رویکرد حوزه نوآوری و فناوری آذربایجان شرقی، مردمی‌سازی است

دنیای اقتصاد-تبریز: «عبدالرضا فلاح»،  در اختتامیه یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس ۲۰۲۳) تبریز با تاکید بر اینکه اولویت دادن به جوانان و آینده سازان از اولویت ها و ضروریات این حوزه است، افزود: تلاش می شود در این حوزه زنجیره ای از رویدادها و نمایشگاه ها پیش بینی شود تا گام های لازم برای توسعه اقتصادی استان برداشته شود.

وی با بیان اینکه رویکرد ما در حوزه جشنواره دانش آموزی (رینوفست) تربیت و تجهیز آن ها برای علوم آینده است، اظهار کرد: در این راستا سه بخش هوش مصنوعی، هوا و فضا و رباتیک تعیین شد تا دانش آموزان با علوم آینده تربیت شوند نه با علوم امروزی.

مشاور نوآوری و فناوری استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس ۲۰۲۳)، گفت: این نمایشگاه قلب تپنده حوزه فناوری در استان بوده و از طریق ارتباط با صنعت و تجاری سازی زمینه عملیاتی شدن طرح های نوآورانه و فناورانه فراهم می شود.

فلاح، ادامه داد: هدف از برگزاری جشنواره ملی فناوری اطلاعات (جمفا) نیز الگوسازی بوده تا نوآوران و فناوران برای علاقه مندان به فعالیت در این حوزه الگو باشند و با حمایت دستگاه های متولی این جشنواره و رینوفست ادامه می یابد.

وی یادآور شد: برنامه اصلی استان در این حوزه، ملی سازی ظرفیت ها، رویدادها و نمایشگاه هایی است که در تبریز برگزار می شود و با توجه به ظرفیت های استان و پیشتازی در حوزه های صنعتی و وجود بخش خصوصی و فعالان اقتصادی، این شهر به پایتخت نوآوری و فناوری کشور تبدیل شود.

۵۶۷ طرح در نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی ارایه شد

رییس ستاد اجرایی یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس ۲۰۲۳) تبریز نیز در این مراسم گفت: امسال در بخش نمایشگاه رینوتکس ۵۶۷ طرح ارایه شد که ۲۰ درصد آن ها مربوط به سایر استان ها بود.

«رضا کریملو»، افزود: از مجموع طرح های حاضر در نمایشگاه، ۱۱۰ طرح در جشنواره طرح های فناورانه رینوتکس شرکت کردند که پس از چند مرحله داوری از صاحبان این طرح ها به عنوان منتخب تجلیل می شود.

وی اظهار کرد: در جشنواره دانش آموزی ربع رشیدی رینوفست که برای اولین بار در این دوره برگزار شد، بیش از یک هزار طرح شرکت کرده بودند که از این تعداد نیز ۶۳ طرح برای تجلیل انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه در مدت برگزاری نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس) ۴۱ رویداد تخصصی و فناورانه پیش بینی شده بود، اظهار کرد: از مهمترین آن ها برگزاری رویداد «گویش تجربه ها» با حضور هشت کارآفرین و سرمایه گذار برتر کشور است.

رییس ستاد اجرایی یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس ۲۰۲۳) تبریز گفت: در رینوتکس ۲۰۲۳ میزان ارزش تفاهم نامه ها، قراردادها و تسهیلات بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال بود.

کریملو، ادامه داد: در بخش جایزه ملی فناوری ایران ربع رشیدی که برای اولین بار با همکاری وزارت صمت (صنعت معدن تجارت) و وزرات عطف (علوم، تحقیقات و فناوری) برگزار شد، بیش از ۲۰ جایزه ارزشمند به برگزیدگان اهدا می شود.

وی با اشاره به اینکه در مجموع بیش از ۸۰ جایزه در این دوره برای تیم ها و افراد منتخب اهدا می شود، یادآور شد: برای برگزاری این دوره بیش از ۲۲ هزار نفرساعت کار با مشارکت ۱۴۰ داور و همراهی ۲۰ رسانه استانی و ملی انجام شد.