شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • بازار سهام در هفته گذشته شاهد واکنش مثبت به تصمیمات جدید دولت در حوزه یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بود به‌نحوی‌که با رشد 3/ 2درصدی شاخص‌کل و 8/ 3درصدی شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن، بازدهی این دو متغیر از ابتدای سال ‌به ترتیب به 14 و 26‌درصد رسید. ارزش معاملات اما به‌عنوان مهم‌ترین متغیر پشتیبانی‌کننده از روند صعودی، هنوز در کانال 6‌هزار میلیارد‌تومان پرسه می‌زند و نتوانسته راه خود را به کانال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بالاتر باز کند. بهبود عملکرد نسبی شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن به شاخص‌کل بنا به استناد تاریخی نشان‌دهنده احیای علاقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مندی افراد حقیقی به بازار است که جسارت بیشتری جهت انجام معاملات پرریسک و حرکت به سمت سهام کوچک‌تر دارند. در همین حال، اخبار مربوط به حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی سایه خود را بر…
  • ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه گفته است که عدم توقف گسترش ناتو او را مجبور کرد تا به اوکراین حمله کند. اما روز پنج‌شنبه، فنلاند قصد صریح خود را برای پیوستن به آن اعلام کرد و نه تنها به طرح پوتین هیچ توجهی نکرد، بلکه جدیدترین متحد این ائتلاف، ناتو را به پشت درهای شمالی روسیه می‌‌رساند. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، اعلامیه رهبران فنلاند مبنی بر پیوستن آنها به ناتو - با این انتظار که کشور همسایه سوئد به زودی همین کار را انجام می‌‌دهد - اکنون می‌تواند تعادل استراتژیک در اروپا را که برای چندین دهه حاکم بوده، تغییر دهد. این آخرین نمونه از تحولاتی است که خلاف نیت پوتین در حال پیشرفت بوده و نتیجه عکس داده است.
  • بانک‌جهانی در گزارش جدید خود به تغییرات در بازارهای کالا پرداخته است. براساس این گزارش، بازارهای کالاهای جهان به دلیل بحران‌هایی مانند کووید-19، جنگ در اوکراین و تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی در حال تغییر شکل هستند. بانک‌جهانی معتقد است که این تحولات احتمالا پیامدهای عمیقی برای اقتصادهای در حال توسعه در دهه‌‌‌های آینده خواهد داشت.
  • کتاب «نظریه اقتصادی دموکراسی» رساله‌ای اقتصادی نوشته «آنتونی داونز» است که در سال 1957 منتشر شده است. این کتاب مدلی را با شرایط دقیق ارائه می‌کند که تحت آن نظریه‌‌ اقتصادی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌‌‌های سیاسی غیربازاری اعمال شود. همچنین حوزه‌‌‌هایی از تحقیقات تجربی را پیشنهاد می‌کند که می‌توان آنها را برای تایید اعتبار نتیجه‌‌‌گیری‌‌‌های او در مدل آزمایش کرد. بسیاری از این تحقیقات فرعی در نهایت در مکتب انتخاب عمومی ادغام شدند. نظریه‌‌ داونز از اظهارنظرهای هنجاری در مورد انتخاب‌‌‌های سیاست عمومی خودداری می‌کند و در عوض بر آنچه که با توجه به انگیزه‌‌‌های مربوطه برای دولت عقلانی است، تمرکز می‌کند. داونز توضیح می‌دهد که چگونه مفهوم ایدئولوژی در مرکز نظریه‌‌ او قرار دارد. بسته به توزیع ایدئولوژیک رای‌‌‌دهندگان در یک…
  • فکر سفر با کودکان در ابتدا ممکن است ترسناک (دلهره‌آور) به‌‌نظر برسد، در حالی که می‌تواند یک ماجراجویی بسیار ارزشمند محسوب شود که برای زندگی واقعی کودکان مزایای زیادی دارد. باتوجه به تاثیر سفر بر کودکان و نقش مهم آن در شکل‌‌گیری آینده آنها، شورای جهانی سفر شش مزیت سفر برای کودکان را مورد بررسی قرار داد تا کودکان روش‌های ارتباط جمعی، استقلال و افزایش مهارت‌‌ها را بیاموزند.
  • مترجم: مریم رضایی منبع: strategy+business
    اگر نیروی کاری را هدایت، مدیریت یا برنامه‌‌‌ریزی می‌‌‌کنید، با اختلال و بی‌‌‌نظمی‌‌‌های کاری آشنا هستید و اخیرا مواردی از آن را شاهد بوده‌‌‌اید. از بحران‌های ژئوپلیتیک و اجتماعی گرفته تا بزرگ‌ترین همه‌گیری سلامت اخیر که ما انسان‌‌‌های این عصر در یاد داریم. همچنین زمان و انرژی زیادی برای همه چیز، از طراحی تجربیات دورکاری و کار ترکیبی گرفته تا آشنا شدن با «استعفای بزرگ» صرف کرده‌‌‌اید تا فقط ایمنی کارکنان خود را حفظ کنید.
  • حضرت آیت‌الله خامنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز پنج‌شنبه در دیدار آقای شیخ‌تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر و هیات همراه با تاکید بر افزایش همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور، راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حل مسائل منطقه را گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو بدون دخالت عوامل خارجی دانستند و با اشاره به استمرار جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، گفتند: توقع از جهان عرب ورود صریح به میدان عمل سیاسی در مقابل این جنایت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آشکار است.
  • پس از یک وقفه نزدیک به دو ماهه در مذاکرات هسته‌‌ای، اکنون مقامات دیپلماتیک از ادامه گفت‌وگو‌‌ها خبر می‌‌دهند. این رخداد پس از موج جدید تلاش‌‌ها برای احیای برجام رخ می‌‌دهد. هفته گذشته انریکه مورا، معاون هماهنگ‌کننده برجام در سفری سه‌روزه به تهران آمد و امیر قطر، کشوری که اخیرا نقش میانجی میان تهران و واشنگتن را بر عهده گرفته است در سفری یک روزه وارد ایران شد و با مقامات بلندپایه تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از این رایزنی‌‌های فشرده، جوزپ بورل، مسوول سیاست‌‌خارجی اتحادیه اروپا نتیجه سفر «مورا» به تهران را مثبت ارزیابی کرد و از «رفع بن‌بست مذاکرات برجام» خبر داد. همزمان، حسین امیر‌‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به رایزنی‌‌های علی باقری‌کنی، مسوول مذاکرات هسته‌‌ای ایران با انریکه مورا در توییتی…
  • با گذشت 8 ماه از آغاز به کار هیات تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری غیر‌دولتی، ‌محسن علیزاده، رئیس این هیات از سه گردنه موجود درمسیر فرآیند تفحص از این نهادهای مالی خبر داد. به گفته علیزاده، همکاری نکردن برخی از بانک‌ها با این هیات، بی‌توجهی به تذکرات و تکالیف بانک مرکزی و تداوم رویه گذشته در تکرار اشتباهات بانکی از جمله مواردی است که هیات تحقیق و تفحص با آنها مواجه است.
  • محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: هیچ‌گونه کمبودی در حوزه اقلام و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم وجود ندارد. مخبر که دیروز از مجتمع انبارهای کالاهای اساسی و سیلوی ۱۲۰ هزار تنی شهید مدرس شرکت بازرگانی دولتی ایران در شهرستان رباط‌کریم بازدید کرد به خبرنگاران گفت: به دلیل پیش‌بینی‌ها و تامین مالی مورد نیاز توسط دولت سیزدهم و با تلاش‌های شبانه‌روزی برای خرید کالاهای اساسی مردم، هیچ مشکلی در کشور در زمینه ذخیره‌سازی و انبار این کالاها وجود ندارد و ذخایر بسیار خوبی از کالاهای اساسی و محصولات وابسته به آنها در انبارها موجود است.