گروه خبر: نمایندگان مجلس، در جلسه علنی دیروز پارلمان، میزبان دو وزیر بودند؛ وزیرانی که برای پاسخ به سوال دو نماینده مجلس راهی بهارستان شدند و در نهایت توانستند نمایندگان را از پاسخ‌های خود قانع کنند.


علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی که می‌توان گفت یکی از وزیرانی است که بیشترین حضور در پارلمان برای پاسخگویی را تجربه کرده و تاکنون سه کارت زرد از نمایندگان دریافت کرده است، دیروز برای موضوع عملکرد مالیاتی این وزارتخانه در قبال اصناف و مشاغل به مجلس رفت. این بار اما نمایندگان اظهارات او را قانع‌کننده دانستند. از سوی دیگر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با سوال علی مطهری درباره دلیل سهل‌انگاری در اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه به بهارستان رفت و در عین حال مطهری را با پاسخ‌هایش قانع کرد. علی جنتی پیش از این با دو کارت زرد نمایندگان، از مجلس اخطار گرفته بود.


دولت به‌دنبال افزایش نرخ مالیات نیست

براساس آنچه خبرگزاری مهر گزارش داده است، مجتبی رحماندوست، نماینده مردم تهران در سوالی درباره خُلف وعده این وزارتخانه برای تسویه مالیات سال ۹۰ و افزایش بیش از ۱۶ درصدی مالیات در تهران و ۱۲ درصدی مالیات در شهرستان‌ها، از وزیر اقتصاد توضیح خواست. رحماندوست با اشاره به نارضایتی‌ها از افزایش مالیات‌ها و متوسل شدن برخی از ممیزین به روش‌های ناصحیح و نامشروع برای کاستن مالیات‌های مردم، خواستار ارائه پاسخ‌های قانع‌کننده از سوی وزیر شد. این نماینده مجلس با انتقاد از افزایش نامتعارف مالیات تاکید کرد که درشرایط رکود نمی‌توان مالیات گرفت. به گفته رحماندوست مالیات باید از محل درآمد پرداخت شود؛ وقتی رکود در کشور حاکم است، چگونه می‌توان از کشور مالیات دریافت کرد؟ رحماندوست تاکید کرد: افزایش بسیار زیاد و حتی چند برابر مالیات به بهانه‌های نامتعارف و غیرقابل قبول باعث ناراحتی و بدبینی مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی شده که حضور در صف‌های ادارات مالیاتی، گواه این ادعا است

.

در مقابل علی طیب‌نیا اعلام کرد که به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، دولت ناچار به اخذ درآمدهای مالیاتی است. او همچنین از تدوین نظام مالیاتی جدید مبتنی بر عدالت مالیاتی در وزارت اقتصاد خبر داد. وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه دولت به هیچ‌وجه به‌دنبال افزایش نرخ مالیات برای فعالیت‌های سالم و فعالیت‌های تولیدی و مودیان خوش‌حساب نیست گفت که دولت اعتقاد دارد با افزایش پوشش مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی می‌تواند سهم خود را افزایش دهد. طیب‌نیا با اشاره به سهم بالای درآمدهای نفتی در بودجه دولت و سهم اندک مالیات از تولید ناخالص داخلی ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها، از برنامه مفصل در حال اجرا برای رفع مشکلات سخن گفت. طیب‌نیا از طراحی ۳۲ پروژه و ۵۰ بسته کاری خبر داد و گفت: براساس این بسته و طرح‌ها تشخیص مالیات به‌صورت سیستمی و با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات انجام می‌شود. با این همه نماینده سوال‌کننده به‌رغم اعلام اینکه از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است، از نمایندگان خواست به طیب‌نیا رای مثبت دهند. نمایندگان نیز با ۱۰۸ رأی موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع شدند.


مشکل موسسه میزان

در همین حال طرح استیضاح وزیر اقتصاد با 25 امضا که مردادماه امسال و همزمان با دریافت سومین کارت زرد از مجلس بسیار جدی شده بود، حالا و به گفته یکی از اعضای هیات رئیسه پارلمان، از دستور کار خارج شده است. محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت که استیضاح وزیر اقتصاد با حل مشکل موسسه میزان منتفی اعلام شد. 26 مرداد، هنگامی که موضوع استیضاح طیب‌نیا جدی شده بود، علی لاریجانی، رئیس مجلس ضمن دفاع از وزیر اقتصاد، از امیدواری خود برای انجام نشدن این استیضاح سخن گفته بود.


پاسخ جنتی به مطهری

براساس آنچه گفته شد، علی جنتی نیز دیروز برای پاسخ به نمایندگان به بهارستان رفت. آنچه علی مطهری از وزیر ارشاد پرسید، دلیل سهل‌انگاری این وزارتخانه در اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب ۱۳۷۵بود. مطهری با بیان اینکه استفاده از اسامی و اصطلاحات بیگانه معنایی جز خودباختگی و نفوذ ندارد، گفت: در چند سال اخیر شاهد افزایش چشمگیر استفاده از اسامی بیگانه روی خوراکی‌ها، سر در فروشگاه‌ها، بسته‌بندی کالاها و نام شرکت‌ها بوده‌ایم. او افزود: به‌کارگیری کلمات انگلیسی به حدی است که گاهی معلوم نمی‌شود یک کالا تولید داخل است یا خارج؛ گویا خجالت می‌کشند که کلمات فارسی را به‌طور کامل به کار بگیرند. علی جنتی نیز در پاسخ از ارائه لایحه قانون تبلیغات به مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بخشی از این لایحه به ممنوعیت به‌کارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه اختصاص دارد. او با بیان اینکه قانون وظایفی را بر عهده تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت کشور، شهرداری‌ها و فرهنگستان زبان و ادب فارسی گذاشته است، گفت: از زمان تشکیل این دولت در ۲۶ ماه گذشته تاکنون به این نتیجه رسیدیم که این قانون عملا اجرا نمی‌شود؛ بنابراین در ابتدای کار از همه دستگاه‌های فعال در این زمینه دعوت کردیم. جنتی از تدوین اصلاحیه‌ای برای ضمانت اجرای بهتر قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه در دولت خبر داد. او همچنین از اختصاص یارانه ۳ برابری به مطبوعات و خبرگزاری‌های ترویج‌دهنده زبان فارسی یاد کرد. در نهایت علی مطهری با بیان اینکه از اظهارات وزیر قانع نشده است، گفت: چون وزیر محترم دو کارت زرد دارد، مجبورم بگویم که قانع شده‌ام.


لایحه شفاف‌سازی هزینه انتخابات

در خبری دیگر و در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس، امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی به «ایرنا» اعلام کرد که لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی نامزدها در جلسات هفته آینده پارلمان اعلام وصول می‌شود. این لایحه در جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت تصویب و به مجلس برای روند بررسی و تصویب تقدیم شد. با این همه برخی منتقد این لایحه هستند؛ مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران بر این باور است که شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغاتی راه ورود دلال‌ها را به انتخابات باز می‌کند. به گفته او لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغاتی انتخاباتی که در ذیل این عنوان مسائلی مطرح شده است که راه را برای ورود دلال‌ها و دارندگان پول‌های کثیف به عرصه انتخابات باز می‌کند.