شماره روزنامه ۶۰۴۷
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • از زمان صفویان به بعد کشت و استعمال تنباکو در ایران به سرعت گسترش یافت. چنان‌که در آغاز قرن نوزدهم یکی از مواد مهم تجاری و صادراتی ایران به شمار می‌رفت.
  • نویسندگان: Pierre Peladeau, Mathias Herzog, Olaf Acker مترجم: مریم مرادخانی
    این روزها، بسیاری از شرکت‌ها به اهمیت یک موضوع مهم پی برده‌اند: نیاز به رهبران دیجیتال. ما طی تحقیقاتمان در سال ۲۰۱۶ که با هدف ارزیابی حضور مدیران ارشد دیجیتال در ۲۵۰۰ شرکت برتر دنیا صورت گرفت، دریافتیم که ۱۹ درصد این شرکت‌ها یک مدیر اجرایی را مسوول هدایت دستورالعمل‌های دیجیتال خود کرده‌اند. این رقم در سال ۲۰۱۵ تنها ۶ درصد بوده است. این افزایش چشمگیر مربوط به سال‌های اخیر است. طبق تحقیقات ما، ۶۰ درصد مدیران ارشد دیجیتال کار خود را از سال ۲۰۱۵ آغاز کرده‌اند.
  • دغدغه ما در معرفی تاریخ شفاهی این است که وقتی قرار است ۵۰ سال آینده مورد استناد قرار گیرد و براساس مستندات تاریخ شفاهی تاریخ نوشته شود، به نوعی سرمایه ملی آینده را از اکنون پی‌ریزی می‌کنیم آن وقت ممکن است یک دانشگاهی گفته باشد که ۹۰ درصد تحقیقات تاریخ شفاهی در سال ۹۶ انجام شده، دولتی و فرمایشی است و ممکن است که به‌دلایل خاصی انجام شده باشد.
  • نویسنده: Herminia Ibarra مترجم: مریم رضایی
    عصبانی شدن، حس خوشایندی نیست و به‌ویژه در محیط کار می‌تواند اثرات بدی داشته باشد. عصبانیت نه‌تنها به تصمیم‌گیری احساسی و دیگر رفتارهای پرریسک منجر می‌شود، بلکه توانایی شما را برای داشتن تعامل مثبت با افراد از بین می‌برد. اما این واقعیت وجود دارد که عصبانیت یک احساس انسانی فراگیر در همه دنیا است. با اینکه خیلی از کارشناسان گفته‌اند رفتارهای قهری در گونه انسان به مرور زمان کمتر شده، اما نمی‌شود باور کرد روزی برسد که بتوانیم حس عصبانیت را در خودمان متوقف کنیم. بنابراین سوال این است که بهترین روش برای کنترل این احساس که واقعا بتواند به ما - به‌خصوص در محیط کار - کمک کند، چیست؟
  • نویسنده: Augusto Giacoman مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
    آسیب‌پذیری(vulnerability ) در کسب‌و‌کار عموما به‌عنوان یک ضعف دیده می‌شود. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که کسب‌و‌کارها از آسیب‌پذیری اجتناب می‌کنند یا از پیامدهای آن در رنج هستند: «30 درصد خرده‌فروشان بخش‌های مختلف اتومبیل در مقابل آمازون آسیب‌پذیر هستند» «کاربران اپل نیز در برابر حملات سایبری WannaCry آسیب‌پذیر هستند.»
  • یکی از جنبه‌های قابل تامل بازار نفت، تاثیرگذاری عوامل متعدد بر قیمت این ماده خام است. سال گذشته میلادی اجرای برنامه کاهش عرضه از سوی اوپک و چند کشور دیگر از جمله روسیه سبب کاهش ذخیره نفت در آمریکا و دیگر اقتصادهای توسعه یافته و رشد قیمت‌ها شد البته افزایش تولید نفت در آمریکا مانع بزرگ رشد قابل ملاحظه قیمت‌ها بوده است.هفته گذشته قیمت نفت به دلیل کاهش مستمر ذخیره نفت در آمریکا و نیز احتمال بروز اختلال در عرضه، رشد کرد و به بالاترین میزان در سه سال اخیر رسید. اگرچه عده‌ای از تحلیلگران معتقدند این رشد بیش از حد سریع بوده و احتمال اصلاح بازار وجود دارد اما شاخص‌های بنیادی بازار نفت امیدوارکننده هستند.
  • تاثیر بازار نفت و قیمت این ماده خام بر اقتصاد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بسیار بزرگ است و می‌توان گفت هر تغییر کوچک در قیمت‌ها بر برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت این کشورها تاثیرات بزرگی خواهد داشت. همچنین بازارهای مالی کشورهای یاد شده تحت تاثیر تحولات بازار نفت قرار دارند.
  • هفته گذشته قیمت نفت به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ رسید و به باور کارشناسان، این رشد و ثبات قیمت‌ها در محدوده‌های یادشده، نشان می‌دهد کاهش تولید از سوی اوپک و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه، موثر بوده و توانسته به اهداف خود برسد. البته رونق اقتصاد جهان عامل مهم افزایش تقاضاست.
  • وضعیت اقتصادی چین در سال‌جاری میلادی عاملی بسیار مهم است که بر بازار نفت تاثیر خواهد داشت. چین پس از آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت در جهان است و برنامه‌های اصلاحی که دولت این کشور در حال اجرای آن است، ممکن است از تقاضا برای نفت بکاهد. درباره چالش‌های پیش‌روی اقتصاد چین در سال جدید میلادی دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده است. در ادامه به بزرگ‌ترین ریسک‌هایی که متوجه رونق اقتصاد این کشور است اشاره می‌کنیم.