شماره روزنامه ۶۰۴۷
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: این سازمان، بسترساز و حرکت‌دهنده بخش معدن و صنایع معدنی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است و در این مسیر پنج راهبرد طراحی کرده است.
  • ایمیدرو اجرای 7 طرح پژوهشی در حوزه بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی را طی سال 1400 شروع کرده و در حال انجام است. مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی این سازمان اعلام کرد: طرح‌های پژوهشی-کاربردی ایمیدرو در حوزه HSEE طی سال 1400 شامل «کنترل ایمنی عملیات در حوزه معادن و صنایع معدنی» و «بررسی رفتارهای ایمنی به صورت نمونه در منطقه ویژه خلیج‌فارس» با مشارکت دانشگاه تهران شروع شده است. امیر ولدخانی افزود: طرح‌های دیگر آغاز شده در سال گذشته مشتمل بر «استخراج قوانین و مقررات بین‌المللی ایمنی و بهداشت معادن و پیشنهاد اصلاح و تدوین مقررات ملی» با مشارکت انجمن مهندسی معدن و طرح «بررسی انتشار سیلیس و احتمال بیماری سیلیکوزیس در معادن با روش‌های کنترلی موجود» با مشارکت مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران است.
  • در روزهای ابتدایی کاری سال جدید مطالبات خود را با نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کردیم که نتایج نسبتا مطلوبی نیز از این جلسات به دست آمده است.
  • برخی کارشناسان بازار خودرو معتقدند امسال با توجه به افزایش هزینه‌ها قیمت خودرو افزایش خواهد یافت. البته امیدواریم با تدابیری که مسوولان به‌کار می‌بندند چنین نشود.
  • اولین مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا)، با حضور ۷۳ درصد سهامداران، مدیرعامل پالایش نفت اصفهان، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظران برگزار شد، در مهم‌ترین بخش این رویداد گزارش افزایش سرمایه به شرح زیر قرائت شد و در اختیار حاضران مجمع عمومی فوق‌العاده شپنا قرار گرفت.
  • برای صدها سال، کوره‌ بلند‌های خشمگین که با زغال کک‌شو تغذیه می‌شوند، فولادهایی را ساخته‌اند که در صنایع مختلف مانند خودروها، راه‌آهن‌، پل‌ها و آسمان‌خراش‌ها استفاده می‌شوند، اما متاسفانه دود ناشی از سوختن زغال‌سنگ منبع بزرگی از دی‌اکسید کربن است، گازی که گرمای زمین را به دام می‌اندازد و باعث تغییرات آب و هوایی می‌شود. انجمن جهانی فولاد می‌گوید، هر متریک تن فولاد تولید شده در سال 2020‌، تقریبا دو برابر دی اکسید کربن (8/ 1 تن) در جو منتشر می‌کند. مجموع انتشار مستقیم کربن در تولید فولاد حدود 6/ 2 میلیارد تن در سال 2020 بود که حدود 7 درصد از انتشار CO2 جهانی را به خود اختصاص داده است.
  • عایق‌های برودتی حرارتی که با هدف اصلی کاهش و جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند جزو مهم‌ترین و پرکاربردترین عایق‌های مورد استفاده در بخش‌های مختلف ساختمان به ویژه تاسیسات که اصلی‌ترین محل اتلاف انرژی است، می‌باشند. عایق‌های برودتی و حرارتی انواع مختلفی دارند که از این میان عایق‌های فوم الاستومری نسل جدید این دسته از عایق‌ها می‌باشند که به واسطه ویژگی‌های منحصر به فردشان (ضریب هدایت حرارتی پایین، عملکرد عالی، طول عمر بالا، جذب آب پایین، مقاومت دربرابر نفوذ بخار آب و …) در سال‌های اخیر جایگزین عایق‌های سنتی (الیاف معدنی) مورد استفاده در صنعت ساختمان شده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عایق‌های برودتی و حرارتی با آرمان قریب مدیرعامل گروه صنعتی سانا عایق به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
  • دادگاهی در روسیه تهدید کرد جریمه‌هایی سنگین برای مالکان گوگل و ویکی پدیا وضع می‌کند، زیرا آنها محتوای جعلی درباره درگیری‌های اوکراین را حذف نکرده‌اند.
  • آرسلورمیتال اعلام کرد توافق‌نامه‌ای را برای تصاحب ۸۰درصد از سهام کارخانه تولید بریکت گرم آهن اسفنجی(HBI) وست‌آلپاین واقع در کورپوس کریستی تگزاس امضا کرده است. همچنین شرکت وست‌آلپاین ۲۰ درصد سهام باقی‌مانده را حفظ خواهد کرد. ارزش این معامله بالغ بر یک میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و انعقاد آن منوط به اخذ تاییدیه‌های نظارتی رایج است. وست‌آلپاین شرکت فولاد اتریشی است که دفتر مرکزی آن در شهر لینتس، اتریش قرار دارد. این شرکت در زمینه تولید فولاد و استیل موردنیاز در صنعت خودرو، سیستم‌های راه‌آهن، خطوط لوله، کابل‌های برق و ابزارآلات استیل فعالیت می‌کند.
  • طی سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۰ در حالی حدود ۳۰۰ درصد تورم به جامعه تحمیل شد که در همین مدت دارو تنها به میزان ۱۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است. این موضوع از سویی خوب است که مصرف‌کنندگان متحمل فشار نشدند اما از سوی دیگر تولیدکنندگان برای حفظ کیفیت، نوسازی صنعت و ده‌ها مولفه دیگر تحت فشار و آسیب قرار گرفتند بنابراین این راه خطاست. نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگو با پایگاه خبری سالم خبر با بیان مطلب فوق در مورد اظهارات برخی مسوولان مبنی بر تلاش برای کاهش ارز و میزان واردات دارو تا سال 1404 اظهار کرد: وقتی قرار است هدفی مشخص شود ابتدا باید چرایی آن توضیح داده شود. چه نفعی در کاهش ارزبری دارو برای کشور وجود دارد؟ کشورهای دیگر ارزبری را معیار عمل قرار نمی‌دهند بلکه به تعادل بین صادرات و واردات توجه می‌کنند.…