شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : %D9%BE%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C %D8%A7%DB%8C%D9%86 %D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87

  • یان بلک گاردین
    طرح آشتی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها که هفته قبل از سوی ترامپ ارائه شد و به معامله قرن مشهور است، به هیچ عنوان برنامه‌ای نیست که طبق آن اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بتوانند به روشی برای زندگی در کنار هم با صلح، برابری و کرامت دست پیدا کنند. بسیار بعید است این برنامه راه را برای مذاکره دو طرف هموار کند زیرا فلسطینی‌ها از پیش، به دلیل اقدامات یکجانبه آمریکا بسیار خشمگین هستند، اقداماتی که چند دهه اتفاق نظر بین‌المللی درباره نحوه حل مناقشات بین فلسطینی‌ها و اسرائیل را تضعیف کرده است. مسائلی نظیر وضعیت بیت‌المقدس، شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری و موضوع آوارگان فلسطینی همچنان بدون راه‌حل باقی مانده است.
  • ناتان ترال نیویورک تایمز
    سه‌شنبه هفته گذشته ترامپ طرح خود را برای برقراری صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیل که معامله قرن نامیده شد ارائه کرد. در این طرح، بیت‌المقدس از جمله بخش قدیمی شهر، پایتخت یکپارچه و غیرقابل تقسیم اسرائیل توصیف شده است، اسرائیل بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن را به خاک خود الحاق می‌کند و به فلسطینی‌های ساکن در کرانه باختری و نوار غزه یک نوع محدود خودمختاری داده می‌شود. طبق این برنامه فلسطینی‌ها در مناطقی که ساکن هستند تحت محاصره و کنترل اسرائیل قرار می‌گیرند. ترامپ اعلام کرد ایالات‌متحده حق حاکمیت اسرائیل بر تمامی مناطق اشاره شده در طرح را به رسمیت می‌شناسد و نتانیاهو اعلام کرد از همین هفته الحاق آن مناطق و دره اردن به اسرائیل را آغاز می‌کند.
  • آرون دیوید میلر سی ان ان
    در سال‌های فعالیت خود بارها در تهیه پیش‌نویس برنامه‌های صلح بین اعراب و اسرائیل نقش داشته‌ام، برنامه‌هایی که اغلب آنها با شکست مواجه شده‌اند و برخی در دست بررسی هستند. معتقدم طرح معرفی‌شده از سوی ترامپ که به «معامله قرن» شهرت پیدا کرده فاقد بسیاری از عناصر ضروری یک طرح عملی و قابل اجراست. از یک جهت، این طرح نهایت یک فعالیت دیپلماتیک غیرحرفه‌ای است و از جهت دیگر باید به این واقعیت اشاره کرد که آنچه ترامپ معرفی کرده اساسا یک نمونه از تعامل دیپلماتیک یا نقشه‌ای برای صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها محسوب نمی‌شود. در واقع معامله قرن نشان‌دهنده غلبه خواست یک رئیس‌جمهوری، فضای سیاسی داخلی در آمریکا و سوگیری هواداری از اسرائیل بر هرگونه پایبندی به صلحی جدی است و در این میان طرح صلح دو کشور کاملا نادیده گرفته شده است.
  • روبرت مالی منبع: پولیتیکو
    طرح ترامپ برای پایان بخشیدن به مناقشه‌های دیرینه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها که معامله قرن نامیده شده دارای اهداف متعددی است اما برقراری صلح جزو این اهداف نیست. در برنامه‌های قبلی آمریکا، آغاز فوری مذاکره بین اسرائیل و فلسطینی‌ها و اعمال فشار بر دو طرف برای امتیازدهی هدف قرار داده می‌شد اما در طرحی که سه‌شنبه هفته قبل از سوی ترامپ معرفی شد هیچ یک از این دو هدف دنبال نشده است.
  • رقابت‌های هفته هجدهم لیگ برتر باشگاه‌های کشور با پیروزی پرسپولیس و استقلال به پایان رسید. مسابقات این هفته به خصوص از آن جهت اهمیت داشت که سرخابی‌ها روز پنج‌شنبه قرار است دربی پایتخت را برگزار کنند و همیشه اتفاقات «پیش‌دربی» برای هواداران دو تیم اهمیت زیادی دارد. پرسپولیسی‌ها این هفته توانستند نخستین شکست خانگی صنعت نفت را در آبادان به این تیم تحمیل کنند و البته استقلالی‌ها هم در خانه از سد نفت مسجد سلیمان سختکوش و منسجم گذشتند.
  • در آخرین فعل و انفعال واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی قرار شده بود این دو باشگاه هر کدام یک کارگزار بورس را انتخاب کنند تا با تعیین یک قرارداد، این کارگزار وضعیت ورود آنها به فرابورس را مهیا کند.
  • سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در سالگرد رفتنش از تیم ملی پیامی را در اینستاگرام خود منتشر کرد. کارلوس کی‌روش نوشت: «یک سال بعد از رفتنم از تیم ملی ایران، می‌خواهم پیام تشکر خودم را به همه بازیکنان، هواداران و فدراسیون فوتبال ایران تقدیم کنم. خدمت به تیم ملی ایران افتخار بزرگی بود که نصیب من شد. تمام خاطراتی را که با ایران و هواداران این تیم داشتم در قلب خود نگه خواهم داشت. با احترام به ملت ایران و با آرزوی سعادت و صلح برای همه.»
  • کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال تیم فولاد را از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم کرد. این تصمیم در پی ماجرای عقد قرارداد با محمد بلبلی اتخاذ شد. بازیکنی که اکنون عضو تیم استقلال است. سعید آذری مدیرعامل باشگاه فولاد در این خصوص گفت: «از این دست اتفاقات در فوتبال ایران بسیار رخ داده اما فکر می‌کنم در هیچ یک از این موارد چنین حکمی صادر نشده و این سختگیری‌ها رخ نداده بود. از زمان تجدید نظرخواهی استفاده خواهیم کرد.»
  • دربی 92 در حالی روز پنج‌شنبه بین پرسپولیس و استقلال برگزار خواهد شد که گمانه‌زنی در مورد داور این بازی شدت گرفته است. شنیده‌ها حاکی از این است که بیژن حیدری این دیدار را سوت خواهد زد. حیدری پیش از این نیز در دربی ۸۵ به‌عنوان داور حاضر شده بود.
  • مهاجم آفریقایی استقلال که اخیرا دچار مصدومیت شده برای بازی مقابل پرسپولیس شرایط مبهمی دارد. کاوه ستوده پزشک باشگاه استقلال درباره مصدومیت شیخ دیاباته گفته: «مشخص شد که دیاباته از ناحیه عضله چهارسر ران دچار آسیب‌دیدگی شده است. متاسفانه جواب MRI امیدوارکننده نبوده و بعید است به دربی برسد.» با این حال برخی تصور می‌کنند این یک تصمیم فریبنده ازسوی باشگاه استقلال است تا حریف را گمراه کند.