شماره روزنامه ۶۰۲۹
|

آرشیو اخبار : %D9%BE%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C %D8%A7%DB%8C%D9%86 %D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87

  • رفتیم و اتاق ساخته شده اصغر آقا را دیدم. نفس در سینه‌ام قطع شده بود. آنچه من می‌خواستم «اصغرآقا» هم اکنون انجام داده بود. گفتم اصغرآقا من معاون وزارت اقتصاد هستم. فردا بیا اداره من با تو کار مهمی دارم. شاد و خندان با مهندس شیرزاد به اداره برگشتم.
  • سازندگی در «قربانیان متهم نشوند» که در مورد تعرض به 15نوجوان فوتبالیست مشهدی است، به نقل از وزیر ورزش نوشته: «موضوع را بزرگ‌نمایی کردند». در حالی که او قول پیگیری داده بود، اما حالا متهم در کانالی تلگرامی نوشته: «این خبر صرفا یک سناریو از سوی اتاق فکری در کشور آمریکاست».
  • برای چهار دهه، زمین‌های کشاورزی برتری که خانواده سارا پتیت در نزدیکی خانه‌اش اجاره کرده بودند، سبزی‌هایی از جمله کلم بروکلی جوانه‌دار بنفش را تولید می‌کرد که مقصد آن قفسه‌های سوپرمارکت‌های مجلل بریتانیا بود. اما زمانی که قوانین مهاجرت پس از برگزیت آغاز شد و جذب نیرو از اروپای شرقی را محدود کرد، جریانی حیاتی از کارگران در این منطقه نزدیک به خط ساحل شرقی بریتانیا خشک شد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، پتیت می‌گوید که چاره‌ای جز کاهش تولید تا یک‌پنجم ندارد. او درحالی‌که زیر ابرهای خاکستری بالای وسعت 100 هکتاری مزرعه‌اش ایستاده بود، گفت: «اگر نتوانید افراد را وادار کنید که بیایند و آنها را برداشت کنند، نمی‌توانید در آمد بیشتری کسب کنید و در نتیجه نمی‌توانید افراد بیشتری را به استخدام درآورید.» او به زمین‌های…
  • مایر یک پیام شخصی تندوتیز برای کیسینجر فرستاد، کسی که مایر به‌خوبی فهمیده بود که مسوول اولتیماتوم نیکسون بود. مایر به او [کیسینجر] اطلاع داد که قصد دارد تمام آنچه را که کیسینجر از او [مایر] خواسته است، به کابینه خود گزارش دهد «تا مصر بتواند پیروزی خود را اعلام کند.» او [مایر] با ایفای نقش قربانی گفت که توهمی ندارد «که همه‌چیز توسط دو قدرت بزرگ به ما تحمیل خواهد شد.» اما این امر او [مایر] را از اعلام این حقیقت تلخ بازنداشت که «اسرائیل نه به خاطر اعمالش، بلکه به‌خاطر اندازه‌اش و به این دلیل که روی پای خود است، مجازات می‌شود.»
  • در دو تیراندازی مرتبط در تاسیسات کشاورزی در یک منطقه ساحلی در شمال کالیفرنیا، هفت نفر کشته و یک نفر به‌شدت زخمی شدند و یک مظنون در بازداشت است. به گزارش الجزیره، آخرین تیراندازی خونین در ایالات متحده کمتر از 48ساعت پس از آن رخ داد که یک مهاجم شنبه‌شب 11نفر را در جشن سال نو قمری در نزدیکی لس‌آنجلس، در ایالت کالیفرنیا کشت.
  • روز گذشته یک نشست خبری در نهاد ریاست‌جمهوری با حضور وزیر اقتصاد و خبرنگاران برگزار شد. در این جلسه پس از توضیحات اولیه احسان خاندوزی در زمینه بودجه 1402، او به پرسش‌های خبرنگاران که پیش از این برای او ارسال شده بود پاسخ داد. در این نشست خبرنگار «دنیای اقتصاد» در مورد افزایش نیافتن حقوق کارمندان و بازنشستگان در تناسب با تورم فعلی کشور و همچنین احتمال کسری بودجه پرسشی را مطرح کرد. خاندوزی محدودیت درآمدهای دولت را دلیل اصلی سقف تعیین‌شده برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دانست. او همچنین در صحبت‌های خود به ارجح دانستن کنترل تورم بر افزایش نمایشی دستمزدها اشاره کرد. این در حالی است که در سال گذشته نیز سقف افزایش کارکنان دولت و بازنشستگان 10 درصد بود. با‌این‌حال تورم به روال سابق خود افزایش یافت و دولت مجبور…
  • رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به رشد دو برابری نقدینگی در دولت رئیسی گفت: دولت باید برای مهار تورم از رشد نقدینگی بی‌جا جلوگیری کند. طهماسب مظاهری درخصوص وضعیت نرخ ارز گفت: قیمت هر کالایی در بازار باید بر اساس قانون عرضه و تقاضا تعیین شود و ارز هم مثل خودرو یا سکه و هر کالایی از این قاعده مستثنی نیست.
  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه آیا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تعیین دستمزد و حقوق کارگران اقدامات خود را آغاز کرده است، گفت: وارد قضیه شده‌ایم، کمیته‌ها را مشخص کردیم و امیدواریم در آینده نزدیک تصمیم مناسب گرفته شود. سیدصولت مرتضوی درخصوص پیشنهاد افزایش ۲۰درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه و تاثیر آن بر میزان تعیین‌شده برای حقوق کارگران، بیان کرد: مولفه‌های مختلفی وجود دارد. تلفیقی از همه مولفه‌ها را ما ترسیم کرده‌ایم. ان‌شاالله نتیجه خواهیم گرفت و آن را تبدیل به ملاک افزایش حقوق و دستمزد کارگران هم خواهیم کرد. او درباره اینکه آیا حداقل حقوق کارگران از میزان تعیین‌شده برای حقوق کارکنان دولت بیشتر خواهد بود، عنوان کرد: هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم.
  • مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف‌کننده کل کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای دی‌ماه را منتشر کرد. «دنیای اقتصاد» طی روزهای آتی به بررسی کامل گزارش تورم دهکی خواهد پرداخت. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، محدوده تغییرات تورم دوازده‌ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین 1/ 64درصد برای دهک هشتم تا 9/ 68درصد برای دهک اول است.