توضیح درباره دلایل 149 میلیون نفر سفر ایرانیان در نوروز

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره برخی انتقادات مبنی بر آمارهای غیرواقعی سفرهای نوروزی گفت: این منتقدان از فرمول‌های آمارگیری جهانی هم عبور کرده‌اند. حمید بقایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص نحوه آمارگیری سفرهای نوروزی اظهار داشت: این آمار که تا پایان دوازدهم فروردین‌ماه ۱۴۹ میلیون نفر سفر با رشد ۲۹ درصد اعلام شده است بر پایه آمار راهداری و نیروی انتظامی است.

به گفته وی این آمار تنها از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جمع‌آوری نمی‌شود. ۱۷ نهاد و سازمان از جمله وزارت راه، نیروی انتظامی، هلال احمر، اورژانس، صدا و سیما و... عضو ستاد تسهیلات سفرهای کشور هستند.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: منتقدانی که این آمار سفرهای نوروزی مردم را نقض می‌کنند از فرمول‌های جهانی هم عبور کرده‌اند، اما هیچ اشکالی ندارد آنها راهکارهای خود را برای شمارش مسافران اعلام کنند ما هم از روش‌های آنها اگر تخصصی و علمی باشد، استقبال می‌کنیم.

بقایی درباره اینکه چگونه ممکن است ۷۰ میلیون جمعیت ایران ۱۴۹ میلیون سفر را در کشور ثبت کرده باشند، گفت: برای این اظهارنظر سه دلیل قابل ذکر است اول اینکه واحد نفر - سفر که برای آمار سفرهای نوروزی از سوی ستاد تسهیلات سفرهای کشور اعلام می‌شود، واحد جهانی است؛ به طوری که سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) این واحد را برای شمارش سفرها اعلام کرده است.

معاون رییس‌جمهور ادامه داد: موضوع دوم این است که ظاهرا افرادی که این آمارها را اغراق شده می‌دانند، فرق سفر و مسافر را متوجه نمی‌شوند. یک مسافر ممکن است چندین سفر داشته باشد و از شهری به شهری دیگر سفر کند که هرکدام از این سفرها جزو آمار قرار می‌گیرد.

بقایی دلیل سوم را هزینه‌های هر استان برای مسافران نوروزی عنوان کرد و گفت: ملاک شمارش ما برای مسافران ورود به استان است. ممکن است شخصی اقامت هم نداشته باشد اما هر استان برای مسافران ولو اینکه توقف نداشته باشند، هزینه کرده است؛ به طوری که دستگاه‌ها و سازمان‌هایی چون ناجا، پلیس راه، اورژانس، بیمه، دستگاه قضایی، هلال احمر، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا یک مسافر بتواند به سلامت از یک استان به استان دیگر سفر کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر گردشگری یک صنعت است و جابه‌جایی گردشگران در سطح کشور گردش اقتصادی ایجاد می‌کند و این همان هدف ورود و خروج گردشگران است.