قوانین موجود، صادرات و واردات را در تقابل با هم قرار می‌دهد

دنیای اقتصاد-تبریز: رضا جعفری در بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران که با حضور مسئولان کشوری، استانی و روسا و هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در تبریز برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار کرد: طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده در کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز و مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز، تحریم‌های بانکی، عدم تعامل با کشورهای دنیا و چند نرخی بودن ارز، سه مشکل عمده‌ای هستند که صادرات را با چالش مواجه کرده‌اند.

وی گفت: ایران از سال ۱۳۵۷ در تحریم است، اما معضل اصلی صادرکنندگان در این برهه از زمان، تحریم‌های پولی، مالی و بانکی است که به شدت مشکل‌ساز است.

وی تاکید کرد: حرف تجار این است که نرخ ارز باید به صورت تدریجی و به شکلی افزایش یا کاهش یابد که از تنش‌ها و ضربات شدید جلوگیری شود.

جعفری با اشاره به قرارگیری ایران در موقعیت مناسب از نظر جغرافیایی، اظهار کرد: کریدور شمال-جنوب امتیاز بسیار بالایی است که به‌ تنهایی می‌تواند ۳۰ میلیارد دلار درآمد ترانزیتی برای کشور ایجاد کند.

وی تاکید کرد: این کریدور است که ما را به مسیر صادرات هنگفت اروپا وصل می‌کند و اگر هرچه سریع‌تر چاره‌ای نیندیشیم، تهدیدهای بزرگی از سوی کشورهای همسایه در راه است که ممکن است این بازار را از ما بگیرد.

وی گفت: کشور عراق علی رغم وضعیت نامساعد خود توانسته است با سیاست‌های درست، تورم بالای خود را کنترل کند و ما در ایران نیز باید هر چه سریع‌تر این مشکل را تحت کنترل بگیریم.‌