شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • بازار معاملات مسکن در حالی پس از پشت سر گذاشتن سه سال متوالی جهش قیمت، از ابتدای 1400 وارد فاز پساجهش شد که در 8 ماه سپری شده از سال جاری، شرایط رکودی در این بازار همراه با افت وخیز تورم ماهانه تجربه شد.
  • فرید قدیری روزنامه‌نگار
    نرخ تورم ملکی هشت‌ماه اول 1400، مهم‌ترین سند تفاوت بازار مسکن امسال با دوره سه‌سال گذشته -عصر جهش- است که کمترین سرعت رشد قیمت را نشان می‌دهد. با این حال، ماندگاری این وضعیت، ورود به فضای بهتر یا برگشت به وضعیت قبلی، به یک معادله خارجی حاوی دو متغیر، بستگی دارد.
  • مسعود سعادتمند کارشناس بازار مسکن
    بازار مسکن، این روزها شرایط خاصی را تجربه می‌کند که هرچند قابل پیش‌بینی بود، اما برای عموم مردم از یک‌سو و برای فعالان و سرمایه‌گذاران در این بخش از سوی دیگر، نامطلوب است. علل و عوامل مختلفی، بازار را به این نقطه رسانده‌‌‌اند و پیش از این نیز بارها در این خصوص هشدار داده شده بود. روند بازار نشان می‌دهد که در مهر و آبان، علاوه بر افزایش بهای میانگین مسکن در شهر تهران (به‌عنوان تنها شاخص مستمر منتشرشده از وضعیت بازار)، تعداد معاملات مسکن در این شهر نیز افزایش قابل‌توجهی داشته است که با پیش‌بینی بسیاری از فعالان بازار تناسب ندارد. این روند، به صورت معمول در چند ماه به سایر شهرهای بزرگ نیز تسری پیدا می‌کند.
  • روزبه ظهيري كارشناس مسكن
    تحولات بازار مسکن در سال‌های 97 تا 99 بار دیگر اثبات کرد که مسکن کالایی است که صرفا از مولفه‌های درون بخشی خود که همان عرضه و تقاضا است، تاثیر نمی‌پذیرد، بلکه به‌دلیل پیوندهای وسیع آن با سایر صنایع و کالاها و همچنین داشتن ماهیت سرمایه‌ای (در کشور ما)، به‌شدت از اقتصاد کلان متاثر بوده و بر آن نیز تاثیر می‌گذارد. شاهد این موضوع بروز دو جهش قیمتی در دو سال پیاپی است که برای نخستین بار در 40 سال اخیر برخلاف تمام چرخه‌های رکود و رونق شناخته‌شده‌ای بود که یک افزایش قیمت در یک سال پس از حدود سه تا پنج سال رکود قیمت‌ها رخ می‌داد.
  • دربی‌ شماره 97 تهران امروز درزمانی بسیار نامناسب بین پرسپولیس و استقلال برگزار خواهد شد؛ یک شاهکار تاریخی و فراموش‌نشدنی از سازمان لیگ فوتبال ایران. پرمخاطب‌ترین بازی باشگاهی کشور در حالی برای شنبه ساعت 16:15 برنامه‌ریزی شده که بهانه آقایان کمبود زمان و فشردگی تقویم است. با این حال هیچ‌کس در آن سازمان عریض و طویل حاضر نیست توضیح بدهد چرا شروع لیگ بیست‌ویکم یک ماه به تعویق افتاد تا امروز شاهد چنین بلبشویی باشیم؟
  • نه اینکه اینستاگرام یا شبکه‌های اجتماعی چیزهای بدی باشند؛ نه، اصلا و ابدا منظورمان این نیست. این شبکه‌ها هم مثل اکثر پدیده‌های بشرساخت، جنبه‌های مثبت و منفی دارند. شبکه‌های اجتماعی سطح آگاهی و هوشیاری را در جهان به شکل چشمگیری افزایش داده، اما در عین حال سطحی‌گرایی موجود در ذات آن، گاهی باعث شیوع رفتارهای عامه‌پسند و پوپولیستی شده است. خیلی از مردم دوست دارند در این شبکه‌ها مورد توجه قرار بگیرند، تحسین شوند، لایک بگیرند و فیلم مربوط به رفتارهای‌شان وایرال شود.
  • در ادامه سلسله اتفاقات عجیب و غریب دربی تهران، فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی استقلال قبول نکرد برای حضور در نشست خبری پیش از بازی راهی محل مقرر در سازمان لیگ شود. او نشستش را در یک هتل برگزار کرد و استقلالی‌ها به عنوان میزبان از باشگاه پرسپولیس خواستند مربی خود را به این محل بفرستد؛ درخواستی که قاعدتا با موافقت سرخ‌ها مواجه نشد. در همین حال در پرسپولیس هم یحیی گل‌محمدی قید حضور در نشست خبری قبل از بازی را زد و دستیارش حمید مطهری را به این جلسه فرستاد. در حالی که به نظر می‌رسد غیبت یحیی بی‌ارتباط با سردرگمی و تنش‌های اخیر نبوده باشد، افشین پیروانی به عنوان سرپرست پرسپولیس مدعی شد گل‌محمدی بیمار است و زیر سرم رفته. او البته تاکید کرد تست کرونای یحیی منفی شده و باشگاه تلاش می‌کند سرمربی‌اش را به این بازی برساند.…
  • فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال در نشست خبری پیش از دربی تهران مدعی شد این تحلیل که عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه به سود اوست، خنده‌دار است. برخی بر این باورند که با توجه به نتایج مسابقات اخیر استقلال، فرهاد شانس آورده که تماشاگران در ورزشگاه نیستند، وگرنه ممکن بود علیه او شعار بدهند. مجیدی اما در این مورد گفت: «در این دو سال که سرمربی استقلال بودم هیچ زمان در حضور تماشاگران استقلال تیمم نباخته است. مطمئن باشید استقلال یعنی هوادار. زمانی که بازی می‌کردیم وقتی از تونل رد می‌شدیم اول نگاه می‌کردیم چقدر تماشاگر آمده است. الان هم همین است. حضور تماشاگر به ما انگیزه دو برابری می‌دهد؛ پس چطور حضور آنها به نفع من نیست؟ بزرگ‌ترین امتیاز استقلال که تماشاگر است را در عرصه مربیگری در اختیار ندارم. امیدوارم مسوولان کاری کنند…
  • در مورد بحران گلزنی در لیگ برتر ایران قبلا نوشته‌ایم. هشت بازی هفته هفتم مسابقات لیگ برتر روی هم رفته هفت گل داشت و هر سه مسابقه آخر آن در یک روز بدون گل تمام شد! با این حال به نظر می‌رسد تیم‌های حاضر در دسته اول هم نمی‌خواهند از لیگ برتری‌ها جا بمانند. بر همین اساس در 9 مسابقه برگزار شده از این دسته در هفته هشتم، فقط 8 گل به ثمر رسید. نیمی از این تعداد گل هم در جریان پیروزی 3بریک خیبر خرم‌آباد برابر استقلال ملاثانی ثبت شد و اگر این بازی را در نظر نگیریم، در هشت مسابقه دیگر تنها 4 گل داشته‌ایم که احتمالا قابل ثبت در گینس است! چهار مسابقه این هفته لیگ یک با نتیجه مساوی بدون گل به پایان رسید. در جدول این رقابت‌ها در حال حاضر ملوان، قشقایی شیراز و خیبر خرم‌آباد با 18، 16 و 15 امتیاز اول تا سوم هستند.
  • در حالی که قرارداد سردار آزمون با زنیت سن‌پترزبورگ در پایان فصل جاری خاتمه می‌یابد و باشگاه روسی هم پیشنهاد ادامه همکاری را به او ارائه داده، مهاجم ایرانی در تازه‌ترین اظهاراتش واکنشی دوپهلو به این موضوع نشان داده است. سردار به یک رسانه روسی گفت: «واضح است که هر فوتبالیستی می‌خواهد پیشرفت کند و در لیگ‌های معتبر بازی کند. با این حال من هرگز نگفتم که نمی‌خواهم اینجا بمانم.»