رونمایی از نماد «شیراوژن» در زنجان

دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: همزمان با هفته ایمنی راه‌ها، مانور روز بدون حادثه با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان برگزار شد.

رونمایی از نماد «شیراوژن» با هدف مقابله با سوانح جاده‌ای جزو برنامه‌های این مانور بود. انتظار می‌رود، این ایده که برای اولین بار از سوی زنجان در کشور مطرح شده، در فرهنگ‌سازی مقابله با سوانح تلخ جاده‌ای اثرگذار باشد.معاون امور عمرانی استانداری زنجان گفت: گزارش دلایل تصادفات در محورهای جاده‌ای کشور نشان می‌دهد که عامل انسانی بیشترین نقش را دارد.

جواد رحمتی، بی‌توجهی به قوانین و مقررات جاده‌ای و نداشتن شرایط روحی و روانی برخی رانندگان را در بروز چنین حوادثی تاثیرگذار دانست و افزود: برخی مواقع نیز خواب‌آلودگی رانندگان در وقوع تصادف نقش دارد. وی ادامه داد: در صورتی که بتوانیم فرهنگ مسوولیت رانندگان در قبال جان مسافران را در جامعه نهادینه کنیم تاحدودی می‌توان از وقوع تصادف جلوگیری کرد.

ایرج دست‌نشان، مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان نیز گفت: براساس برآوردهای انجام شده تصادفات رانندگی سالانه ۹۵۰۰ میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌کنند و این میزان ۷ درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است. مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های زنجان فرهنگسازی رانندگان جاده‌ای را از برنامه‌های مهم برای پیشگیری از وقوع تصادفات جاده‌ای دانست و افزود: با وجود کاهش۳/۱۲ درصدی کاهش تلفات در۷ ماه سال جاری در راه‌های مواصلاتی استان، هنوز تصادفاتی مانند تصادف اخیر محور زنجان - میانه تاسف‌بار و نگران‌کننده است.

وی در ادامه «شیراوژن» را نمادی برای ترویج و برجسته‌سازی موضوع و مباحث ایمنی و ترافیک در ذهن کودکان و نوجوانان و عموم رانندگان اعلام کرد و گفت: شیر اوژن با هدف پیشگیری از سوانح جاده‌ای، ترویج و نشان دادن اهمیت ایمنی در ترافیک بین اقشار مختلف جامعه رونمایی شد. دست‌نشان گفت: در فرهنگ ایرانی- اسلامی شیر نمادی از قدرت، تدبیر، هیبت و درایت است و اوژن شکست‌دهنده دشمن معرفی شده است. به گفته وی، بر این اساس این اداره کل نام «شیراوژن» را برای این نماد ایمنی و ترافیک انتخاب کرد.