دنیای اقتصاد - اصفهان: نمایندگان استان اصفهان در مجلس طی نامه‌ای کتبی خواهان تشکیل کارگروهی برای احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی همچون دریاچه ارومیه شدند. این درخواست به امضای ۲۰ نماینده اصفهان رسیده است و در قالب تذکر کتبی احمد سالک نماینده اصفهان از سوی اکبر رنجبرزاده عضو هیات‌رئیسه مجلس قرائت شد. پیش از این نیز جمعی از نمایندگان استان در مجلس با ارسال نامه‌ای به نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خواستار پرداخت بودجه سال ۹۵ تونل سوم کوهرنگ برای تسریع در عملیات اجرایی این طرح ملی شدند.

در این نامه آمده بود: با توجه به ضرورت اتمام طرح‌های با پیشرفت بالای ۵۰ درصد و لزوم حل مشکل آب در حوضه زاینده‌رود، به اطلاع می‌رسانیم در سال جاری تاکنون هیچ مبلغی از اعتبارات ملی طرح تونل سوم کوهرنگ پرداخت نشده است و نتیجه آن عدم تکمیل طرح به‌ویژه در مرحله نهایی آن یعنی احداث سد و دریاچه و آزادسازی‌های مربوطه و به هدر رفتن بیست سال تلاش‌های انجام گرفته در این طرح است.نمایندگان اصفهان در ادامه نامه به نوبخت تاکید کردند دستور پرداخت آن سریعا صادر شود در غیر این صورت در فصل کاری جاری تعطیلی طرح منجر به خسارت‌های زیادی خواهد شد.

تونل سوم کوهرنگ یکی از طرح‌های انتقال آب به اصفهان است که در سال ۷۲ عملیات اجرایی آن آغاز شد و قرار بود بعد از اتمام این طرح، انتقال آب از اصفهان به یزد صورت گیرد. اما با وجودی که هنوز این طرح اجرایی نشده حدود ۱۰ سالی است که طرح انتقال آب از زاینده‌رود به یزد انجام می‌شود. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود بعد از اتمام این طرح، تونل سوم کوهرنگ حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب آورد آب برای اصفهان و زاینده‌رود داشته باشد که متاسفانه اجرای این طرح، طی سال‌های گذشته به اتمام نرسیده است.

البته اواخر سال ۹۳ در مدت چند ماه به‌طور موقت به‌دلیل عدم ساخت سد آن، تونل از طریق پمپاژ در مدار بهره‌برداری قرار گرفت و حدود ۲ مترمکعب بر ثانیه آب به اصفهان منتقل کرد، اما به‌دلیل کامل نبودن ساخت‌وساز این تونل، طرح آبرسانی مجددا متوقف شد و دوباره عملیات لاینیگ و بتن‌ریزی آن از سر گرفته شد. متاسفانه طی دو دهه گذشته عملیات اجرایی سد تونل سوم کوهرنگ تنها ۲۰درصد پیشرفت داشته و اکنون به‌دلیل نبود بودجه و عدم تخصیص اعتبار از سوی دولت این طرح به‌طور کامل متوقف شده است. این درحالی است که اصفهان به‌دلیل خشکسالی طی هشت سال اخیر درگیر بحران شدید آب است و همچنان آب زاینده‌رود که خشکیده، به یزد منتقل می‌شود. از سوی دیگر دولت برای طرح بن - بروجن در چهارمحال و بختیاری که مغایر بر مصوبه ۹ ماده‌ای شورای‌عالی آب برای احیای زاینده‌رود مبنی بر ممنوعیت بارگذاری جدید بر این حوضه، ردیف بودجه در نظر گرفته است.