اتاق اصفهان 5/6درصد سهام شرکت‌های نمایشگاه‌های استان را خریداری کرد

گروه بازرگانی- اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان اخیرا ۵/۶ درصد از سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان را خریداری کرده است. این معامله ۶۰۰ میلیون تومانی با پرداخت نقدی اتاق در هفته اول اسفندماه قطعیت یافت و اسناد آن مبادله شد. اتاق اصفهان بنا دارد با خرید سهام شرکت نمایشگاه‌ها دست بازتری در بازاریابی بین‌المللی کالاهای تولیدی استان داشته باشد. اتاق اصفهان در حالی شریک شرکت نمایشگاه‌های این استان شده است که شماری از بزرگ ترین صنایع کشور عضو این اتاق هستند و از آنجا که اتاق‌های بزرگ دنیا اساسا زمام امور نمایشگاه‌های مطرح جهان را در دست دارند، این رویکرد مدیران اتاق اصفهان می‌تواند در رونق فضای نمایشگاهی قطب صنعتی و تجاری کشور نقش پررنگی داشته باشد. رییس اتاق بازرگانی اصفهان، خریداری این میزان از سهام شرکت نمایشگاه‌ها را «استراتژیک» تلقی می‌کند و می‌گوید: طبق قانون اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن کشور یکی از مهم‌ترین وظایف این نهاد دیرپا که صراحتا در ماده ۵ این قانون اشاره شده تشکیل نمایشگاه‌های تخصصی و بازرگانی داخلی و خارجی و کوشش در راه شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور است. به گفته محمود اسلامیان، با خرید سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان شرایط و تسهیلات به مراتب بهتری نسبت به قبل برای حضور اعضا در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی فراهم خواهد شد.

رییس اتاق اصفهان همچنین در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تعامل گسترده این اتاق با مدیران دولتی و نمایندگان مجلس در جهت انتقال اطلاعات لازم، به منظور تصمیم‌گیری بهینه در سیاست‌های اقتصادی کشور را از جمله الزامات مدیریتی این اتاق دانست و گفت: طی چهار سال گذشته تلاش شده است که جایگاه اتاق اصفهان به گونه‌ای که در شان آن است، حفظ و ارتقا یابد. وی نشست‌های دوره‌ای با وزرای صنایع و معادن، بازرگانی، کارو امور اجتماعی و معاونان آنها و روسای سازمان‌های دولتی را از جمله اقداماتی برشمرد که در طول دوره ششم هیات نمایندگان اتاق اصفهان جریان داشته و نتایج مطلوبی نیز به همراه داشته است.

اسلامیان در ادامه این گفت‌وگو، آموزش نیروی انسانی را محور دیگر فعالیت این اتاق دانست و گفت: تفاوت عمده کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در توجه به کمیت و کیفیت نیروی انسانی است. امروزه کشورهایی بدون هیچ گونه منابع مادی صرفا با اتکا به نیروی انسانی متفکر و آموزش دیده به رفاه و آرامش رسیده‌اند. اتاق اصفهان طی ۴ سال گذشته بر توسعه کیفی اعضا تاکید داشته و همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعددی به صورت هفتگی با دعوت از اساتید بین‌المللی و داخلی برگزار کرده است.

به گفته وی، در پی استقبال از نخستین دوره MBA در اتاق اصفهان، دومین دوره آن نیز در بهمن ماه سال جاری برگزار شد. و این اتاق می‌کوشد که با اخذ مجوز از مرکز آموزشی اتاق ایران و راه اندازی مرکز آموزش اتاق اصفهان با نیازسنجی و به کارگیری اساتید بین‌المللی و داخلی خدمات آموزشی مناسب به اعضا ارائه کند.

اسلامیان خاطرنشان کرد: طی دوره ششم، میزان آموزش تخصصی و سمینارهای علمی ۱۳۳۳۳۵ نفر ساعت بوده که نسبت به دوره‌ قبل که ۱۵۶۵۰ نفر ساعت بود ۷۵۲ درصد رشد نشان می‌دهد که این رشد معنادار همان رکن اصلی توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی است.

اسلامیان سپس به تاثیر دیپلماسی اقتصادی در پویایی و تحرک بازارهای هدف اتاق بازرگانی اشاره کرد و افزود: توجه به فضای رقابتی اقتصاد در کشور و در سطح جهانی باعث شد واحد امور بین‌الملل اتاق اصفهان طی دوره اخیر تشکیل و با حداقل نیرو موفق به برقراری تعاملات با اتاق‌های کشور‌های دیگر و ارائه خدمات و اطلاعات به اعضا گردد. دعوت از سفرای کشورهای خارجی در ایران دعوت از کمپانی‌های بزرگ اقتصادی و برقراری نشســـت با اعضای اتاق اصفهان، برقراری ارتباط با اتاق‌های سایر کشورها‌ و اعزام اعضا به همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله فعالیت‌های امور بین‌الملل اتاق اصفهان بوده است.وی تصریح کرد: بخش بین‌الملل اتاق در سال ۸۶ میزبان ۱۲ هیات خارجی، در سال ۸۷ میزبان ۱۴ هیات، در سال ۸۸ پذیرای ۳۹ هیات بوده و در ۱۱ ماهه سال ۸۹ نیز نشست‌های رسمی با ۳۲ هیات اقتصادی برگزار شده است که مجموعا برگزاری نشست با ۹۷ هیات خارجی را در کارنامه خود دارد. همچنین اعزام هیات تجاری به جنوب عراق در سال ۸۶، اعزام هیات تجاری به تایلند در سال ۸۷ حضور در نمایشگاه ساختمان قطر و اعزام ۲ هیات به کردستان عراق در سال ۸۸ و اعزام هیات بلندپایه به کردستان عراق در سال ۸۹ از فعالیت‌های حوزه روابط بین‌الملل اتاق اصفهان در دوره ششم به شمار می‌رود.

اسلامیان در ادامه به برگزاری ۲۲۶ نشست در دوره ششم هیات نمایندگان اتاق اصفهان اشاره کرد که با هدف هم اندیشی و بررسی راهکارهای تحقق اهداف اصل ۴۴ صورت گرفته است که این میزان نشست نسبت به دوره قبل ۵۰ درصد افزایش نشــــان می‌دهد.

وی با بیان اینکه اتاق تلاش می‌کند به عنوان یک تشکل مادر ارتباط فعال و همه جانبه‌ای با تشکل‌ها در راستای مصالح بخش خصوصی برقرار کند به حضور نمایندگان اتاق در سازمان‌های مالیاتی و بیمه اشاره کرد که حاصل کار آنها تغییر ۲۷ درصد آرا مالیاتی طی سال گذشته به نفع اعضای این اتاق بوده است.

وی بازسازی سالن اجتماعات و راه‌اندازی مجموعه جدید اداری اتاق را سبب‌ساز برگزاری جلسات و سمینارهای آموزشی و علمی، با استانداردهای بین‌المللی دانست و افزود: علاوه بر آن زمینی به وسعت ۷۸۰۰۰ مترمربع در کنار اتوبان ذوب‌آهن خریداری شد تا امکان احداث یک باشگاه VIP به منظور استفاده اعضا فراهم شود.