شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : %D9%BE%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C %D8%A7%DB%8C%D9%86 %D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87

  • دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: همزمان با هفته ایمنی راه‌ها، مانور روز بدون حادثه با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان برگزار شد.

    رونمایی از نماد «شیراوژن» با هدف مقابله با سوانح جاده‌ای جزو برنامه‌های این مانور بود. انتظار می‌رود، این ایده که برای اولین بار از سوی زنجان در کشور مطرح شده، در فرهنگ‌سازی مقابله با سوانح تلخ جاده‌ای اثرگذار باشد. معاون امور عمرانی استانداری زنجان گفت: گزارش دلایل تصادفات در محورهای جاده‌ای کشور نشان می‌دهد که عامل انسانی بیشترین نقش را دارد.

  • گروه خبر: نمایندگان مجلس، در جلسه علنی دیروز پارلمان، میزبان دو وزیر بودند؛ وزیرانی که برای پاسخ به سوال دو نماینده مجلس راهی بهارستان شدند و در نهایت توانستند نمایندگان را از پاسخ‌های خود قانع کنند.


    علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی که می‌توان گفت یکی از وزیرانی است که بیشترین حضور در پارلمان برای پاسخگویی را تجربه کرده و تاکنون سه کارت زرد از نمایندگان دریافت کرده است، دیروز برای موضوع عملکرد مالیاتی این وزارتخانه در قبال اصناف و مشاغل به مجلس رفت.

  • گروه اقتصاد بین‌الملل: واحد آفریقای جنوبی بی‌ام‌و قصد دارد 6 میلیارد رند (واحد پول آفریقای جنوبی) در کارخانه خود در پرتوریا سرمایه‌گذاری کند. در این کارخانه مدل جدید اکس3 به‌منظور صادرات و فروش محلی تولید خواهد شد.


    به گزارش رویترز، واحد آفریقای جنوبی بی‌ام‌و اعلام کرد اکس3 یکی از موفق‌ترین مدل‌های بی‌ام‌و است و 28 درصد از کل فروش جهانی این شرکت را به خود اختصاص داده است. شرکت بی‌ام‌و، بزرگ‌ترین خودروساز لوکس‌ جهان، می‌گوید تولید 2015 در کارخانه آفریقای جنوبی به 70 هزار دستگاه خواهد رسید.

  • خبرها حاکی از این است که امروز بعد از ظهر کمیته تعیین مصادیق مجرمانه قرار است با برگزاری جلسه‌ای درباره فعالیت شبکه اجتماعی پیام‌رسان تلگرام در کشور تصمیم‌گیری کند. جلسه کمیته فیلترینگ در دفتر دادستانی برگزار می‌شود و قرار است امروز موضوع تلگرام و موضوعات دیگری مانند اینترنت بدون فیلتر بررسی شود. به این بهانه و به‌علت محبوبیت و رواج این شبکه در بین ایرانیان، روزنامه «دنیای اقتصاد» با برخی از صاحب‌نظران به گفت‌وگو نشسته که برخی از آنها معتقدند فیلترینگ نمی‌تواند جایگزینی برای نیاز جامعه به شبکه‌های اجتماعی باشد.
  • دنیای اقتصاد: بازتاب اقتصادی شوک پاریس زودتر از آنچه تصور می شد رنگ باخت. روز شنبه، ساعاتی پس از آنکه تروریست‌های داعش به تلافی شکست‌های اخیر در جنگ سوریه، جان بیش از 130 نفر را در پایتخت فرانسه گرفتند، حاضران و ناظران بازارهای جهانی از احتمال واکنش قیمت‌ها و شاخص‌های حوزه‌های گوناگون کالایی و مالی در نخستین روز کاری پس از بحران، یعنی روز دوشنبه سخن می‌گفتند. بازارهای جهانی صبح دوشنبه به رویدادهای پاریس واکنش نشان دادند، اما واکنش‌ها اولا کمتر از انتظار و ثانیا بسیار کوتاه مدت بود. برخی از بازارها از عصر دوشنبه و برخی دیگر در روز سه‌شنبه ثابت کردند که دغدغه‌های مهم‌تری از خودنمایی نابخردانه بیعت‌کنندگان با البغدادی در عروس شهرهای جهان دارند.
  • نادر جعفری

    دنی رودریک

    استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد

    مترجم: نادر جعفری

    برخلاف اقتصاد کشورهای آسیای شرقی، بازارهای نوظهور امروزی نمی‌توانند بر مازاد صادرات در بخش تولید به‌عنوان نیروی محرکه تحول ساختاری و رشد خود تکیه کنند. بنابراین آنها مجبور هستند بر اصول بنیادین بلندمدت‌تر آموزشی و پژوهشی تکیه کنند. این اصول موجب رشد می‌شوند و در حقیقت برای توسعه اقتصادی‌گریزی از آنها نیست. اما در بهترین حالت رشد سالانه 2 تا 4درصدی ایجاد می‌کنند و نه رشد اقتصادی 7 تا 8 درصدی که در اقتصاد کشورهای آسیای شرقی به وقوع پیوسته است.

  • روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران: بیست‌و‌یکمین نشست سالانه فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی (FEAS) دیروز سه شنبه 26 آبان 94، به میزبانی بورس تهران در شهر اصفهان آغاز به کار کرد.

    این نشست با خیر مقدم دکتر حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران شروع و بحث‌های تخصصی نشست کمیته کاری فیاس آغاز شد. همچنین آقای مصطفی بالتاجی، دبیر‌کل فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی (FEAS) فهرست مطالب قابل ارائه در جلسه کمیته کاری را مطرح کرد. در ادامه این نشست، مسوول کارگروه قوانین و مقررات در مورد اقداماتی که انجام شده است گزارشی را ارائه کرد.

  • نصرالله محمد حسین فلاح

    عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع و کنفدراسیون صنعت

    مدت‌ها است که صنعت کشور زیر بارهای سنگینی که بر دوش آن نهاده‌اند دچار تنگی نفس شده است. صنایع با داشتن ناتوانی‌های درونی که از پیش آن را می‌آزارد، دیگر توان چندانی برای گذر از سربالایی‌های پیش رو ندارد و نیازمند توش و توانی هر چند اندک است.


    از جمله سیاست‌های اقتصادی پردامنه و جنجال آفرین، سیاست‌هایی است که در چارچوب قانون هدفمندی یارانه‌ها شاهد آن بودیم. نمی‌توان پیامدهای آزاردهنده این قانون برای صنعت را تنها به چگونگی پیاده کردن آن نسبت داد.

  • حسین پرهیزی

    مدیرعامل لیزینگ آریادانا

    علائم و نشانه‌های بحران اقتصادی را این روزها بیش از گذشته مشاهده و احساس می‌کنیم. سایه سنگین رکود به شدت روی کسب و کار خرد و کلان ملموس بوده و درخصوص تعمیق و تداوم آن به شدت احساس نگرانی می‌شود. دوره‌های رونق و رکود در اقتصاد همیشه وجود داشته به نحوی که کشور آمریکا با آن ساختار اقتصادی پیچیده و بین‌المللی بارها و بارها با رکود دست و پنجه نرم کرده و از آن عبور کرده است.

    اثرات منفی رکود آنقدر قابل توجه است که دولت‌ها را به مقابله و اتخاذ سیاست‌های ضد رکود وا داشته تا با ورشکستگی اقتصادی روبه‌رو‌ نشوند.