بانوی آهنین ترامپ

ترامپ در همان توئیتی که عزل تیلرسون و انتخاب پمپئو را اعلام کرد، نام جینا هاسپل را نیز به‌عنوان گزینه مورد نظر برای تصدی ریاست سازمان سیا ذکر کرد و در پایان به همه تبریک گفت. رویکرد نه چندان احترام‌آمیز ترامپ به زنان بر کسی پوشیده نیست، اما نگاهی به کارنامه جینا هاسپل در سازمان سیا نشان می‌دهد این انتصاب با جهت‌گیری‌های ترامپ همسو است و شاید هیچ رئیس‌جمهور دیگری در آمریکا با توجه به عملکرد مناقشه‌برانگیز هاسپل چنین انتخابی را مدنظر قرار نمی‌داد. ارتباط نزدیک هاسپل با برنامه بازجویی‌های سیا موجب شد بسیاری از فعالان و قانون‌گذاران نگرانی خود را در مورد انتخاب او ابراز کنند.

هاسپل کیست؟

هاسپل ۶۱ ساله از فوریه سال ۲۰۱۷ معاون سیا بوده است. او پیش‌تر به‌عنوان معاون سرویس مخفی آمریکا نیز انجام وظیفه کرده و بنا بر اعلام سازمان سیا معاونت جاسوسی خارجی و عملیات مخفیانه سازمان را نیز بر عهده داشته است. هاسپل در سال ۱۹۸۵ به سازمان سیا پیوست و به گزارش نیویورک‌تایمز از آن زمان تاکنون بخش اعظم عمر کاری خود را به‌صورت مخفیانه فعالیت کرده است. به شهادت افسران سیا، در طول ماه‌های اخیر که پمپئو زمان زیادی را در کاخ سفید می‌گذراند، هاسپل مدیریت امور جاری سیا را بر عهده داشت. او در طول دوران ۳۳ ساله همکاری خود با سازمان مخفی آمریکا تشویق‌های بسیاری داشته است. او بالاترین نشان افتخار کارکنان دولت آمریکا را نیز دریافت کرده است. هاسپل در سال ۲۰۰۲ مسوول یکی از بازداشتگاه‌های سازمان سیا در تایلند بود. این بازداشتگاه‌ در زمره «مراکز سیاه» بود. بر اساس گزارش‌های سنای آمریکا، در زمان تصدی هاسپل شکنجه‌ای موسوم به «غرق مصنوعی» و دیگر روش‌های بازجویی خشن در مورد دو تن از بازداشت‌شدگان این مرکز به کار گرفته شده است. فیلم این بازجویی‌ها در سال ۲۰۰۵ نابود شد و هاسپل خود در میان کسانی بود که خواستار نابودی این فیلم شدند.

جبهه مخالفان

تمی داک‌ورث و ران ویدن سناتورهایی هستند که اعلام کرده‌اند با انتصاب جینا هاسپل به سمت ریاست سیا مخالفت خواهند کرد و پیش‌بینی می‌شود عده بیشتری نیز با این دو نفر همراه شوند. ران وایدن، مارتین هاینریش و شلدون وایت‌هاوس که همگی از اعضای سنا هستند، نامه‌ای در مخالفت با هاسپل نوشتند. در این نامه آمده است هاسپل به دلیل ارتباط با برنامه بازجویی، گزینه مناسبی برای این مقام نیست. دایان فاینستاین سناتور دموکرات نیز در مخالفت با هاسپل تا آنجا پیش رفت که به گزارش نشریه تایمز در سال ۲۰۱۳ مانع ارتقای او در سازمان مخفی شد. فاینستاین به خبرنگاران گفت: پرسش‌های زیادی از گزینه موردنظر ترامپ برای تصدی ریاست سیا دارد. او افزود: هاسپل خواستار ملاقات با وی شده است. فاینستاین تاکید کرد:«امیدوارم کل سازمان درس خوبی از برنامه موسوم به تکنیک‌های پیشرفته بازجویی گرفته باشند.» اقدامات خشونت‌بار ماموران سیا در طول بازجویی‌ها در قالب این تکنیک‌ها مجاز شمرده می‌شد. جان مک‌کین دیگر سناتور دموکرات نیز خواستار آن شده است که هاسپل ماهیت و میزان مشارکت خود در برنامه بازجویی سیا را شرح دهد.

چهره‌های حامی

با وجود مخالفت برخی سناتورها، هاسپل حامیان پر و پا قرصی در میان چهره‌های شاخص سازمان مخفی دارد. پمپئو در اظهار نظری او را «یک مامور اطلاعاتی نمونه» و «وطن‌پرستی فداکار» نامید. جیمز کلپر که در زمان ریاست‌جمهوری اوباما ریاست سیا بر عهده داشت، هاسپل را با این عبارات ستوده است: «او در میان نیروهای سازمان و نیز خارج از سازمان به شدت مورد احترام است. به‌ویژه از این بابت خوشوقتم که او حامی رویکرد یکپارچگی در درون سازمان و نیز در تمام جامعه اطلاعاتی است.»  زمان جلسه بررسی صلاحیت جینا هاسپل برای تصدی مقام ریاست سیا هنوز مشخص نشده است.