شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • ایرینا اسلاو منبع: اویل پرایس
    سال پیش همزمان با شروع همه‌گیری کرونا در جهان، قیمت نفت مانند بسیاری از موادخام دیگر به‌شدت کاهش یافت. اما طی ماه‌های گذشته، شاهد رشد چشمگیر قیمت‌ها بوده‌ایم. قیمت نفت سال‌جاری میلادی با سرعت بالاتری افزایش یافته و این رشد علل گوناگون دارد. حوادث فاجعه بار در تگزاس آمریکا در هفته‌های گذشته به کاهش قابل ملاحظه تولید نفت در این کشور منجر شده است. در واقع میزان کاهش در یک زمان به ۴۰ درصد کل تولید نفت آمریکا رسید و قیمت نفت این کشور به بالاتر از ۶۳ دلار افزایش یافت.
  • کلیفورد کراوس منبع: نیویورک‌تایمز
    شرکت‌های بزرگ نفتی، دیگر خیلی بزرگ نیستند. سال گذشته میلادی اکسون موبیل، بریتیش پترولیوم و دیگر شرکت‌های بزرگ نفتی ده‌ها میلیارد دلار زیان دیدند و سال پیش ‌بدترین عملکرد را در چند سال گذشته داشتند. برخی از این شرکت‌ها سال گذشته بدترین سال طی چند دهه گذشته را پشت سر گذاشتند. عامل اصلی این وضعیت، همه‌گیری کروناست که سبب شد تقاضا برای بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی به‌شدت کاهش یابد، زیرا اقتصاد جهان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تعطیل شد. اما یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که ممکن است سال پر زیان گذشته، برای شرکت‌های نفتی باز هم تکرار شود، زیرا جهان درحال حرکت به سمت استفاده از خودروهای برقی است، دولت‌ها به‌طور جدی قصد دارند با تغییرات آب و هوایی مقابله کنند و مقررات مربوط به فعالیت شرکت‌های مختلف…
  • این مقاله جستاری است در پاسخ به این پرسش که آیا نوسازی امیر کبیر، صرفا از موضع واکنشی و دفع تهدید و هجوم قدرت‌های استعمارگر آغاز شد یا دارای درک روشن و الگوی مشخصی از جوامع نوسازی‌شده و تمدن جدید بود؟ در صورت درستی شق اخیر، وی این آگاهی را از کجا حاصل کرده بود؟ دیگر اینکه آیا ناکامی نوسازی امیرکبیر نتیجه منطقی شیوه نوسازی وی بود یا عوامل دیگری مانع از موفقیت وی شدند؟
  • مهم‌ترین خبری که 11 اسفندماه 1360 در روزنامه اطلاعات منتشر شده مربوط به تصویب کلیات اصلاحات ارضی است. فاضل هرندی، رئیس کمیسیون کشاورزی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تفاوت‌های طرح مزبور با طرح شورای انقلاب را بیان کرده و گفته است: در این طرح اصل بر مشروعیت مالکیت است و طرح یا لایحه اصل 49 قانون اساسی باید هر چه زودتر به مجلس بیاید، چون تشخیص مشروعیت یا عدم مشروعیت به عهده قوه مجریه نیست بلکه به عهده قوه قضائیه است. وی تصریح کرده طبق این قانون، اراضی تمام مکانیزه و دامداری قابل تقسیم نیست.
  • فرانسیسکو دی‌آلمیدا (Francisco de Almeida) نجیب‌زاده، نظامی و کاوشگر پرتغالی در قرن پانزدهم و مشاور جان‌دوم، پادشاه پرتغال بود. او طی نبرد علیه مسلمانان اسپانیا و فتح غرناطه در 1492 جایگاه خود را تثبیت کرد. در 1505 به‌عنوان نخستین فرماندار و نایب‌السطلنه دولت پرتغالی هند منصوب شد. او توانست با پیروزی در نبرد دریایی موسوم به «دیو» در 1509 هژمونی پرتغال در اقیانوس هند را تثبیت کند.
  • کنت‌هنری دوبیله‌لاتور اشرافی بلژیکی و سومین رئیس کمیته بین‌المللی المپیک بود. او در اول مارس 1876 در بروکسل به دنیا آمد. پدرش کنت فردیناند دوبیله‌لاتور، فرماندار سابق ایالت آنور و مادرش کنتس کارولین دولترمونت دوراس بود. او از 1895 به مدت دو سال در دانشگاه لووای بلژیک حقوق خواند و در 1904 با کنتس الیزابت کلاری‌الدرینگن ازدواج کرد.
  • مترجم: مریم مرادخانی
    تصویری که از کسب‌وکار خانوادگی در رسانه‌ها می‌بینیم معمولا یک مادر دوست‌داشتنی است که یک مغازه سیار دارد یا یک خانواده فوق‌العاده ثروتمند و به‌شدت ناکارآمد که از پشت به هم خنجر می‌زنند، مثل سریال وراثت که از HBO پخش می‌شود.
  • سرانجام مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون برای تعیین سکانداران جدید فوتبال ایران برگزار شد و شهاب‌الدین عزیزی خادم با جلب اکثریت آرا در دور دوم روی کرسی ریاست نشست. بعد از پایان رای‌گیری در مرحله اول، شهاب‌الدین عزیزی خادم 35 رای، کیومرث هاشمی 24 رای، مصطفی آجورلو 18 رای و علی کریمی 9 رای از 87 رای ماخوذه را کسب کردند. یک رای هم باطل بود. به این ترتیب انتخابات ریاست فدراسیون به دور دوم کشیده شد. طبق اساسنامه برای ریاست در دور اول نیاز به کسب 50درصد به علاوه یک رای یعنی 44 رای بود که کسی به این حد نصاب نرسید. در مرحله دوم رای‌گیری شهاب‌الدین عزیزی خادم 49 رای و کیومرث هاشمی 38 رای کسب کردند تا به این ترتیب عزیزی‌ خادم به‌عنوان رئیس فدراسیون در 4 سال آینده انتخاب شود. عزیزی‌ خادم سابقه حضور در هیات‌رئیسه فدراسیون و…
  • صحت و سقمش را نمی‌دانیم، اما خبر را یک خبرگزاری رسمی و مشهور منتشر کرده است: «مهدی کیانی برای یک فصل‌ونیم حضور در استقلال خواهان دریافت دستمزد 10 میلیارد تومانی از این تیم شد و مذاکرات به همین دلیل به بن‌بست خورد.» شاید الان که شما این مطلب را می‌خوانید تکلیف کیانی روشن شده باشد، اما در جریان باشید این هافبک 34 ساله درحالی از استقلال دستمزد 10 میلیاردی خواسته که در تمام طول نیم‌فصل اول روی سکو نشسته و فرصت بازی در سپاهان را پیدا نکرده است!
  • مسابقات نیم‌فصل دوم لیگ برتر فوتبال ایران از امروز با برگزاری هشت بازی در قالب هفته شانزدهم آغاز خواهد شد. بر این اساس از ساعت 15، پنج بازی به‌طور همزمان آغاز خواهد شد که طی آنها نفت مسجدسلیمان از تراکتور میزبانی می‌کند، ماشین‌سازی به مصاف شهرخودرو می‌رود، نساجی پذیرای آلومینیوم اراک خواهد بود و پیکان هم با صنعت نفت آبادان پیکار می‌کند. در همین ساعت استقلال هم در رفسنجان با مس دیدار می‌کند که یکی از مهم‌ترین مسابقات هفته خواهد بود. در ادامه سپاهان و گل‌گهر سیرجان از ساعت 15:45 رودرروی هم قرار می‌گیرند و پرسپولیس هم از ساعت 17:25 میزبان سایپا است. آخرین بازی این هفته هم از ساعت 17:35 بین فولاد و ذوب‌آهن برگزار می‌شود.