شماره روزنامه ۶۰۳۶
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسن ایرانی کرونا مراحل آزمایش حیوانی را رد کرده است و از اواسط آبان‌ماه امسال وارد مرحله آزمایش انسانی می‌شود.
  • یک بار دیگر، موج تقاضای استیضاح حسن روحانی در مجلس شکست خورد. مجلس یازدهمی‌ها که پیش از آغاز رسمی کار در پارلمان در خردادماه امسال، زمزمه‌های عدم کفایت رئیس‌جمهوری یا همان طرح استیضاح او را مطرح کرده بودند و از هفته دوم خرداد هم مدام از ضرورت استیضاح روحانی سخن می‌گفتند، چند روزی است که به بهانه روایت رئیس‌جمهوری از صلح امام حسن(ع)، باز هم پرچم عدم کفایت او را با امضای 60 نماینده برافراشته‌اند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد ادامه اظهارات اعتراضی علیه روحانی در توییتر است که برخی نمایندگان مجلس به راه انداخته بودند.
  • روز گذشته، ریزش‌های تاریخی دلار و سکه رقم خورد و حدود 11 درصد از سطح قیمتی این دو دارایی کاسته شد. این کاهش در بازار سهام نیز 3 درصد گزارش شد. بررسی تحولات اخیر نشان می‌دهد فضای انتظارات در بازارها تغییر کرده است. پیش‌تر بازارها براساس پیش‌فرض‌های احتمالی به «پیش‌خور کردن قیمت‌ها» ادامه می‌دادند؛ اما در روزهای اخیر شاخص بازارها در حال جبران اضافه پرش گذشته هستند. به نظر می‌رسد در فضای جدید مقصد بعدی بازارها نیز براساس انتظارات جدید شکل خواهد گرفت.( صفحات 6،‌ 13و9)
  • مسعود حقیقت‌طلب
    هفته گذشته در همین ستون نوشته شد که به‌دلیل اختلاف نرخ ارز در بازار با مولفه‌های اقتصادی، این گمان وجود دارد که بازار ارز همانند بازار سرمایه با کاهش قیمت همراه باشد. (نگاه کنید به سرمقاله ریسک سفته‌بازی سکه و دلار).
  • دو روز پیش دو خبر ظاهرا غیرمرتبط با هم منتشر شد. خبر اول را خبرگزاری معتبر بلومبرگ منتشر کرد که از شکوفایی «ساخت ایران» در شرایط فعلی که کوران تحریم‌هاست حکایت می‌کرد و خبر دوم را بانک مرکزی ایران منتشر کرد که از ۲۸۲ میلیارد دلار ارزپاشی طی ۱۷ سال اخیر حکایت داشت. سوال عجیبی که بلافاصله ایجاد می‌شود این است که چگونه می‌شود «ساخت ایران» در چنین حصر سنگینی رونق یابد اما در دوران فراوانی ارزی به قهقرا رود؟ اتفاقا همه سخن در این ارتباط عجیب نهفته است که این ۲۸۲ میلیارد دلار دقیقا شبیه یک منبع مالی نامرئی علیه ساخت ایران و چونان یارانه‌ای به نفع رقبای تولید ایرانی یعنی واردات عمل کرده است. سیاستی که اثرات مخرب آن هم در ساخت ایران و هم در خروج سرمایه از کشور نمایان شده است. این رویکرد که به‌عنوان سلاح معکوس هم از…
  • نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار در تابستان امسال، از نامساعد شدن وضعیت این شاخص نسبت به بهار 1399 حکایت دارد. عدد شاخص محیط کار در تابستان به 05/ 6 واحد دست یافته که در مقایسه با سنجش کسب‌وکار در فصل بهار امسال با عدد 01/ 6 واحد، افت 04/ 0 واحدی را تجربه کرده است. فعالان مشارکت‌‌کننده در پایش فصل دوم 99، «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» و «دشواری تامین مالی از بانک‌ها» را نامناسب‌ترین مولفه‌های محیط کسب‌وکار نسبت به سایر مولفه‌ها برآورد کرده‌اند. اما نکته قابل توجه در پایش تابستانه کسب‌وکارها، کاهش اثرگذاری کرونا بر محیط کار با وجود آغاز موج‌های جدید کرونا در این فصل در مقایسه با فصل بهار بوده است.
  • بخشنامه تایید نشده وزارت صمت درباره قیمت‌گذاری فولاد که از دو روز پیش در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، به اعتقاد تحلیلگران، پالس منفی در جهت دستیابی به تولید 55‌میلیون تن فولاد تا 1404 مخابره می‌کند.
  • گزارش تازه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صمت از امکان ایجاد حجم قابل توجهی از اشتغال در طرح‌های معدنی حکایت دارد. این گزارش که روز گذشته از قول قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور بیان شد، امکان اشتغال‌زایی ۸۸۸ هزار نفری را از طریق فعال‌سازی ۴۵۰۰ معدن غیر‌فعال یادآور می‌شود. بابک دین‌پرست اعلام کرد: «۱۱۱ هزار مورد از این رقم، اشتغال مستقیم است.»
  • عباس عبدالخانی رایزن بازرگانی سابق جمهوری اسلامی ایران در مسقط اظهار کرد: فعالان تجاری ایرانی از فرصت بندر السویق عمان به ‌نحو مطلوبی استفاده نکرده‌اند. مشاور سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد که بندر السویق قبلا بندر صیادی و ماهی‌گیری بود، ولی با پیگیری‌های مسوولان دولتی کشورمان و اتاق مشترک ایران و عمان، نهایتا کاربری بندر مذکور از ماهی‌گیری به تجاری تغییر پیدا کرد.
  • «پیمانکاری پروژه‌های عظیم»، «توسعه صنایع حمل‌و‌نقل و خودروسازی» و توجه به «توسعه صنعتی بر مبنای طرح‌های آمایش سرزمینی» سه حوزه تمرکز سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای فعالیت در دوره آتی است. محسن صالحی‌نیا رئیس جدید هیات عامل ایدرو با اشاره به این موضوع اعلام کرد: «تمرکز و توسعه پیمانکاری‌های بزرگ تخصصی با توجه به شرایط ویژه بین‌المللی محور جدید فعالیت‌های این سازمان است.» صالحی‌نیا با اشاره به دانش انباشته و تجربه نیم قرن فعالیت و بیش از دو دهه انجام پروژه‌های عظیم پیمانکاری از جمله در حوزه انرژی، بهره‌گیری از این ظرفیت ملی در حوزه‌های تخصصی را از محورهای جدید فعالیت ایدرو در شرایط ویژه بین‌المللی کنونی برشمرد. موردی که طبق اعلام ریاست ایدرو، به توانمندسازی شبکه پیمانکاران فرعی کشور در قالب الگوهای بومی…