آغاز تملک ایستگاه‌های خط ۲ قطار شهری تبریز

دنیای اقتصاد-تبریز: «یعقوب وحیدکیا»، در گفت و گو خبرنگاران با اشاره به اینکه هم اکنون تملک‌ اراضی مربوط به ایستگاه‌ اول خط۲ در حال انجام است، افزود: در کنار انجام عملیات حفاری توسط دستگاه های تی بی ام، کار تملک ایستگاه های خط۲ قطارشهری در جریان است.

وی با بیان اینکه حفاری دستگاه های تی بی ام در تونل شرقی و غربی مسیر خط۲ قطارشهری تبریز به صورت مستمر و در سه شیفت کاری بدون وقفه انجام می شود، اظهار کرد: با ادامه این روند پیش بینی می شود حفاری تونل غربی در حد فاصل قراملک تا میدان دانشسرا به طول ۱۰ کیلومتر تا اواسط آذر ماه امسال تمام شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: با اتمام حفاری تونل غربی تا ۲۰ آذر، دستگاه حفاری از جلوی استانداری آذربایجان شرقی خارج و دمونتاژ ( باز کردن قطعات از هم برای انجام عملیات تعمیر و یا تعویض) می شود.

وحیدکیا، ادامه داد: اکنون مراحل حفاری در تونل غربی به لحاظ قرار گرفتن در زیر بافت تجاری و فرسوده شهر با حساسیت ویژه و تامین ایمنی لازم انجام می شود.

وی یادآور شد: مشکلی از بابت تامین مواد و مصالح مراحل حفاری خط۲ قطارشهری وجود ندارد و در این زمینه با برنامه‌ریزی‌های منظم و برگزاری جلسات مستمر کارگاهی مشکلات موجود در این عملیات مرتفع شده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه حفاری تونل شرقی نیز در حال انجام است، گفت: حفاری در این مسیر به خاطر وجود شبکه آب و فاضلاب با مشکل مواجه شده بود که تلاش می شود شبکه فاضلاب موجود در مسیر، جابجا شود.

وحیدکیا، افزود: خط۲ قطارشهری تبریز به طول حدود ۲۲.۴ کیلومتر طولانی‌ترین مسیر از شبکه ریلی کلان‌شهر تبریز بوده و اتمام عملیات حفاری، تکمیل ایستگاه ها و بهره برداری از آن برای جابجایی مسافران درون شهری در این مسیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده برای اجرای هر کیلومتر قطارشهری نیاز به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است، یادآور شد: اجرا و تکمیل این خط نیاز به حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریال است.

۴۲۰ میلیون دلار از طریق فاینانس برای اجرای خط۲ قطارشهری تبریز هزینه می شود

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: با توافقاتی که با کشور چین انجام شده، حدود ۴۲۰ میلیون دلار از راه فاینانس برای اجرای خط۲ قطار شهری تبریز اختصاص می یابد و با تامین این اعتبار تلاش می شود در چهار سال آینده این خط از قراملک تا باغمیشه به بهره برداری برسد.

وحیدکیا، ادامه داد: تلاش می شود فاز اول خط۲ قطارشهری و ایستگاه های موجود در این مسیر شامل قراملک، خانه سازی، شهرک امام، آخونی، قره آغاج، درب گجیل، سه راه محققی (سه راه امین) و جلوی استانداری تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی اظهار کرد: برای تکمیل فاز اول این خط به طول هشت کیلومتر نیاز به حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است تا عملیات سویل، زیرسازی، روسازی، ریل گذاری، احداث ایستگاه ها و ناوگان ریلی آن تکمیل و به بهره برداری برسد.

پنج هزار میلیارد ریال برای رفع نواقص ایستگاه های خط ۱ قطارشهری تبریز هزینه شد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به وجود برخی نواقص در ایستگاه های خط۱ قطارشهری تبریز، گفت: برای رفع این نواقص و تعبیه سیستم تهویه آن ها بیش از پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

وحیدکیا، افزود: با تکمیل ایستگاه‌های خط ۱ و راه‌اندازی فاز سوم آن، جابجایی مسافران این مسیر از ۱۵ هزار نفر به ۴۰ هزار نفر در روز رسید و تلاش می شود با تکمیل سیگنالینگ (ایمنی حرکت قطارها و بهره برداری بهینه سامانه حمل و نقل ریلی) زمان انتظار در ایستگاه ها به کمتر از ۹ دقیقه برسد.

حفاری تونل غربی خط۲ قطارشهری تبریز از سرگرفته شد

 خط ۲ قطارشهری تبریز شامل ۲۰ ایستگاه است که از محدوده زمین‌های قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) شروع و با عبور از خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و زیر خیابان های آخونی و قدس در ایستگاه میدان کهن (محققی سابق) از طریق ایستگاه تبادلی با خط۱ مرتبط می شود و از طریق میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و ضمن عبور از میدان شهید فهمیده باغمیشه به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی در نهایت در میدان بسیج خاتمه می‌یابد.

اجرای خط۲ قطارشهری تبریز از سال ۹۰ آغاز شده و از سوی قرارگاه خاتم الانبیا در حال اجرا بوده و در طرح توسعه این خط، گذر از منطقه خاوران و اتصال به ایستگاه راه‌آهن تبریز- میانه در نظر گرفته شده است.

قطارشهری تبریز در پنج خط (چهار خط اصلی و یک خط حومه‌ای) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده‌ و خط یک در حال خدمات دهی است.