شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • دنیای اقتصاد: بازار خودروی اروپای غربی رشد 6/ 6 درصدی را در ماه سپتامبر تجربه کرد. مرکز تحقیقاتی ال‌ام‌سی اتومتیو، با انتشار داده‌‌های جدیدی از بازار خودروها اعلام کرد که طی ماه گذشته میلادی نرخ فروش خودرو در این منطقه در مقیاس سالانه 5/ 14 میلیون دستگاه بوده که بهترین نرخ فروش در سال 2016 را رقم زده است. بر این اساس، اغلب بازارهای عمده اروپایی تا حدودی افزایش فروش را شاهد بوده‌اند و ایتالیا و اسپانیا بار دیگر توانستند برای بازار خودروی خود رشد دو رقمی را به ثبت برسانند.

  • دنیای اقتصاد: شرکت‌های پتروشیمی که مشتریان ثابتی را در حوزه پایین دست دارند می‌توانند با قیمت‌هایی که در بورس کشف می‌شود، قراردادهای بلند‌مدت منعقد کنند. حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام این خبر اظهار کرد: خوشبختانه با اتخاذ تصمیم‌های راهبردی در بازار محصولات پتروشیمی تعادل خوبی ایجاد شده است که نشان‌دهنده این مطلب است که عرضه‌کنندگان محصولات پتروشیمی تعامل خوبی با بورس کالا دارند و در این مسیر برنامه‌های عرضه خود را به بورس اعلام کرده‌اند که این اتفاق در آرامش و تعادل بازار تاثیرگذار خواهد بود.

  • ایرنا: در پی برخی گمانه‌زنی‌ها در رابطه با رشد قیمت بنزین معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: قیمت حامل‌های سوخت بنزین و گازوییل در سال 13٩٥ تغییر نمی‌کند. هفته گذشته خبرهایی درباره برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین و گازوییل مطرح و گفته شد نرخ بنزین معمولی از لیتری 10 هزار به 12 هزار ریال افزایش می‌یابد. همچنین ادعا شد قرار است نرخ هر لیتر بنزین سوپر به 15 هزار ریال و گازوییل به پنج هزار ریال برسد. در این زمینه، معاون وزیر نفت افزایش قیمت انواع سوخت را تکذیب کرد.

  • خبرگزاری مهر: یک مقام مسوول در وزارت نیرو با اشاره به مذاکرات ایران و افغانستان بر سر آب‌ رودخانه‌های مرزی به ویژه هیرمند گفت: به زودی با مشارکت دو کشور، رژیم حقوقی رودخانه مرزی و مشترک هریرود تعیین می‌شود. «جبار وطن‌فدا» در تشریح مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوهای آبی ایران و افغانستان گفت: معاهده هیرمند در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور امضا شده و مبنای همکاری ایران و افغانستان برای جریان آب رودخانه مرزی و مشترک هیرمند قرار گرفته است. به گفته مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو، بر اساس این معاهده، موافقت شده آب رودخانه مرزی و مشترک هیرمند سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب تحویل شود.

  • جیمز اف. جفری/ دیپلمات آمریکایی
    مایکل آیزنشتات/ محقق نظامی
    ترجمه: محمدحسین باقی

    در بخش قبل عملیات‌های نظامی آمریکا مورد تحلیل قرار گرفت. در این تحلیل، عملیات‌های نظامی (اعم از هوایی و زمینی) در نقاط مختلف منطقه مورد بررسی قرار گرفت. نویسندگان در بخش دیگر اشاره کردند که فقط سه مورد از این عملیات‌ها موفقیت‌آمیز نبود: برنامه «آموزش و تجهیز» در عراق پس از 2011، مبارزه علیه داعش (که نتایج آن هنوز مبهم است) و برنامه «آموزش و تجهیز» شورشیان سوری. در این بخش به تروریسم و شکست‌های استراتژیک آمریکا در خاورمیانه اشاره می‌شود.

  • دنیای اقتصاد - اصفهان: نمایندگان استان اصفهان در مجلس طی نامه‌ای کتبی خواهان تشکیل کارگروهی برای احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی همچون دریاچه ارومیه شدند. این درخواست به امضای 20 نماینده اصفهان رسیده است و در قالب تذکر کتبی احمد سالک نماینده اصفهان از سوی اکبر رنجبرزاده عضو هیات‌رئیسه مجلس قرائت شد. پیش از این نیز جمعی از نمایندگان استان در مجلس با ارسال نامه‌ای به نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خواستار پرداخت بودجه سال 95 تونل سوم کوهرنگ برای تسریع در عملیات اجرایی این طرح ملی شدند.

  • سارا گرسیون، یکی از مسوولان و شریک شرکت On-Ramp، یک شرکت تحقیقاتی اجرایی است که در بخش اجتماعی خدمات ارائه می‌دهد و او پنج نفر را در تیم خود دارد که هریک از آنها بین دو تا چهار نفر را در تیم خود دارند. یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های کار او این است که به کارمندان کمک کند تا مدیر بهتری باشند. او می‌گوید: «من مدیران بسیار قدرتمندی در تیم خود دارم که سال‌ها است مدیریت می‌کنند که من تا حدی از آنها یاد می‌گیرم؛ اما در عین حال باخبر هستم که آنها نیز از من یاد می‌گیرند. » چند مورد وجود دارد که او برای اطمینان از موفقیت مدیران خود به آنها توجه می‌کند.

  • اولین جلسه کمیته گردشگری مذهبی در ماه محرم سال جاری در محل اداره کل میراث فرهنگی یزد برگزار شد. به گزارش «ایلنا» در این جلسه که مدیر کل میراث فرهنگی استان و جمعی از اعضای فعال و مسوولان مرتبط با حوزه گردشگری مذهبی یزد نیز در آن حضور داشتند، در خصوص برنامه عزاداری‌ها در استان مباحثی کلی مطرح و هماهنگی نهایی نیز در خصوص بهبود روند برگزاری این مراسم انجام شد. بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی این استان، یزد با توجه به حجم عظیم و سبک خاص عزاداری، در ایام دهه اول محرم و به‌ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا شاهد حضور بیش از پیش گردشگران خارجی بوده که قرار است با همکاری مسوولان و اعضای کمیته گردشگری مذهبی استان، هرساله از این فرصت استفاده مناسبی در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ عاشورایی صورت گیرد.

  • 18 مهرماه سال 1290 «مورگان شوستر» خزانه‌دار کل ایران دستور داد که اموال شعاع‌السلطنه تا تسویه بدهی مالیاتی‌اش توقیف شود. در پی این اقدام، دولت روسیه که طبق پیمان تقسیم ایران (قرارداد 1907 سن‌پترزبورگ)، گارد قزاق مستقر کرده بود به جانبداری از شعاع‌السلطنه در اطراف املاک او نیروی نظامی مستقر ساخت! در آن زمان دولت آمریکا بی‌طرف بود و در مسائل بین‌المللی دخالت نداشت، بنابراین استخدام مستشار مالیه از آن کشور برای ایران، از نظر انگلستان و روسیه بلامانع بود.

    دولت روسیه که از آغاز با آمدن شوستر مخالف بود، در این مورد به دولت ایران اولتیماتوم داد و از دولت ایران خواست تا تعهد دهد که از «آن پس بدون توافق با سفارت‌های روس و انگلیس دست به چنین اقداماتی نزند.

  • پوستر فیلم «پارادایس» رونمایی شد. داستان این فیلم که با تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی عطشانی ساخته شده است در مورد دو طلبه جوان است که می‌خواهند برای شرکت در سمیناری دانشگاهی پیرامون ادیان الهی به آلمان بروند. رئیس حوزه علمیه آنها که حاج‌آقا فراستی نام دارد، راه سفر را بر آنها می‌بندد. طلبه‌های جوان، ویزایی هم برای او می‌گیرند تا با آنها به آلمان برود. بازیگران «پارادایس» که محصول سال 1394 است مهران رجبی، جواد عزتی، محمدعلی نجفیان، سامان صفاری، بیتا عطشانی، الیویا بورکارت، ماتیاس متس، کلاتسیدا روبرت و کاترین فلوس هستند.