چه تاثیری را بر آمار صادرات غیرنفتی دارد و اصولا مبنای این قیمت‌گذاری چه بوده است، گفت: ما اصلی را که در تعیین قیمت ارز حاصل از صادرات را در نظر گرفتیم و در دولت هم روی این تاکید شد این بود که فعالیت‌های صادراتی نسبت به سایر فعالیت‌ها سودآوری بیشتری داشته باشد. بر این اساس یک بررسی از متوسط قیمت ارز صادراتی در طول سال 1373 که پایین‌تر از این قیمت بود، صورت گرفت. اگر آمار ارز صادراتی را نگاه کنیم، می‌بینیم که تا بهمن سال 1373 قیمت هر دلار صادراتی در حدود 270 یا 280 تومان بود.

بنابراین قیمت 300 تومان قیمتی است که برای صادرکننده می‌کند و سود خوبی را برای او خواهد داشت و صادرات همچنان می‌تواند با این قیمت از بازار خوبی در خارج برخوردار باشد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد چگونگی ارائه ارزهایی که در اختیار مردم عادی و خانواده‌ها قرار دارد، ‌گفت: براساس مقررات اعلام‌شده، هر کسی که بخواهند ارز به فروش برساند، باید آن را در شبکه رسمی بانکی که ما اعلام کردیم فقط با همان قیمت بفروشد ولی اگر قصد مبادله ندارد، بنابراین بحث قیمت مطرح نیست و بحث قیمت و مبادله آن در چارچوب ضوابط دولت خواهد بود که باید از طرف همه رعایت شود و قیمت تعیین‌شده برای خرید ارزهای مردم نیز بر مبنای هر دلار آمریکا 3 هزار ریال است.

ازسوی دیگر آیین‌نامه تنظیم بازار ارز صادراتی و چگونگی اعمال تعزیرات حکومتی در مورد قاچاق کالا و ارز به تصویب هیات وزیران رسید و از صبح فردا (یکشنبه) لازم الاجرا است.

براساس ماده یک این آیین‌نامه، تمامی صادرکنندگان موظف به سپردن تعهد برای برگرداندن صد درصد ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات در موعد مقرر هستند و صادرکنندگانی که قبلا موظف به بازگرداندن 50 درصد از ارز صادراتی خود بوده‌اند نیز مشمول مقررات این آیین‌نامه هستند.

ضمن آنکه ارزیابی قیمت کالاها و خدمات براساس نظر کمیته نرخ‌گذاری کالاهای صادراتی خواهد بود.

در ماده سوم، مهلت ایفای تعهد برای معرفی و فروش ارزهای یادشده به بانک‌ها در مورد فروش 6 ماه و در مورد سایر کالاها و خدمات 3 ماه تعیین شده است.

30 اردیبهشت 1394؛ وام سه سطحی برای مسکن

طرح‌هایی که یک سال و نیم اخیرا توسط وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن، برای «رکودزدایی و تقویت قدرت خرید مصرفی مسکن» به مرجع سیاستگذار پولی پیشنهاد شده بود.

در جلسه عصر دیروز شورای پول و اعتبار بررسی نهایی شد. یکی از طرح‌های راه‌یافته به این شورا ایجاد صندوق پس‌انداز «یکم» در بانک مسکن بود که با تصویب آن، تسهیلات خرید مخصوص «خانه اولی»‌ها بر حسب طبقه بندی جمعیتی شهرها در سه سطح 40، 60 و 80 میلیون تومان مشروط به سپرده‌گذاری حداقل یکساله پرداخت خواهد شد.

دومین طرح مورد بررسی در جلسه شورای پول و اعتبار، انحصارشکنی از پرداخت وام مسکن با آزادسازی سه نوع وام خرید 40، 50 و 60 میلیونی در سایر بانک‌ها بود که به تصویب نهایی رسید.

نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت یکسان می شود

با تصمیم مدیران عامل بانک‌های کشور نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت یکسان می شود. درحالیکه پیش از این رئیس‌کل بانک مرکزی از باز بودن دست بانک‌ها برای تعیین نرخ سود سپرده‌های کمتر از یک سال خبر داده بود، مدیران عامل بانک‌ها در نشستی با ولی‌الله سیف درباره نرخ سود یکسان برای سپرده‌های کوتاه‌مدت توافق کردند.

با این تصمیم مدیران عامل بانک‌ها، آزادسازی نرخ سود کوتاه‌مدت حذف خواهد شد.

فروش رنوی فرانسه به ایران از سر گرفته شد

فروش شرکت خودروسازی رنوی فرانسه به ایران از سر گرفته شد و این شرکت در ماه آوریل هزار دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرد. شرکت خوردوسازی رنوی فرانسه اعلام کرد عرضه محصولات این شرکت به ایران در چهارمین ماه سال‌جاری میلادی از سر گرفته شده و در این ماه هزار دستگاه از محصولات این شرکت به ایران فرستاده شده است. این شرکت در نخستین ماه سال جاری میلادی 2050 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده بود، اما در ماه فوریه هیچ محصولی را روانه بازار ایران نکرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی