شماره روزنامه ۶۰۳۸
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • گرائم وود
    تحلیلگر آتلانتیک
    ترجمه: محمدحسین باقی

    بخش هشتم

    در بخش قبل به رویکرد آخرالزمانی داعش اشاره و گفته شد که «دولت اسلامی» اهمیت زیادی برای شهر «دابق» نزدیک حلب قائل است. داعش مدعی است که پیامبراسلام می‌گفت در اینجا است که ارتش روم اردوگاه خود را برپا خواهد کرد. در اینجاست که میان ارتش روم به‌عنوان «ارتش خصم» با ارتش اسلام درگیری خواهد شد. نیروهای داعش خود را همان مسلمانانی می‌دانند که نماینده اسلام در آخرالزمان خواهند بود که پرچم اسلام را در برابر پرچم کفر خواهند برافراشت.

  • گروه بنگاه‌ها: مجمع عمومی عادی سالانه سرمایه‌گذاری بوعلی با تصویب صورت‌های مالی سال مالی منتهی به 30 بهمن‌ماه 94 با تقسیم سود 200 ریالی به ازای هر سهم موافقت کرد.

    در این مجمع که به ریاست علی‌اکبر عرب‌مازار و نظارت‌فرسایی و ملکی‌پور برگزار شد، مدیرعامل سرمایه‌گذاری بوعلی با تشریح شرایط حاکم بر اقتصاد کشور طی سال 94 به ارائه عملکرد هیات مدیره پرداخت. سعید باقرزاده با بیان اینکه خروج از سهام زیان‌ده از استراتژی‌های اصلی ما در سال 94 بود، تاکید کرد: در سال 94 پرتفوی ما شامل 9 صنعت بود که براساس استراتژی‌های جدید و با خروج از سهام زیان‌ده تعداد صنایع پرتفوی را به 4 تا 5 صنعت رسانده‌ایم که نتیجه و اثرات مثبت این اقدام را بدون شک در گزارش 6ماهه امسال خواهید دید.

  • گروه بازار پول:‌ دلار بار دیگر به بزرگ‌ترین دردسر افزایشی‌های بازار طلا تبدیل شده است. پول ایالات‌متحده که از نیمه هفته گذشته رو به رشد بوده، اونس را به میانه کانال 1200 دلار نزدیک کرده است. اونس طلا هفته گذشته اوج 15 ماهه 1306 دلاری را نیز تجربه کرد اما روز دوشنبه با 25 دلار سقوط نسبت به قیمت نهایی روز جمعه به بهای 1263 دلار رسید. روز سه‌شنبه نیز با قیمت 1265 دلار آغاز شد تا ناتوانی عامل افت بازارهای سهام در بالا بردن ارزش طلا، ادامه کارشکنی دلار علیه فلز زرد را برجسته‌تر کند.

  • ایران در ادامه تلاش‌های خود برای کسب سهم بیشتر از بازار، قیمت رسمی نفت سنگین خود برای تحویل در ماه ژوئن را در بازار آسیا کاهش داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ایران قیمت رسمی نفت سنگین خود برای تحویل در ماه ژوئن در بازار آسیا را به پایین‌ترین رقم در برابر نفت عربستان و عراق از سال 2008-2007 رسانده است. این سومین بار از ماه ژانویه است که ایران فرمول قیمت‌گذاری نفت خود را تغییر می‌دهد و نفت خود را برای جذب مشتریان بیشتر پس از لغو تحریم‌ها رقابتی‌تر می‌سازد. به گفته یک منبع آگاه، ایران روز سه‌شنبه قیمت رسمی نفت سنگین خود برای تحویل در ماه ژوئن را یک دلار و 60 سنت کمتر از شاخص عمان- دبی رساند، در حالی که این رقم در ماه گذشته یک دلار کمتر از شاخص نفتی خاورمیانه بود.

  • نمایش «خدای کشتار» با بازی نوید محمدزاده در تئاتر مستقل تهران به روی صحنه می‌رود. نمایش خدای کشتار براساس متنی از یاسمینا رضا و با نگاهی به ترجمه مائده طهماسبی با کارگردانی علی سرابی روی صحنه می‌رود. نمایش «خدای کشتار» از یکشنبه دوم خرداد ساعت 19:15 در تئاتر مستقل تهران به روی صحنه و تا 11 تیر اجرا خواهد شد.

    .
  • تنظیم و تالیف گاهشمار: حسن فرازمند

    جراید براساس آخرین آمارهای دریافتی از وضع بازار، مظنه اسعار (انواع ارز) را در تهران روز 21 اردیبهشت 1311 به این شرح اعلام کردند: نسبت به قیمت پوند و تصدیق صدور، این دو روزه، تغییراتی حاصل شده است و دیروز مظنه لیره از 103 به 104 ریال ترقی نمود ولی امروز بازار آن سست بود، صبح بهتر از عصر معامله می‌شد، زیرا عصر نرخ آن به 103 ریال و نیم رسید، ولی در این قیمت فروشنده وجود نداشت. تصدیق صدور که تا تومانی دو قران و شش شاهی ترقی نموده بود روز به روز پایین آمد تا دو قران و نیم شاهی رسید، دوباره قدری بالا رفت و امروز مظنه آن از قرار هر 10 ریال، 2 ریال و 7 دینار و نیم (تومانی دو قران و یک شاهی و نیم) بود و نیز مظنه اجناس به قرار ذیل بود: شکر یک من 18/…

  • حسین ایمانی جاجرمی

    عضو موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران

    ارزیابی عملکرد نهادهای دموکراتیک، حرفه‌ای تخصصی است و کار آسانی نیست. باید مدل‌های ارزیابی عملکرد طراحی کرد و بر اساس کارآیی و کارآمدی عملکرد آنها را سنجید. با این وجود همیشه نظر مردم درباره عملکرد اهمیت اساسی دارد. در نهایت این مردم هستند که باید در مورد موفقیت یا شکست نهادهای دموکراتیک داوری کنند. نتیجه داوری مردم در یک چارچوب عقلانی- دموکراتیک در انتخابات مشخص می‌شود.

  • Adam Fridman مریم رضایی

    نویسنده: Adam Fridman

    مترجم: مریم رضایی

    منبع: Inc

    قصه‌ها و حکایت‌ها جذاب و دلربا هستند. همه ما مشتاق مطالعه و تماشای قصه‌ها هستیم و تا وقتی به نتیجه نرسند، راضی و خوشحال نمی‌شویم. هر قصه‌گویی وقتی می‌خواهد قصه خود را با دیگران در میان بگذارد، هنر مخصوص خود را برای جلوه دادن آن دارد. برخی از آنها دوست دارند تصورات خود را ثبت کنند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند نقاشی بکشند و برخی قصه‌گوها از رسانه‌های تصویری مثل فیلم برای بیان قصه خود استفاده می‌کنند.

  • دکتر حمید ضرغام بروجنی/ صمد حاجی محمد امینی

    باوجود اینکه گردشگری از بزرگ‌ترین و سریع‌الرشدترین صنایع جهان است و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه یکی از منابع بسیار مهم اشتغال و درآمد به‌شمار می‌رود، تحقیقات دانشگاهی اندکی به خوشه‌های گردشگری توجه داشته‌اند؛ هرچند پژوهشگران توسعه بخش گردشگری بیشتر کشورهای جهان، در حال به‌کارگیری نظریه توسعه خوشه‌ای و تفسیر نتایج حاصل هستند.

    با این حال تجارب عملی به‌کارگیری نظریه خوشه در توسعه گردشگری، بسیار قدیمی‌تر از زمانی است که تحقیقات رسمی دانشگاهی درباره آن شروع شده است.

  • اصغر رحیمی، سرپرست کاروان ایران در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره آخرین اقدامات در راستای آماده‌سازی و اعزام کاروان ورزشی کشورمان به ریودوژانیرو برزیل در کمتر از سه ماه باقیمانده تا آغاز این رقابت‌ها، اطلاعاتی داده است: «فعالیت‌های ما در بخش اعزام کاروان در سه مرحله قبل، حین و بعد از اعزام بوده و در این زمینه 239 برنامه در قالب 12طرح دردست اجرا است. در حال حاضر و در مرحله قبل از اعزام تهیه 90درصد بلیت ورزشکاران اعزامی به ریو انجام شده است و 10درصد دیگر نیز در روزهای آینده صورت می‌گیرد. همچنین جدول زمان‌بندی برنامه‌ها، تهیه لباس رژه ورزشکاران، اسکان و ثبت‌نام کاروان در حال انجام است.