سیاست اوپک پلاس

تحولات یاد شده، سبب شد تحلیلگران در پیش‌بینی‌های خود درباره قیمت‌ها و افق بازار تغییراتی اعمال کنند. برای مثال یکی از تحلیلگران اعلام کرده، اگر قیمت نفت به ۸۰ دلار برسد قیمت سهام شرکت‌های نفتی چند ۱۰ درصد دیگر بالا خواهد رفت و اگر سرمایه‌گذاران نهادی به حمایت از سهام اقدام کنند، رشد قیمت سهام بسیار بیشتر خواهد بود. البته پرسش‌هایی درباره افق بازار نفت مطرح است. درحال‌حاضر تحولات در تولید نفت آمریکا که ممکن است برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند، برنامه‌های حمایتی و پیش‌بینی رشد مصرف در آینده عوامل اصلی افزایش قیمت نفت هستند. از دید عده‌ای از تحلیلگران، قبل از حوادث تگزاس، بازار نفت به نوعی توازن رسیده بود و حوادث یاد شده برای مدتی ثبات بازار را بر هم زده است. آنچه در هفته‌های آینده در بازار نفت رخ خواهد داد به زمان افزایش تولید نفت در آمریکا وابسته است. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی است یک دوره سرمای زمستانی دیگر در این ایالت اتفاق خواهد افتاد و پس از آن، یخبندان پایان می‌یابد و دمای هوا بالا خواهد رفت. اما افزایش تولید نفت و شروع مجدد فعالیت پالایشگاه‌ها به گذشت زمان نیاز دارد. در ابتدا پیش‌بینی شده بود طی چند روز، شرایط به حالت عادی باز می‌گردد. اما این دیدگاه‌ها اکنون دیگر وجود ندارد. هرچه دوره پایین باقی ماندن تولید نفت در آمریکا بیشتر طول بکشد، قیمت‌ها برای مدتی طولانی‌تر بالا باقی خواهند ماند، زیرا تولید نفت آمریکا در سال‌های اخیر به سرعت افزایش یافته و این کشور به صادرکننده این ماده خام تبدیل شده است. اما میزان عرضه از سوی عربستان و اوپک‌پلاس نیز یک عامل مهم است. عربستان به‌طور داوطلبانه ماه گذشته یک میلیون بشکه در روز از تولید نفت‌خود کاست و در ماه جاری نیز این کاهش ادامه پیدا خواهد کرد. اما از ماه آینده احتمالا شرایط به حالت عادی باز می‌گردد.

از سوی دیگر اوپک‌پلاس ماه جاری تغییری در عرضه نفت‌خود نخواهد داد. اما از ماه آینده احتمال افزایش پانصد هزار بشکه‌ای عرضه بسیار زیاد است. در چند روز آینده نشست اوپک‌پلاس برگزار می‌شود و احتمالا در این نشست، برنامه تولید برای ماه آوریل اعلام خواهد شد. افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت عربستان تمامی کاهش تولید نفت در آمریکا را جبران نخواهد کرد. اما در روزهای آینده بر تولید نفت آمریکا افزوده می‌شود. بنا به اعلام سیتی گروپ، کاهش تولید نفت در تگزاس تا اوایل ماه جاری ۱۶ میلیون بشکه است و عربستان می‌تواند این میزان کاهش را طی ۱۶ روز جبران کند. در نتیجه شرایط کلی بازار نفت نگران‌کننده نیست.

برخی معامله‌گران می‌گویند کل کاهش تولید نفت آمریکا ممکن است به ۳۲ میلیون بشکه برسد و اگر این‌طور شود قیمت‌ها برای مدتی طولانی‌تر بالا باقی می‌ماند. اما درباره رسیدن قیمت‌ها به ۸۰ دلار تردید وجود دارد. برای رسیدن قیمت‌ها به این رقم باید کاهش تولید نفت برای مدتی طولانی‌تر ادامه یابد و برنامه حمایتی ۱۹۰۰ میلیارد دلاری که جو بایدن پیشنهاد داده به تصویب برسد. همچنین لازم است واکسیناسیون برای کرونا با سرعت ادامه پیدا کند، طوری که تقاضا برای نفت افزایش یابد. اما سرعت واکسیناسیون بالا نیست. در نتیجه ماه‌ها زمان لازم است تا تعداد قابل ملاحظه از جمعیت واکسینه شوند و یک نکته مهم دیگر این است که احتمال شناسایی گونه‌های جدید ویروس کرونا وجود دارد. در این حالت بر موارد ابتلا افزوده خواهد شد.