ترانزیت دو میلیون تن گندم در سال 90

آغاز خرید تضمینی گندم از امروز

گروه بازرگانی - معاون وزیر بازرگانی از برنامه‌ریزی برای ترانزیت ۲ میلیون تن گندم در سال ۹۰ خبرداد و گفت: با توجه به پیش‌بینی تولید ۹ میلیون تنی گندم در این سال، صادرات گندم با قوت ادامه می‌یابد. حمید علیخانی در گفت‌وگو با مهر گفت: در سال ۸۹ ایران توانست یک میلیون تن صادرات گندم به کشورهای دنیا داشته باشد. بر همین اساس، صادرات گندم در سال ۹۰ نیز همچون گذشته ادامه خواهد داشت. وی موجودی گندم کشور را خوب ارزیابی کرد و گفت: نیاز کشور به طور قطع با موجودی فعلی تامین خواهد شد، اما به دنبال بهبود کیفیت گندم تولیدی هستیم. به گفته علیخانی، صادرات گندم ایران به کشورهایی همچون امارات، عمان، عراق، سوریه و عربستان صورت می‌گیرد، البته یکی از جدیدترین کشورهایی که از سال ۹۰ به جرگه واردکنندگان گندم از ایران می‌پیوندد، مصر است که امیدواریم بتواند بازار صادراتی مناسبی برای گندم ایران باشد.

وی اظهار داشت: هدفگذاری بر این است که ایران، مرکز تجارت جهانی غلات شود و بر این اساس باید راه را باز کرد تا ترانزیت گندم نیز در کنار صادرات آن انجام گیرد. این درحالی است که کشورهای بالادست ایران همچون قزاقستان، روسیه و اوکراین، موجودی بسیار خوب و موثری از گندم دارند و تولید آنها، بالاتر از حد نیازشان است. علیخانی تصریح کرد: تولید بالاتر از حد نیاز کشورهای بالادست ایران زمینه‌ای را فراهم می‌سازد که ایران از کشورهای شمال خود، گندم وارد کرده و به کشورهای جنوب خود که در حاشیه خلیج‌فارس قرار دارند، صادرات انجام دهد.

وی اظهار داشت: بر این اساس، امسال برنامه این است که دو میلیون تن گندم از طریق خاک ایران، ترانزیت شود. معاون وزیر بازرگانی از اقبال کشورهای حاشیه خلیج‌‌فارس برای خرید گندم از ایران اشاره کرد و گفت: سرعت انتقال گندم از طریق خاک ایران بیشتر از واردات کشورهای حاشیه خلیج‌‌فارس از سایر کشورهای دنیا است، چراکه این کشورها مجبور هستند که از فاصله ۹ هزار کیلومتری خود گندم خریداری کنند، در حالی که از طریق ایران، این فاصله به ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر تقلیل می‌یابد.

آغاز خرید تضمینی گندم از امروز

علیخانی همچنین در گفت‌وگو با شابا از آغاز خرید اعتباری گندم از امروز (دوشنبه) با مشارکت ۲۰ درصدی بخش خصوصی در استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان خبرداد.

معاون وزیر بازرگانی از برنامه‌ریزی و تدابیر ویژه برای خرید تضمینی گندم در سال جدید خبر داد و گفت: امسال طبق قانون باید ۲۰ درصد از بزرگترین خرید تضمینی کشور توسط بخش خصوصی صورت گیرد. علیخانی، با اشاره به تجهیز ۷۰۰ مرکز خرید گندم در سراسر کشور برای خرید به موقع و کاهش زمان انتظار کشاورزان، خاطرنشان کرد: برای اینکه کشاورزان آسان‌تر و راحت‌تر بتوانند محصول خود را به‌ فروش برسانند، سامانه هدفمند خرید گندم به صورت رسمی اجرایی خواهد شد.

وی، پیش‌بینی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با میزان گندم قابل عرضه به مراکز خرید را ۸ تا ۹ میلیون تن اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به بارندگی‌های اخیر این میزان با افزایش قابل قبولی همراه خواهد شد.