شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • آناهیتا پولاد
    تصمیم جنجالی‌ ترامپ درخصوص انتصاب مایک پمپئو به سمت وزیر خارجه سبب شد پست ریاست سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) خالی بماند. برای نخستین بار در تاریخ ایالات‌متحده آمریکا، یک زن برای تصدی چنین مقامی انتخاب شده است: جینا هاسپل.
  • گابریلا لازاریدیس/ جیووانا کامپانی/ آنی بنونیست و دیگران ترجمه: محمدحسین باقی
    ما با چهار سازمان مصاحبه کردیم که در حوزه توانمندسازی تحصیلی و کارهای مناسبتی و بزرگداشت فعال هستند. این فعالیت‌ها شامل تامین آموزش و کارگاه‌هایی برای دانش‌آموزان و شرکت‌های فعال در حوزه ضدتبعیض و ضدنژادپرستی می‌شود.
  • هفته‌نامه اکونومیست طرح روی جلد و سرمقاله این هفته خود را به جنگ جدیدی که بین آمریکا و چین درگرفته، اختصاص داده است. این جنگ بر سر برتری در حوزه دیجیتال شکل گرفته است. در هفته‌ای که گذشت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با اشاره به تهدیدی که در این حوزه از سوی چین متوجه آمریکاست، خرید یک غول آمریکایی سازنده ریز‌تراشه به نام شرکت «کوآلکوم»، از سوی رقیب‌ سنگاپوری‌اش به‌نام شرکت «برودکام» را وتو و علت آن را امنیت ملی و ترس از سلطه چین اعلام کرد. این درحالی است که چین بزرگ‌ترین سیستم پرداخت آنلاین و سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان را دارد و درحال رسیدن به جایگاه برتر در حوزه هوش مصنوعی است. گرچه آمریکا حق دارد از این وضعیت برآشفته شود، اما اکونومیست بر این باور است که پاسخ این هفته آمریکا به چین یک اشتباه بود.
  • حمله به سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه‌ سابق روس و دخترش یولیا با سم اعصاب، سیاست خارجی پوتین را به خود مشغول داشته است. اگرچه کرملین دست داشتن در حمله به او را رد کرده اما دولت بریتانیا تا نیمه‌شب سه‌شنبه ۱۳ مارس به روسیه فرصت داده بود تا درباره استفاده از سم اعصاب ساخت روسیه در حمله به او و دخترش توضیح دهد. روسیه در مهلت تعیین‌شده توضیحی درباره این مساله نداد. براساس گزارش بی‌بی‌سی، دولت بریتانیا در تلافی این اقدام، چهارشنبه ۱۴ مارس، به ۲۳ دیپلمات روس یک هفته فرصت داد که خاک بریتانیا را ترک کنند.
  • همایون دارابی
    بورس تهران آخرین روزهای معاملاتی را در مدار منفی حرکت می‌کند. این روند روز چهارشنبه با بازگشایی نماد معاملاتی بانک صادرات شدت بیشتری گرفت.
  • غلامحسین دوانی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران
    در روزهای بعد از جنگ تحمیلی، ماده واحده استفاده از خدمات تخصصی حسابداران ذی صلاح به‌عنوان حسابدار رسمی در سال 1372 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به‌رغم قدمت بیش از 70 ساله حرفه حسابرسی و تاکید ماده واحده فوق به‌دلیل سیطره اقتصاد دولتی تا سال 1380 موضوع تشکیل عملی جامعه حسابداران رسمی به‌طول انجامید. اگر چه از عمر جامعه بیش از 16 سال نمی‌گذرد، اما نقش و کارکرد همین دوره کوتاه نشان داده که توانمندی‌های جامعه غیر‌قابل انکاراست. جامعه حسابداران با بیش از 2000 حسابدار رسمی، 200 موسسه حسابرسی و با ایجاد بیش از 10 هزار نفر اشتغال مستقیم شفاف‌سازی در اقتصاد کشور مشغول هستند.
  • بازار بدهی در معاملات هفته منتهی به 23‌اسفند‌ماه، پررونق‌‌ترین هفته معاملاتی خود را پشت سر گذاشت. رشد قابل‌ملاحظه حجم عرضه اوراق خزانه در روزهای پایانی سال در کنار چشم‌انداز مثبت نرخ سود بدون ریسک، بر حجم و ارزش معاملات اوراق خزانه بیش از پیش افزوده است؛ به‌طوری که جریان نقدینگی در بازار بدهی در هفته گذشته بیش از دو برابر رشد کرد. ارزش معاملات اوراق خزانه طی هفته اخیر به‌ رقم بی‌سابقه 780‌میلیارد تومان رسید.
  • محمدهادی مهدویان صاحب‌نظر اقتصادی
    اقتصاد ایران فاز جدیدی از فرآیند مالی شدن سپرده‌های بانکی و محدودیت استفاده از دارایی‌های خارجی کشور را تجربه می‌کند که باید این فرآیند را عامل جدید بی‌ثباتی مالی و بخشی از شرایط تعادل عمومی معطوف به کاهش نرخ رشد بلندمدت اقتصاد کشور ارزیابی کرد. با این تحلیل لازم است سیاست‌گذاران اقتصادی تصویر روشنی درخصوص فعال شدن این فرآیندها در اقتصاد ملی در اختیار داشته باشند تا بهتر بتوانند برای خروج از فضای تعادلی کم رشد اقتصادی برنامه‌ریزی کنند.