یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه نفت بر بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با افت ۴۱۷ واحدی (۵/ ۰ درصدی) همراه شد. در هفته‌های اخیر شاهد نوسان شاخص با سیگنال‌های بازارهای جهانی بودیم. قیمت نفت WTI با ثبت بیشترین افت هفتگی از دی، کاهش ۱۳درصدی در دو هفته را رقم زد. با وجود اینکه اثر تغییرات قیمت نفت بر حاشیه سود شرکت‌های پالایشی به صورت خطی قابل تحلیل نیست (با توجه به افت همزمان قیمت فروش محصولات و کاهش بهای تمام‌شده تولید) اما این عامل در کنار لغو محاسبه نرخ محصولات پالایشی بر مبنای نرخ آزاد (که پیش‌تر باعث خوش‌بینی به رشد سودآوری پالایشی‌ها شده بود) عامل فشار بر پالایشی‌ها شد. همچنان شاهد حمایت رشد قیمت جهانی فلزات پایه از نمادهای فلزات اساسی و کانه‌های فلزی هستیم. همچنین حرکت معامله‌گران به سمت نمادهای کوچک‌تر در فضای منفی بازار رشد شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد.

بازار ارز

شرایط تعادلی در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک یک تومانی به نرخ ۳۶۲۳ تومان معامله شد. در شرایط کنونی شاهد شرایط تعادلی در بازار ارز هستیم. از ابتدای شهریور رشد ۳ درصدی ارزش جهانی دلار رقم خورد و ارزش جهانی دلار به صورت مقطعی سقف ۹ ماهه را لمس کرد. امری که با تقویت تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از دلار شد. اما تقویت احتیاط معامله‌گران به ویژه در جهت صعودی، رشد ۵/ ۲ درصدی دلار در بازه مزبور را رقم زد. پیش‌تر افزایش عرضه صرافی بانک‌ها مانعی برای رشد نرخ دلار بود. اما با توجه به تقویت چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز و رشد همگام نرخ ارز مبادله‌ای با نرخ ارز آزاد، صرافی بانک‌ها بیشتر در جهت کاهش نوسانات بازار اقدام به مداخله در بازار می‌کنند. روند ارزش جهانی دلار و نوسانات شدید اونس طلا می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد.

بازار سکه

ناامیدی سکه از بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت اندک هزار تومانی همراه شد. روز جمعه شاهد نوسان اندک اونس بالاتر از سطح ۱۳۰۰ دلاری بودیم. افزایش ریسک پیروزی «ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عامل حمایت از اونس طلا است. نوسانات اونس طلا نزدیک سطوح کنونی در روزهای آتی با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا (۱۸ آبان) دور از انتظار نیست. اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند در میان‌مدت بر طلا فشار آورد. در بازار ارز نیز با کاهش تقاضای آربیتراژی (با کاهش ارزش جهانی دلار) نرخ دلار بالاتر از سطح ۳۶۲۰ تومانی نوسان دارد. با اینکه پیش‌تر خوش‌بینی به رشد بازارهای اثرگذار باعث بزرگ شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده بود. اما کاهش انتظارات به رشد قابل توجه بازارهای اثرگذار باعث کاهش حباب سکه و قیمت بازاری سکه را به ارزش ذاتی آن نزدیک کرده است.

بازار طلای جهانی

سومین هفته صعود طلا

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۳/ ۲ برای سومین هفته متوالی صعودی شد. شانه به شانه شدن رقابت هیلاری کلینتون و ترامپ در نظرسنجی‌ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۸ آبان) افت ۸/ ۱ درصدی شاخص دلار را رقم زد. این عامل با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران با افزایش تقاضای محافظه‌کارانه، همچنین رشد تقاضای فیزیکی از سوی بازارهای آسیایی عوامل حمایت از اونس طلا هستند. به این ترتیب نوسانات اونس طلای جهانی به بالاترین سطح در یک ماه اخیر (بیشتر از ۱۳۰۰ دلار) رسید. کمرنگ شدن احتمال پیروزی کلینتون با اعلام FBI از تحقیق و تفحص در مورد استفاده هیلاری از ایمیل شخصی آغاز شد. این عامل می‌تواند از طلا در روزهای آتی حمایت کند. اما همچنان تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر با نتیجه نشست فدرال رزرو، و رشد تدریجی اشتغال آمریکا، می‌تواند در میان‌مدت عامل فشار بر طلا شود.

بازار اوراق مسکن

تداوم حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۶/ ۰ درصدی به قیمت ۷۸ هزار و ۳۷۳ تومان معامله شدند. پایان فصل رونق مسکن (تابستان) در کنار افزایش سمت عرضه اوراق، با تمدید مهلت اعتبار اوراق به مدت ۶ ماه و کاهش نرخ سود حساب ویژه بانک مسکن (که وام از طریق اوراق به آن تعلق می‌گیرد) افت ۱۳ درصدی قیمت اوراق از ابتدای مهر رقم خورده است. با این وجود حمایت تقاضا مانع از افت شدید اوراق است. افزایش قیمت و رشد تعداد معاملات مسکن، چشم‌انداز قرار گرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق را از ابتدای سال تقویت کرده است. بنابراین حمایت تقاضا در تقابل با عوامل عرضه از ابتدای آبان باعث نوسان قیمت اوراق در سطح ۷۵ تا ۸۰ هزار تومانی شده است. همچنان حمایت تقاضا روز گذشته برخی از نمادهای اوراق جدیدتر را بالاتر از سطح ۸۰ هزار تومانی نیز قرار داد.

بازار نفت

افت 13 درصدی نفت در 2 هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۵/ ۹ درصدی، با ثبت بیشترین افت از دی همراه شد. کاهش خوش‌بینی‌ها به توافق میان اعضای اوپک و چشم‌انداز تداوم مازاد عرضه با افزایش تولیدات اوپک در ماه اخیر و رشد تولیدات غیر اوپک، افت ۱۳ درصدی نفت را در دو هفته اخیر رقم زده است. به گزارش منبع آگاه در نشست اولیه برای تعیین سهم اعضای اوپک، عربستان اعلام کرد تنها در صورتی اقدام به کاهش تولیدات می‌کند که ایران هم اقدام به حفظ سطح تولیدات کنونی کند. شرط عربستان برای همکاری ایران برای کاهش تولیدات، در نشست پیشین اوپک نیز مانع از توافق و باعث افت قیمت نفت شد. اما پیش‌تر در توافق اولیه ایران، لیبی و نیجریه از کاهش تولیدات مستثنی شده بودند. این عامل در کنار رشد (۹ موردی) تعداد دکل‌های نفتی روند نزولی نفت را تشدید کرد.