گروه بازار پول:‌ دلار بار دیگر به بزرگ‌ترین دردسر افزایشی‌های بازار طلا تبدیل شده است. پول ایالات‌متحده که از نیمه هفته گذشته رو به رشد بوده، اونس را به میانه کانال ۱۲۰۰ دلار نزدیک کرده است. اونس طلا هفته گذشته اوج ۱۵ ماهه ۱۳۰۶ دلاری را نیز تجربه کرد اما روز دوشنبه با ۲۵ دلار سقوط نسبت به قیمت نهایی روز جمعه به بهای ۱۲۶۳ دلار رسید. روز سه‌شنبه نیز با قیمت ۱۲۶۵ دلار آغاز شد تا ناتوانی عامل افت بازارهای سهام در بالا بردن ارزش طلا، ادامه کارشکنی دلار علیه فلز زرد را برجسته‌تر کند. بازارهای جهانی طلا تا ساعت ۷ عصر سه‌شنبه به وقت تهران قیمت ۱۲۵۸ دلار را تجربه کردند، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری از دومین هفته ماه مه رقم خورده باشد.

سقوط دوشنبه

بخشی از افت قابل‌توجه بهای اونس طلا در اولین روز هفته ناشی از سودگیری معامله‌گران بود اما رشد شاخص دلار به‌شدت روند را تحت‌تاثیر قرار داد. روز دوشنبه بازار سهام چین در واکنش به داده‌های بد روز یکشنبه از دومین اقتصاد بزرگ جهان سقوط را تجربه کردند اما تقریبا در تمام دیگر بورس‌ها افزایش ریسک‌پذیری و رشد شاخص‌ها مشهود بود. همزمان، بهای نفت خام با وجود رشد ابتدای روز، با افت مواجه شد. دوشنبه صبح اخبار مربوط به آتش‌سوزی کانادا و برکناری وزیر نفت عربستان، بازار را تحت‌تاثیر قرار داد، اما بعد معامله‌گران دوباره بر مازاد عرضه تمرکز کردند. بعید است تولیدکنندگان نفت به‌زودی بر سر حفظ سطوح فعلی تولید موافقت کنند. اعضای اوپک اوائل ماه ژوئن برای بحث در این مورد نشستی را برگزار خواهند کرد.

علاوه بر دلار، دیگر عاملی که دوشنبه بر طلا فشار وارد کرد، انتشار داده‌های بد از اقتصاد چین بود. صادرات چین در آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸/ ۱ درصد و میزان واردات این کشور ۹/ ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. میزان صادرات چین از ابتدای امسال تاکنون ۷/ ۷ درصد کاهش داشته است. افت تجارت چین نشانه ضعف تقاضای داخلی و جهانی با وجود اقدامات محرک اقتصادی پکن است. از آنجا که چین بزرگ‌ترین واردکننده طلا است، این داده فلز زرد را تحت‌فشار قرار داد.

قدرت نمایی دلار

دلار روز سه‌شنبه نیز (دست کم تا زمان تنظیم این گزارش) به طلا اجازه رشد نداد. صبح سه‌شنبه بازارهای سهام آسیا به کف ۲ ماهه رفتند، اما جریان سرمایه خاصی به سوی بازار فلزهای گرانبها حرکت نکرد. بازارهای سهام آسیا در معاملات روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر تضعیف قیمت‌های نفت با نوسان روبه‌رو شدند، اما بورس ژاپن پس از وعده دولت این کشور برای مداخله در بازار ارز، به میزان چشمگیری صعود کرد. به گزارش «ایسنا» تارو آسو، وزیر دارایی ژاپن روز سه‌شنبه اعلام کرد اگر ین رشد یکباره‌ای در برابر دلار آمریکا داشته است طبیعی است که دولت در بازار مداخله کند. قوی شدن ارزش ین درآمد صادرکنندگان ژاپنی را تحت فشار قرار داده است؛ زیرا کالاهای صادراتی به بازارهای خارجی را گرانتر می‌کند. افت ین دلیل دیگری برای رشد دلار خواهد بود. اگر دلار به رشد خود ادامه دهد، افت بیشتر طلا نیز دور از ذهن نیست. البته دلار ممکن است پس از رشد بیشتر با عقب‌نشینی اصلاحی روبه‌رو شود.

تحلیل فنی

صبح سه‌شنبه، تحلیل فنی «اف ایکس استریت» نشان می‌داد که قیمت جهانی هر اونس طلا در کوتاه‌مدت بین ۱۲۴۲ تا ۱۲۹۲ دلار در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، به‌نظر می‌رسد قیمت جهانی طلا در روزهای آینده نیز به‌شدت تحت‌تاثیر آمارهای اقتصادی چین، منطقه یورو و آمریکا قرار خواهد داشت.تحلیل تکنیکال مذکور نشان می‌داد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۲۶۲ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۲۵۳ و سپس ۱۲۴۲ دلار کاهش خواهد یافت. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در کوتاه‌مدت ۱۲۷۱ دلار در نظر گرفته شده بود، سطحی که اگر شکسته شود فلز زرد را ابتدا به ۱۲۸۰ و سپس ۱۲۹۲ دلار خواهد رساند.