کنترل ولو دوم تاسیسات تقویت فشار گاز تبریز به بهره برداری رسید

دنیای اقتصاد-تبریز: فیروز خدائی با اعلام این خبر گفت: در راستای افزایش انعطاف عملیاتی و پایداری انتقال گاز و همچنین مدیریت بهینه مصرف بویژه در فصول سرد سال، کنترل ولو دوم در ایستگاه لانچر و رسیور تاسیسات تقویت فشار گاز تبریز احداث و مورد بهره برداری قرارگرفت.

خدائی افزود: ابتدا و انتهای خطوط انتقال گاز اصلی برای مصارف داخلی و قرارداد با کشورهای همسایه در تاسیسات تقویت فشار گاز تبریز واقع شده و این امکان را می دهد خطوط فوق الذکر را برای بهره برداری  بهینه به یکدیگر متصل و از این لوپ بوجود آمده در هدایت و انتقال گاز، تامین فلو و فشار مناسب خطوط با توجه به واقع شدن در سرشاخه شبکه خطوط انتقال گاز استفاده می گردد.

مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز اظهار داشت: بمنظور تنظیم فشار و فلوی ورودی تاسیسات تقویت فشار گاز تبریز بصورت دقیق و جلوگیری از  نزدیک شدن بیش از حد به نقطه کارکرد کمپرسور و بروز پدیده سرج، لازم بود تزریق گاز بصورت کنترل شده و دقیق صورت گیرد در  این راستا ایجاد کنترل ولو اول  در سال  1395 اجرایی و در سال 1400 نیز بهره برداری  از  کنترل ولو اول آغاز شد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط فلو و فشار گاز در  فصول سرد سال و نیاز به تزریق گاز بیشتر، عملاً  کنترل ولو موجود پاسخگوی نیاز نبود و باتوجه به بررسی ضرورت ایجاد کنترل ولو دوم، مقدمات اجرایی طرح فراهم و با عملیاتی شدن نصب کنترل دوم توسط همکاران عملیاتی، بهره برداری از کنترل ولو دوم نیز آغاز گردید.

مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز تصریح نمود: با بهره برداری از کنترل ولو دوم ضمن پایداری انتقال گاز و انعطاف عملیاتی، در جبران افت فشار در زمانهای اوج مصرف، بحرانی و ناترازی گاز نیز کمک شایانی بعمل آمد.

خدائی در پایان تاکید نمود: با بهره برداری از کنترل ولو دوم، نه تنها بر عملکرد بهینه درکاهش هزینه های انتقال و تقویت گاز تاثیر مثبتی داشته، در کاهش کارکرد سایر تاسیسات تقویت فشار گاز منطقه به سبب مدیریت فلوی و تقویت فشار نیز موثر بوده و از فرسایش ماشینهای دوار (کمپرسور و توربین) نیز جلوگیری خواهد نمود.