شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • آمارهای تجارت خارجی روسیه نشان می‌دهد با وجود جنگ با اوکراین صادرات غلات این کشور به مشتریان عمده خود ادامه‌دار بوده است. به گزارش خبر‌گزاری مهر، دیمیتری ریلکو، مدیرکل موسسه مطالعات بازار کشاورزی مسکو گزارش داد که با وجود جنگ اوکراین، روسیه به صادرات غلات خود به برخی از بزرگ‌ترین مشتریان خود از جمله مصر، ترکیه و ایران ادامه داده است.
  • رئیس اتاق مشترک ایران و قطر با بیان اینکه پول مسدودشده در قطر نداریم، گفت: یک هیات تجاری شامل بهترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان در خرداد به نشست کمیسیون تجاری مشترک در قطر اعزام می‌شوند. عدنان موسی‌پور در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با خبر‌گزاری مهر، در مورد اینکه آیا ایران در قطر اموال مسدودشده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارد، اظهار کرد: ما در قطر پول مسدود‌شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نداریم. قطر در واقع نقش محوری در مباحث مذاکرات ایران با دنیا بازی می‌کند. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر در مورد همکاری ایران با قطر در بر‌گزاری جام‌جهانی نیز گفت: همزمان با بر‌گزاری نشست کمیسیون تجاری ایران و قطر با حضور کل کارگروه روابط خارجی بین ایران و قطر در خرداد ماه، یک هیات تجاری متشکل از بهترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان در این نشست حاضر خواهند شد.
  • مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به روند تولید برق در کشور و برنامه‌‌‌ریزی تامین برق برای مصارف صنعتی و خانگی در روزهای گرم تابستان، گفت: ظرفیت تولید برق کشور برای افزایش حدود 6‌هزار مگاوات برنامه‌‌‌ریزی شده است.
  • امیررضا اعلاباف کارشناس بازار سرمایه
    متانول با ظرفیت جهانی تولید حدود ۱۶۰میلیون تن و مصرف روزانه بیش از ۲۰۰‌هزار تن، به‌عنوان ترکیب شیمیایی مایع، بی‌رنگ، قابل انحلال در آب و تجزیه‌پذیر در طبیعت شناخته می‌شود که در تهیه وسایل زندگی روزمره نظیر پلاستیک‌ها، انوع رنگ و... کاربرد وسیعی دارد. این ترکیب شیمیایی همچنین یکی از منابع تجدید‌پذیر انرژی شناخته می‌شود و با توجه به مزیت‌های زیست‌محیطی و اقتصادی آن، گزینه جذابی برای به‌کارگیری به‌عنوان منبع انرژی و سوخت برای کشتی‌ها، اتومبیل‌ها، گرمایش خانه‌ها و پخت و پز محسوب می‌شود و روزبه‌روز تقاضای آن در جهان در حال افزایش است.
  • در فروردین‌ماه شرکت‌های متعددی گزارش عملکرد اسفندماه خود را در سامانه کدال منتشر کردند. در ادامه به بررسی عملکرد آخرین ماه سال 1400 شرکت‌های بیمه‌‌‌ای پرداخته شده است.
  • روز گذشته اطلاعیه‌‌‌های متعددی در خصوص افشای اطلاعات بااهمیت شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر شد و شرکت‌های بورسی و فرابورسی متعددی به منظور رعایت اصل شفافیت در بازار سهام، سهامداران را از رویدادهای بااهمیت و جزئیات مالی و عملکردی خود مطلع کردند. در ادامه به تشریح چندی از آنها پرداخته‌‌‌ایم.
  • وزیر نفت در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی پیشنهاد کرد این نهاد علمی با توجه به نیاز کشور به دکل‌‌‌های دریایی، در زمینه تامین این محصولات ورود کند. وزیر نفت در نشست مشترکی با رئیس جهاددانشگاهی، این نهاد را در اولویت تامین تجهیزات صنعت نفت خواند.
  • میدان نفتی الفیل لیبی در بحبوحه بن‌‌‌بست سیاسی این کشور بر سر نخست‌‌‌وزیری تعطیل شد. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، یک منبع آگاه اعلام کرد که تولید و صادرات نفت میدان الفیل لیبی پس از تجمع معترضان در این میدان متوقف شده است. معترضان خواستار برکناری عبدالحمید دبیبه، نخست‌‌‌وزیر این کشور هستند. تعطیلی این میدان غربی که حدود ۶۵‌هزار بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند، تازه‌‌‌ترین مورد از مجموعه اختلال‌‌‌هایی است که صنعت نفت این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را در بحبوحه تشدید بحران سیاسی تحت‌تاثیر قرار داده است. بر اساس داده‌‌‌های جمع‌‌‌آوری‌‌‌شده ازسوی بلومبرگ، تولید نفت خام لیبی در سال‌جاری میلادی کمی بیش از یک‌میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. این کاهش‌، میلیون‌‌‌ها دلار…
  • رئیس‌‌‌جمهوری روسیه و ولیعهد عربستان در تماسی تلفنی درباره اوپک‌‌‌پلاس و اوکراین گفت‌‌‌وگو کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ کرملین روز شنبه (۲۷ فروردین‌‌‌ماه) در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و محمدبن‌سلمان در تماسی تلفنی درباره توافق تعدیل تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌‌‌پلاس) گفت‌‌‌وگو کردند. پوتین و بن‌‌‌سلمان فعالیت مشترک خود در قالب اوپک‌‌‌پلاس را مثبت ارزیابی کردند. کاخ کرملین همچنین اظهار کرد که سران روسیه و عربستان همچنین درباره شرایط اوکراین و یمن گفت‌‌‌وگو کردند. ولادیمیر پوتین روز پنج‌شنبه (۲۵فروردین‌‌‌ماه) اعلام کرده بود که مسکو برای تغییر مسیر صادرات انرژی خود به سمت شرق تلاش خواهد کرد زیرا اروپا تلاش می‌کند اتکای خود به مسکو را کاهش دهد .
  • اوکراین مدعی شد قزاقستان ممکن است مخفیانه نفت روسیه را در محموله‌‌‌های نفت صادراتی خود بارگیری کرده باشد.به گزارش پایگاه خبری اویل‌‌‌پرایس، اولگ اوستنکو، مشاور مسائل اقتصادی ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که کارشناسان اوکراینی و بین‌المللی که صادرات نفت و نفتکش‌‌‌های روسیه را تحلیل و بررسی می‌کنند، معتقدند که محموله‌‌‌های نفت قزاقستان حامل نفت روسیه است که به صورت مخفیانه بارگیری شده است. بر اساس اعلام وب‌سایت رئیس‌جمهوری اوکراین، کارشناسان مسیرهای صادرات انرژی را دنبال می‌کنند که روسیه برای تامین مالی ارتش خود به شدت به آن نیاز دارد. دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که پس از شناسایی محموله‌‌‌های نفت قزاقستان که تصور می‌شود حامل نفت روسیه هستند، کارشناسان هشدارهایی را به دولت‌‌‌ها و…