شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • نیما اشرف‌زاده عضو هیات‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکار مجازی
    با توجه به رشد بسیار زیاد تکنولوژی در سال‌های اخیر، باید توان مواجهه با موارد و اتفاقات جدید را داشته باشیم که این امر، نیازمند داشتن روحیه‌ای چابک در تصمیم‌گیری‌ها و انجام کارهاست. در این مسیر، اکوسیستم استارت‌آپی کشور که بیش از ۱۰سال از تاسیس و آغاز به فعالیت آن می‌گذرد، نسبت به سایر حوزه‌ها، به دانش و تکنولوژی روز وابستگی بیشتری دارد. به همین دلیل، تمام فعالان این اکوسیستم، نیازمند مشارکت و همراهی حداکثری دولتمردان برای شناسایی، درک و رفع نیازها و موانع موجود بر سر راه کسب‌وکارهای خود هستند. این امر از موارد مهمی است که به سامان‌دهی، تسهیل و مانع‌زدایی در دریافت مجوزهای موردنیاز به‌منظور راه‌اندازی این نوع کسب‌وکارها نیاز دارد تا با ایجاد شفافیت، علاوه بر ایجاد انگیزه برای ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه،…
  • رضا الفت‌نسب فعال استارتاپی
    اولین‌بار نیست که برای مدیر یک کسب‌وکار آنلاین، احکامی صادر می‌شود؛ مدیران «پیکو فایل» و «آپارات» در سال‌های گذشته و امروز هم «دیوار»، مشمول احکام منجر به حبس شده‌اند. سال‌هاست که موضوع مسوولیت پلت‌فرم‌ها در محافل مختلف، مورد بحث قرار گرفته است. در سال 1396، رئیس وقت قوه قضائیه، آیین‌نامه حقوقی-قضایی فعالیت پیام‌رسان‌های اجتماعی را صادر کرد. در ماده «9» این آیین‌نامه، مسوولیت کیفری انتشار محتوای مجرمانه در پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی بر عهده کاربر منتشر‌کننده آن قرار گرفته است.
  • نويسنده: Tsedal Neeley مترجم: مريم رضايي
    در بخش قبل گفتیم که برای ایجاد اعتماد در تیم‌های مجازی، باید همان شرایطی که در تیم‌های حضوری وجود دارد دنبال شود، در کنار اینکه نسبت به پراکندگی جغرافیایی افرادی که همدیگر را ندیده‌اند، آگاهی کافی وجود داشته باشد تا تیم دورکار دچار تفرقه نشود. به همین منظور دو مکانیزم افزایش اعتماد در تیم‌ها وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم.
  • مصطفی عبداللهی کارشناس حقوقی فناوری اطلاعات
    در بحبوحه‌‌ محکومیت مدیرعامل پلت‌فرم «دیوار»، اظهارنظرها پیرامون فقدان قوانینی در خصوص مسوولیت پلت‌فرم‌‌‌ها قوت گرفته است. این در حالی است که در نظام حقوقی موجود، مسوولیت و چارچوب وظایف پلت‌فرم در قبال محتوای مجرمانه تبیین شده است و قضات در مسیر صدور حکم با خلأ قانون‌گذاری روبه‌رو نیستند؛ هرچند این مقررات باید برای نظارت بهتر و موثرتر پلت‌فرم‌‌‌ها به‌روز شوند.
  • موسسات بین‌المللی رشد اقتصادی 4/ 5 درصدی را برای سال آینده چین پیش‌بینی کرده‌اند. مطابق گزارش‌های اعلامی ساخت‌‌‌ مسکن و ایجاد زیرساخت، سهمی قابل‌توجه در تحقق رشد اقتصادی 4/ 5 درصدی چین برای سال 2022 خواهد داشت و به این ترتیب تقاضای قوی برای کامودیتی‌‌‌ها با محوریت فولاد و فلزات صنعتی در چین ظرف سال آینده میلادی دور از انتظار نیست و این موضوع سیگنالی در جهت حمایت از قیمت این محصولات خواهد بود. البته سیاستگذاران چینی از هم‌‌‌اکنون بر استمرار ثبات در بازارها برای سال آینده میلادی تاکید داشته و در عین حال این احتمال می‌رود که سیاست تزریق نقدینگی با تزریق محرک مالی کاهش داشته باشد که این موضوع در عین حال که از رشد اقتصادی چین می‌‌‌کاهد زمینه تثبیت قیمت‌ها را فراهم می‌کند.
  • به‌رغم تداوم رشد بهای دلار در بازار آزاد، هنوز خبری از نوسان شدید نرخ در بازار قراردادهای آتی به‌عنوان تنها بازار پیش‌نگر بورس‌کالا به گوش نمی‌رسد و جریان معاملات با آرامشی توام با کاهش مستمر میزان حجم معاملات هفتگی ادامه می‌‌یاید.
  • در سومین روز از هفته جاری فولاد کیمیا شمش تولید خود را با افت نرخ ۲۰ تومانی در هر کیلو عرضه کرد. نبود تقاضا از دلایل کاهش قیمت از سوی ذوبی‌ها اعلام شد.
  • محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور اواخر مهر ماه بخشنامه اجرایی تامین منابع مالی دولت از طریق فروش اموال و املاک مازاد را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد که در بند ۲ این بخشنامه به استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا برای فروش اموال مازاد دولت اشاره شده است.