شماره روزنامه ۶۰۴۹
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • شرکت نورشک هیدرو نروژ روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد، تولید کارخانه آلومینیوم خود را در اسلواکی که اکثریت مالکیت آن را در اختیار دارد، به دلیل هزینه‌های بالای برق، به حدود 60درصد از ظرفیت کامل آن کاهش خواهد داد. نورشک هیدرو شرکت نروژی تولیدکننده آلومینیوم و انرژی‌های تجدیدپذیر است که دفتر مرکزی آن در شهر اسلو قرار دارد. شرکت نورشک هیدرو در سال ۱۹۰۵ توسط ساموئل ایده تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر، چهارمین تولیدکننده آلومینیوم در جهان است و در ۴۰ کشور دارای شعبه است.
  • دنیای‌اقتصاد: در آذرماه امسال بیش از ۵۳میلیون تردد بین‌استانی در راه‌های کشور انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۸درصد افزایش و نسبت به ماه گذشته ۴درصد کاهش نشان می‌دهد.
  • تجارت فرش به‌طور مشخص از دوره صفوی در ایران رونق داشته و این کالای نفیس، مانند ابریشم، بخشی از صادرات کشور را تشکیل می‌داده است. در این دوره فرش‌های تولیدی در کارگاه‌های سلطنتی مستقر در شهرهایی همچون اصفهان، کاشان و کرمان، علاوه بر رفع نیازهای شاهان و امرای صفوی و هدیه به پادشاهان دیگر کشورها به‌عنوان کالای تجاری به کشورهای اروپایی و ممالک همجوار نظیر عثمانی و هندوستان نیز صادر می‌شده است در فاصله سقوط سلسله صفوی تا شکل‌گیری و تثبیت سلسله قاجار، تولید و تجارت فرش به پایین‌ترین سطح تنزل یافت و رونق گذشته خود را به کلی از دست داد؛ ولی بافت فرش در مقیاس اندک در طول این دوره (قرن ۱۸م/ ۱۲ق)، کماکان در برخی از مراکز سنتی کشور نظیر خراسان، کرمان و فارس رواج داشت؛ البته منابع موجود هیچ اطلاعاتی از جزئیات تجارت فرش در…
  • اولین رویداد شتاب و استارت‌آپی در حوزه صنعت پخش و با محوریت فروش، لجستیک، زنجیره تامین کالا، انبار و برندینگ با هدف حمایت از نخبگان جوان و ایده‌های خلاقانه و پیشران حوزه صنعت پخش و با همکاری مشترک شرکت پخش سایه سمن و دانشگاه علمی‌-کاربردی عالیفرد (سن ایچ)، هشتم دی ماه 1400 در محل مدرسه فروش سایه سمن تبریز به مدت یک روز برگزار شد.
  • دکتر رسول جعفریان: در نوشته‌های انتقادی پیش از مشروطه و همین‌طور بعد از آن، تا دوره بیست‌ساله، به‌طور مرتب، از عوامل ترقی و رشد یاد شده و یکی از مهم‌ترین آنها علم و پیشرفت‌های علمی ذکر شده است. ای کاش می‌شد روزی این مساله را در آن متون دنبال کرد، اینکه بسیاری از کسانی که به مقایسه این طرف آب و آن طرف پرداختند، توصیه کردند که علم یکی از کلیدواژه‌های اصلی پیشرفت جوامع اروپایی است و ما هم باید همان راه را برویم. این توصیه‌ها گهگاه مورد توجه سیاستمداران هم بود.
  • چنان‌که از تاریخ و وقایع انقلاب مشروطه روشن نقش اصناف و تجار است و اسناد و مدارک این‌دوره به خوبی گویای این حقیقت است که این انقلاب و حادثه یک رویداد اجتماعی فراگیر در ایران بود که بذرهای آن پیش از این رویداد کاشته شده بود و آنچه در پیکره این پدیده بزرگ دمیده می‌شد و آن را زنده و بالنده می‌کرد، یک نفس حیات‌بخش فرهنگی بود. بنابراین هرگز نمی‌توان این رویداد مهم تاریخ ایران را با قالب‌های بی‌روح سازگار کرد.
  • روح‌اله‌حاتمی: جیمز مریت‌آیوز، متخصص چاپ سنگی، کتابدار و بازرگان آمریکایی بود. او بر جنبه‌های مالی و تجاری شرکت کریر‌اند آیوز نظارت داشت؛ شرکتی که وی آن را همراه با شریک تجاری‌اش، ناتانیل کریر اداره می‌کرد.
  • هری الکینز وایدنر، بازرگان و کتابدار آمریکایی و از اعضای خانواده سرشناس وایدنر بود که در واقعه کشتی تایتانیک غرق شد. مادرش پس از مرگ هری در کشتی تایتانیک (15 آوریل 1912 در اقیانوس اطلس) کتابخانه یادمان وایدنر را در دانشگاه هاروارد به یاد وی ساخت.
  • محمدفرید خان‌صنمی مدیرعامل شرکت صنایع غذایی مینوفارس
    بنا بر گزارش سالنامه آمار کشاورزی ایران تولید توت سفید در کشور سالانه حدود 26270 تن است که البته در مقایسه با کشورهایی نظیر ترکیه در سطح بسیار پایین‌تری قرار دارد. از نظر ترکیبات شیمیایی بر پایه وزن خشک در 100 گرم توت سفید 21/ 14 گرم کربوهیدرات، 55/ 1 گرم پروتئین، 48/ 0 گرم چربی و 47/ 1 گرم فیبر وجود دارد. توت منبعی غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز، منیزیم و آهن است. پتاسیم جزء مهم سلولی و مایعات بدن است که ضربان قلب و فشار خون را کنترل می‌کند. منگنز در بدن آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی را کاتالیز می‌کند و آهن برای درمان کم‌‌خونی توصیه می‌شود.
  • سندیکای صنایع کنسرو ایران طی نامه‌ای با موضوع هشدار درباره سرنوشت صدها کارخانه تولیدی و بیکاری صدها هزار کارگر، از سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری خواستار مساعدت و همکاری شدند. در ابتدای این نامه عنوان شده است: «یکی از مواردی که در سال‌های اخیر مورد تاکید و تایید مقام رهبری واقع شده حمایت از تولید داخلی و حفظ اشتغال کارگران و کارمندان شاغل در این بخش بوده و جنابعالی چه در دوران تصدی قوه‌قضائیه و چه در حال حاضر به درستی تاکید کرده‌اید که حتی یک خط تولید و یک کارخانه نباید لحظه‌ای متوقف یا تعطیل شود.