شماره روزنامه ۶۰۲۶
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • دنیای اقتصاد، امیر شاملویی: وقتی صحبت از حفاظت آثار تاریخی به میان می‌آید، طیف وسیعی از فلسفه‌ها وجود دارند که می‌توانند در پروژه‌های حفاظت و احیا به‌کار گرفته شوند. وقتی گروه یا جامعه‌ای تصمیم به حفاظت از آثار تاریخی می‌گیرد، سوالی که اغلب پیش می‌آید این است که بنای تاریخی چگونه و تا چه حدی باید حفظ شود و یا مورد مرمت قرار بگیرد؟ آیا باید آن را به صورت اصلی حفظ کرد و گذاشت تا به تدریج تخریب شود یا باید آن را با شرایط اولیه‌اش بازسازی کرد؟ آیا بنای تاریخی باید به شرایطی بهتر از وضعیت اصلی آن مرمت و بهبودهایی در آن ایجاد شود که باید در بنای اصلی صورت می‌گرفت؟ برای پاسخ به پرسش‌های فوق نظریه‌هایی از سوی چند چهره برجسته ارائه شده است.

  • گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: در بحث تجارت جهانی مزیت‌های متعددی برای هر کشوری وجود دارد. ایران با وجود منابع طبیعی می‌تواند از امتیازات خود در زمینه پیوستن به سازمان تجارت جهانی به نحو مطلوبی استفاده کند، اما در همین راستا می‌توان به یکی از مزیت‌های مطلوب کشور که همان غنی بودن خاک ایران از مواد معدنی است اشاره کرد. اگر چه پیش از این سازمان تجارت جهانی مزیت‌های متعددی را برای کشور ما تعریف کرده است اما از تاریخ این گفته، بیش از ۱۰ سال می‌گذرد. اینکه ایران تا چه میزان برای کسب سهم مطلوب از تجارت جهانی تلاش کرده، پرسشی است که اغلب بنگاه‌های اقتصادی با آن مواجهند و نمی‌دانند چگونه در این فضا همکاری لازم را داشته باشند و توجه آنها به چه نکاتی می‌تواند آنها را در ساختار اصلی تجارت جهانی جای دهد.…

  • دنیای اقتصاد: پس از یک سال آمار هواداران سه باشگاه پرطرفدار در سامانه هواداری 3090 اعلام شد. به واسطه نقشی که این هواداران در تجهیز منابع باشگاه‌های محبوب خود دارند، می‌توان این رقم را آمار رسمی هواداران اسپانسر عنوان کرد. «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌وگو با مدیر این پروژه، برای اولین بار اطلاعات رسمی مربوط به تعداد هواداران عضو سه باشگاه، هزینه پرداختی آنها و نحوه تقسیم درآمدها را بررسی کرد. درآمد سالانه این سه باشگاه از محل این سامانه در مجموع بیش از 30 میلیارد تومان است که براساس تعداد هوادار تقسیم می‌شود.

  • فارنت: شرکت می‌یا همان شیائومی طی سال‌های اخیر تبدیل به شرکتی محبوب و پرفروش شده که در بازار برخی کشورها فروش فوق‌العاده‌ای دارد و تا ماه‌های آینده راه خود را به بازارهای بزرگ‌تری همچون بازار آمریکا نیز خواهد گشود. حال در یک حماسه‌سازی تازه، موجودی گوشی Mi MIX این شرکت تنها در 10 ثانیه کاملا به فروش رسیده است!

    شرکت‌های ژاپنی، چینی و کره‌ای همیشه با در اختیار داشتن مشتری کشور خودشان قادر هستند به فروش فوق‌العاده برسند، نینتندو، هوآوی، شیائومی، سامسونگ یا سونی از این قبیل شرکت‌ها هستند.

  • انتشار اوراق بدهی یکی از مهم‌ترین ابزارهای تامین مالی در اقتصادهای مختلف دنیا است. دولت‌ها سعی می‌کنند با متنوع کردن ابزارهای مالی خود، ریسک هرکدام از آنها را به حداقل برسانند و در عین حال از تمرکز منابع در یک بخش و قدرت گرفتن نهادهایی خاص جلوگیری به‌عمل آورند. ساختار تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها در ایران همواره یا از کانال پرداخت‌های دولتی و اختصاص ردیف بودجه‌ای مشخصی بوده یا استفاده از منابع بانکی و دارایی‌های بانک مرکزی. رویکرد دوم به‌ویژه با کسری مستمر بودجه در سال‌های مختلف، زمینه بانک محورشدن بسیاری از پروژه‌ها و قدرت‌گیری آنها در مقابل بخش خصوصی واقعی و بازار سرمایه شد.

  • مجید علیپور
    دانشجوی مقطع دکترای تاریخ ایران اسلامی

    یکی از مهم‌ترین اقدامات نادر شاه افشار در دوران پادشاهی‌اش تلاش برای تشکیل ناوگان دریایی در شمال و جنوب کشور بود. نادر به خوبی دریافت که بدون داشتن یک نیروی دریایی قدرتمند امکان تداوم لشکرکشی‌ها و حفظ سرحدات کشور در درازمدت امکان‌پذیر نخواهد بود؛ اما ازآنجاکه ایرانیان قرن‌ها بود در ساخت کشتی‌های جنگی و امور دریانوردی تجربه‌ای نداشتند، وی مجبور به توسل به بیگانگان بود؛ هرچند به‌عنوان یک پادشاه مقتدر و مدعی، اندیشه بومی‌سازی صنعت کشتی‌سازی در ایران را داشت.

  • یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

    بازار سهام

    غلبه نفت بر بازار سهام

    دیروز شاخص کل بورس با افت 417 واحدی (5/ 0 درصدی) همراه شد. در هفته‌های اخیر شاهد نوسان شاخص با سیگنال‌های بازارهای جهانی بودیم.

  • دنیای اقتصاد: نمایندگان بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برای پایان دادن به بخشی از مشکلات و موانع حوزه کسب‌وکار برآمده از قانون تامین اجتماعی و البته آنچه که اعضای کمیسیون کسب‌وکار اتاق تهران «قانون‌گریزی سازمان تامین اجتماعی» می‌خوانند، تدوین یک اصلاحیه پیشنهادی برای مواد قانون تامین اجتماعی را در دستور کار قرار داده‌اند. از این رو پیش‌نویس اصلاحی این قانون ازسوی معاونت کسب‌و‌کار اتاق تهران تهیه شده است.

    به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، بیست‌و‌ششمین نشست کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران نیز، دستور کار خود را به بحث و بررسی پیرامون این موارد اصلاحی اختصاص داد.

  • دکتر حمید قنبری

    «مردم قسط نمی‌دهند» این جمله‌ای است که این روزها بیشتر از گذشته مدیران بانکی بر آن تاکید دارند و گلایه می‌کنند. اگرچه این موضوع پدیده تازه‌ای نیست، آمار بالای مطالبات معوق گویای این حقیقت است که تسهیلات‌گیرندگان نظام بانکی به هر دلیلی از بازپرداخت تسهیلاتی که گرفته‌اند طفره می‌روند اما در حال حاضر با کاهش نرخ سود بانکی این موضوع باعث نگرانی بانکداران شده است؛ چراکه با کاهش درآمدهایشان از محل سود پرداخت تسهیلات بانکی عدم پرداخت اقساط آنها را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

  • دنیای اقتصاد: اوایل آبان ماه امسال معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با حضور در صحن علنی پارلمان محلی پایتخت اعلام کرد: از مجموع 979 ساختمان بلندمرتبه احداث شده در شهر تهران، پروانه ساختمانی 406 برج در 10 سال اخیر صادر شده است اما معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران روز گذشته آمار متفاوتی از این بخش ساخت‌وساز در شهر تهران ارائه کرد.

    به گزارش «دنیای اقتصاد» طبق آماری که از سوی پژمان پشمچی‌زاده، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در شورای شهر تهران ارائه شد در حال حاضر 979 ساختمان بلندمرتبه (به ساخت‌وسازهای بیش از 12 طبقه بلندمرتبه اطلاق می‌شود) در شهر تهران مستقر هستند؛ از این تعداد،406 فقره پروانه بلندمرتبه‌سازی از ابتدای سال 85 تا نیمه نخست سال جاری در شهر تهران صادر شده…