هدف نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تبریز رفع چالش بازاریابی است

دنیای اقتصاد-تبریز: احمد حمزه زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه، یکی از اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را توجه به توسعه و رونق صنعت سودآور گردشگری در دوران جدید و پسا کرونا دانست و افزود: بر این پایه، دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز در قالب ۱۶۰ غرفه از تمام استان های کشور و نیز چند کشور خارجی و همسایه طی روزهای ۲۶ تا ۲۹ مهر ماه امسال در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی این شهر برگزار می‌شود.

وی، مجموع مساحت برگزاری نمایشگاه فوق را ۱۱ هزار مترمربع اعلام کرد که ۲ هزار مترمربع آن به فضای باز اختصاص داده شده است تا استان ها و کشورهای مختلف محصولات و آثار و اسناد معرفی ظرفیت های گردشگری مناطق خود را به نمایش بگذارند.

حمزه‌زاده با اشاره به رایزنی و مکاتبات وزارت امور خارجه با کشورهای مختلف جهان برای حضور در نمایشگاه گردشگری تبریز، یادآور شد: تاکنون حضور کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ژاپن، چین، ارمنستان، روسیه، جمهوری تاتارستان و اقلیم کردستان عراق در این نمایشگاه تا حدودی قطعی شده است.

وی ادامه داد: با مذاکرات دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در تبریز، تمهیدات و مقدمات سفر و حضور وزرای گردشگری چند کشور همسایه و نیز سفرای کشورهای خارجی در تهران نیز در این نمایشگاه به انجام رسیده است که امیدواریم با حضور و مشارکت آنها کیفیت و کمیت آن بهتر و مطلوب تر از نمایشگاه پیشین که قبل از شیوع کرونا برگزار شد، باشد.

حمزه زاده تبلیغات و بازاریابی را ۲ مشکل و چالش عمده در حوزه گردشگری کشور و آذربایجان شرقی بیان و اظهار کرد: برپایی نمایشگاه های مختلف و نیز حضور مدیران و فعالان صنعت گردشگری در نمایشگاه‌های خارج از کشور از جمله مهمترین عوامل در رفع این چالش ها است که برای بهره مندی کامل از چنین امکانی باید همه دستگاه های اجرایی و به خصوص رسانه های گروهی همراه و همکار وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشند.

وی با تاکید بر نقش تاثیرگذار و مهم انجمن ها و کانون‌های صنعت گردشگری در توسعه این صنعت افزود: در حال حاضر آذربایجان شرقی با داشتن پنج کانون و انجمن آژانس داران، هتل داران، راهنمایان گردشگری، واحدهای پذیرایی و مراکز تفریحی و انجمن بوم گردی یکی از استان های پیشرو در حوزه فعالیت های بخش خصوصی در صنعت گردشگری کشور به شمار می رود که در جریان برگزاری نمایشگاه بین المللی از توان و ظرفیت های این کانون ها باید نهایت بهره برداری را کرد.

حمزه زاده اضافه کرد: هم‌اکنون ۲۷۶ آژانس گردشگری و مسافرتی در آذربایجان شرقی فعال است و انجمن هتل داران با ۸۷ عضو، راهنمایان گردشگری با بیش از ۵۰۰ عضو، انجمن واحدهای پذیرایی و مراکز تفریخی با ۳۵۰ عضو و ۲۴۶ عضو انجمن بوم گردی در این استان فعالیت دارند.

وی از برنامه ریزی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برای برگزاری ۵۶ رویداد، جشنواره و همایش استانی طی سالجاری خبر داد و گفت: تاکنون ۲۶ مورد از این برنامه ها اجرایی شده و بقیه نیز تا پایان امسال برگزار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه همزمان با نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز، دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی نیز برگزار می شود، اظهار کرد: این نمایشگاه در سالن پروین اعتصامی نمایشگاه بین المللی و در قالب ۲۲۰ غرفه از سراسر کشور برپا می شود.

توسعه صنعت گردشگری بدون کمک رسانه ها میسر نیست

رییس انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی آذربایجان شرقی نیز در این نشست خبری با تاکید بر نقش مهم و بی‌مانند رسانه‌ها در توسعه صنعت گردشگری، گفت: هرگونه اقدام و برنامه‌ریزی در این حوزه مهم، اقتصادی و سودآور بدون همکاری و کمک جامعه خبری و رسانه‌ها راه به جایی نخواهد برد.

رشید رجب پور برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز را عامل مهم و تاثیرگذار در معرفی ظرفیت ها، استعدادها و آثار و جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی دانست و اظهار کرد: بدون تردید با تعامل سازنده با رسانه‌ها می‌توان این نمایشگاه‌ها را به بهترین شکل ممکن برگزار کرد و به طور قطع آثار و مزیت های اقتصادی آن در طول زمان و با سپری شدن مدتی آشکار می‌شود.

وی گردشگری سلامت، طبیعت گردی، تاریخی و فرهنگی را از محورهای اصلی و مهم نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تبریز برشمرد و با اشاره به تدارکات لازم برای اجرای انواع برنامه‌های جنبی، برپایی نمایشگاه عکس آماتور از شهرستان‌های مختلف آذربایجان شرقی را از جمله این برنامه‌ها بیان کرد.

رجب پور به اجرای اینفوتور تبریز از کشورهای مختلف جهان در زمستان گذشته اشاره کرد و افزود: در اثر این تور گردشگری که در آن ۱۵۰ نفر از تورگردانان خارجی حضور داشتند، هم‌اکنون دست کم ۳۰ آژانس گردشگری خارجی با آژانس‌های تبریز همکاری دارند.

وی اجرای برنامه موسیقی محلی و برپایی تورهای گردشگری ویژه عکاسان و خبرنگاران سایر استان ها و کشورهای خارجی را از دیگر برنامه‌های جنبی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تبریز اعلام کرد.