شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • ایبِنا: رئیس اسبق کانون صرافان معتقد است که ایجاد ثبات در قیمت کالاها یا همان کنترل تورم و رونق اشتغال از طریق تعیین نرخ بهره دو کارکرد مهم بانک مرکزی است. علی اصغر سمیعی با بیان اینکه برای بانک‌‌های مرکزی دو وظیفه اصلی تعریف شده است، اظهار کرد: نخست، ثبات نسبی قیمت‌‌هاست که البته به معنی ثابت نگه داشتن نیست و مربوط به همه کالاهاست و البته ارزهای مختلف را هم شامل می‌‌شود. او افزود: معنی ثبات این است که سالانه کمترین نوسان را در معدل قیمت‌‌های کالاهای مختلف مشاهده کنیم. برای گرفتن معدل در این سبد از زمین و مسکن گرفته تا برنج و روغن، حبوبات، گوشت و نان، ارز، طلا، آهن و... محاسبه می‌‌شوند.
  • سازمان برنامه و بودجه: دولت سیزدهم در پنج‌ماه ابتدایی کار خود علاوه بر خاتمه دادن به تامین هزینه‌های جاری از منابع بانک مرکزی اعتبارات عمرانی را افزایش داده است. در آغاز به کار دولت سیزدهم دولت از یکسو با هزاران میلیارد تخصیص بدون منبع در خزانه مواجه بود. از سوی دیگر در ۵ماه ابتدای سال۱۴۰۰ بیش از ۵۰هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استفاده شده بود؛ علاوه بر این دولت باید ۵۳۵هزار میلیارد تومان اوراق فروخته‌شده دولت قبل را هر ماه به میزان ۱۱هزار میلیارد تومان تسویه می‌کرد. با تمام سختی‌‌ها اما دولت سیزدهم برای تامین کسری بودجه به سراغ چاپ پول نرفت و با افزایش درآمدها و کنترل هزینه‌ها به سمت بهبود شاخص‌‌های بودجه حرکت کرد.
  • بانک مرکزی: رئیس کل بانک مرکزی در حکمی، حسین فهیمی را به سمت معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی منصوب کرد. فهیمی از سال 1385 تا 1395، به مدت بیش از 10سال در سمت عضو و نایب رئیس هیات‏مدیره و معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت و پس از آن نیز به بیش از مدت 5سال، مسوولیت ریاست هیات‏مدیره و مدیرعاملی شرکت سپرده‏‏گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به‏عنوان یکی از ارکان مهم بازار سرمایه کشور را برعهده داشته است. ریاست مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس، عضویت در هیات داوری و ریاست هیات رسیدگی به تخلفات بازار سرمایه و عضویت در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، از دیگر سوابق معاون جدید حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق عمومی از دانشگاه علامه طباطبایی،…
  • صندوق نوآوری و شکوفایی: معاون تسهیلات و تجاری‌‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی از پرداخت تسهیلات قرض‌‌الحسنه ودیعه رهن محل کار به شرکت‌های دانش‌‌بنیان خارج از استان تهران خبر داد. روح‌‌الله ذوالفقاری با اعلام این خبر اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌‌بنیان برای کار و فعالیت، نیاز به دفتر کار و فضای کارگاهی دارند؛ اما شرکت‌های نوپا به دلایل مختلف نیاز دارند که دفتر کار یا فضای کارگاهی را اجاره کنند. تامین ودیعه رهن این فضاها، به‌ویژه در شهرهای بزرگ و در سال‌های اول تشکیل کسب‌‌وکار سرعت رشد کسب‌وکارها را کند می‌‌کند و موجب می‌‌شود به جای تخصیص منابع مالی کارآفرینان به فعالیت‌های اصلی و ارزش‌آفرین صرف تامین محل کار شود.
  • ایسنا: بانک مرکزی پرو اعلام کرد که انتظار می‏‌رود اقتصاد این کشور در ماه‌های دسامبر و ژانویه بالاتر از سطح پیش از پاندمی باقی بماند و این به دلیل بهبود تقاضای داخلی و رکورد صادرات خواهد بود. به گزارش رویترز، طبق داده‌های بانک مرکزی، اقتصاد پرو از ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ به‌طور مداوم و ماهانه بالاتر از قبل پاندمی بوده است. بانک مرکزی این کشور همچنین انتظار دارد که تورم پرو که بالاترین نرخ سالانه خود را در ۱۳ سال گذشته ثبت کرده است از ماه جولای روند کاهشی داشته باشد و در محدوده هدف بین یک تا سه درصد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ قرار گیرد. مقامات رسمی پرو اظهار کردند: بهبودی در بخش خدمات، تولید برق، صادرات محصولات کشاورزی و رشد اشتغال رسمی، مشاهده خواهد شد و انتظار می‏‌رود صادرات پرو در سال ۲۰۲۱ به ۶۳ میلیارد دلار برسد…
  • رضا حسین‏آبادی
    دسته‌جمعی خودکشی نکنید! امکان تقویت ارزش پول کشورمان هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای خارجی وجود دارد. عدم احتیاط و طمع، بخش گمشده و پنهان این روزهای معاملات مردم است که می‌‌تواند به زودی به از دست دادن بخش زیادی از سرمایه آنها منجرشود؛ چه در بازارهای داخلی از جمله ملک چه در بازارهای جهانی از جمله رمز‌‌ ارزها وسهام خارجی. اخباری که از گوشه نقاط دنیا به گوش می‌‌رسد که نشان‌دهنده این است که یک تورم جهانی در پیش داریم؛ ولی نگارنده بر این عقیده نیست. بخشی از آمارها و دیتاهای موجود هم از منظر بنیادی و هم از جهت تکنیکال با ماندگار بودن تورم و رشد قیمت‌‌ها در تضاد هستند. وضعیت حال حاضر بازارهای جهانی و ملک در دنیا شباهت زیادی به سال2008 دارد که در نتیجه منجر به بحران و رکود بزرگ شد. اکثر سهم‌‌های بازار‌‌های…
  • در شرایطی که مذاکرات احیای برجام در هتل کوبورگ وین همچنان ادامه دارد و تیم‌های مذاکره‌کننده از حصول پیشرفت در این گفت‌وگوها خبر می‌دهند، دو سناتور آمریکایی از طرحی برای غنی‌سازی در منطقه خبر دادند. در این طرح همچنین لغو تحریم‌های آمریکا به توقف غنی‌‌‌‌سازی منوط شده است. این در حالی است که یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران غنی‌سازی 60‌درصدی و وجود نقاط گریز در توافق هسته‌ای را از جمله مسائلی دانسته که سبب شده آمریکا برای توافق نهایی عجله داشته باشد.
  • چه کشورهایی در پیمان‌های تجاری برنده خواهند شد؟ در گزارش پیش‌رو، آثار تجاری و رفاهی پیمان آزاد تجاری ایران با کشورهای ترکیه، هند و پاکستان بررسی شده است. داده‌های گزارش فصلنامه پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد و ترجیحی نقش موثری در گسترش تجارت کالاها و خدمات در سطح بین‌المللی دارند و به‌عنوان ابزار متداول در برنامه‌ریزی‌های تجاری و ایجاد تسهیل تجارت مورد‌استفاده قرار می‌گیرند.
  • شاخص‌کل در هفته گذشته جز دو روز پایانی آن روزهای خوبی را پشت‌سر نگذاشت، درحالی‌که بازار در سه روز متوالی شاهد کاهش نسبی قیمت‌ها بود، اما سرانجام شاخص در ارتفاع یک‌میلیون و ۲۸۴‌هزار واحدی قرار گرفت. این روند در حالی رقم خورد که از همان ابتدای هفته برخی تحلیل‌ها از عدم‌تداوم روند مثبت هفته قبل از آن که به‌دنبال مصاحبه بورسی رئیس‌جمهور و پول‌پاشی حقوقی‌ها به‌وجود آمده بود، حکایت می‌کرد؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی‌ها نیز درست از آب درآمد و حمایت تصنعی و صوری از بازار نیز نتوانست جلودار مسیر منفی قیمت‌ها شود.
  • مترجم: اشكانه خلج منبع: hbs
    پاندمی همچنان به تلفات خود ادامه می‌دهد. تحقیقات جولیان زلاتف و همکارانش می‌گوید مدیرانی که گارد خود را نسبت به قوانین سازمانی پایین می‌‌آورند و به احساسات کارکنان خود اهمیت می‌دهند، قادر خواهند بود تا نگرانی را کاهش دهند و اعتماد دیگران را جلب کنند. ناگفته نماند که دو سال گذشته برای کارکنان بسیار استرس‌زا بوده است. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد مدیران باید تحت هر شرایطی با کارکنان خود همدلی کنند. جولیان زلاتف، استادیار دانشکده کسب وکار هاروارد، می‌گوید: تایید شفاهی احساسات دیگران، به‌‌ویژه احساسات منفی، می‌تواند به ایجاد اعتماد بین افراد کمک کند - و این اعتماد می‌تواند بسیار مهم باشد، به‌‌ویژه برای مدیرانی که تلاش می‌کنند تیم‌‌های پراکنده را در دوران‌‌های چالش‌برانگیز و سخت مدیریت کنند. بسیاری از مدیران به…