شماره روزنامه ۶۰۱۵
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • گروه بورس- سلیمان کرمی: شاخص کل بورس تهران هفته گذشته برای هفتمین هفته متوالی از ابتدای زمستان با رشد 2/ 5 درصدی مواجه شد. در حالی که ارتفاع دماسنج بازار تا پایان معاملات سه‌شنبه با شتابی بیش از پیش به سطح 78 هزار و 199 واحد رسید، در آخرین روز معاملاتی هفته با افت 9/ 0 درصدی مواجه شد و پنجمین روز منفی را برای شاخص از ابتدای زمستان به ثبت رساند. روند اصلاحی قیمت سهام پس از شیب تند صعودی هفته‌های اخیر، دور از انتظار نبود.

    اصلاحی که این بار، جدیت بیشتری داشته و بالا بودن حجم صف‌های فروش در بسیاری از نمادها، نگرانی‌هایی را درباره عملکرد این روزهای سهامداران ایجاد می‌کند.

  • گروه نفت و پتروشیمی - عارفه مشایخی: وزارت نفت کشورمان در تازه‌ترین تصمیم خود قصد دارد مطالبات نفتی خود از کشورهای دیگر را بر مبنای یورو و حتی ین دریافت کند که به عقیده کارشناسان اقتصادی و پولی این تصمیم می‌تواند به چند دلیل عمده گرفته شده باشد؛ نخست کاهش ریسک نوسانات دلار از سبد ارزی بانک مرکزی، دوم تصمیم دولت برای افزایش مراودات با کشورهای اروپایی که مبادلات بر مبنای یورو قادر است هزینه مبادله را برای این کشورها و ایران کاهش دهد و سوم یک اقدام سیاسی همچون تصمیمی که در دولت گذشته نیز اتخاذ شده بود.

  • گروه بازار پول: هفته گذشته یکی از پدیده‌های بازار داخلی، قاچاق طلای ایران به سمت کشورهای همسایه بود، امری که می‌تواند روندهای هفته جدید را تحت‌تاثیر قرار دهد. علت این قاچاق، حبابی بودن قیمت سکه و پایین بودن ارزش طلای داخلی نسبت به کشورهای همسایه بود. به این ترتیب، اگر حباب قیمت‌ها در بازار طلای داخلی مدیریت نشود، می‌تواند دو اثر در بازار داشته باشد: اولین اثر تحریک بیشتر قاچاق طلاست و دومین مورد، کوچ سفته‌بازان ارزی به بازار سکه خواهد بود. در این شرایط، سیاست‌گذار بهتر است که با جامع نگری بیشتری بازار را مدیریت و تلاش کند مانع استفاده سفته‌بازان از ناترازی قیمت سکه شود.
  • محمدحسین‌بابالو: بازار محصولات پتروشیمی با نزدیکی به روزهای پایانی سال شرایط بهتری را سپری خواهد کرد اما عقب‌نشینی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در کنار فراز و فرود قیمت دلار در بازار آزاد شرایط پیچیده‌ای را فراهم ساخته تا بازار وارد یک فاز ابهام جدید شود. به نظر می‌رسد در روزهای پیش‌رو ثبات به این بازار بازگشته و با افزایش مجدد حجم معاملات رو‌به‌رو باشیم.

    معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران

    در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها در بورس کالا با 25 درصد کاهش هفتگی رو‌به‌رو شد که با ثبت افتی 13 هزار و 600 تنی به 39 هزار و 991 تن بالغ شد.

  • گروه خودرو: روند نزولی واردات خودرو به کشور آن هم در ماه‌های منتهی به سال جاری از تغییر معادله وارداتی‌ها در بازار خودرو ایران حکایت دارد. هر چند به‌نظر می‌رسد که لغو تحریم‌های بین‌المللی آغازگر عصری جدید در صنعت خودروی کشورمان باشد اما ظاهرا وارداتی‌ها نیز متاثر از برجام، شرایط جدیدی را در بازار خودرو تجربه خواهند کرد. همانطور که گفته شد روند نزولی واردات خودرو در دی‌ماه نیز تکرار شد؛ به‌طوری‌که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ده‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه واردات کاهش 56 درصدی را به ثبت رساند.

  • گروه فرهنگ و هنر: سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در مراسمی با معرفی برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف به‌کار خود پایان داد. مراسم اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر روز پنج‌شنبه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهوری، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران، سینماگران و اهالی رسانه عصر پنج‌شنبه در برج میلاد برگزار شد. نکته‌ای که در این مراسم جلب توجه می‌کرد حضور جوانان فیلم اولی در میان برندگان سیمرغ‌های جشنواره بود. در این میان، فیلم «ابد و یک روز» با ۹ سیمرغ و «ایستاده در غبار» با ۴ سیمرغ از شگفتی‌سازان این دوره از جشنواره بودند.

  • شاخص کل بورس تهران پس‌از برجام با رشد خیره کننده‌ای روبه‌رو شده است. دی ماه امسال با قوت گرفتن اجرایی شدن برجام بازار سرمایه به اخبار مذاکرات هسته‌ای واکنش مثبتی نشان داد و این واکنش مثبت پس از اجرایی شدن برجام نیز ادامه داشت. به عقیده کارشناسان، رونق‌ به وجود آمده در بازار سرمایه، طی روزهای گذشته ناشی از انتظارات مثبت ناشی از سوددهی شرکت‌ها، انتظار افزایش قیمت نفت در سال آینده و آرامش‌های احتمالی در کشورهای عراق و سوریه است و این رونق بدون سرمایه‌گذاری خارجی و در نتیجه تاثیرگذاری بر بخش حقیقی اقتصاد، ناپایدار است.

  • مریم رضایی

    مترجم: مریم رضایی

    منبع: Strategy + Business

    بخش دوم و پایانی

    هفته گذشته در مورد بالا رفتن میزان صادرات تحقیق و توسعه شرکت‌ها به نقاط مختلف دنیا نوشتیم و اینکه در حال حاضر بیشترین هزینه‌های R&D دنیا در کشورهای آسیایی صرف می‌شود، به‌طوری که در سال 2015 آسیا 35 درصد کل هزینه‌های R&D جهانی را به خود اختصاص داد. همچنین اشاره کردیم که آمریکا کشور شماره یک نوآوری دنیا است و در سال‌های 2007 تا 2015 کل هزینه صرف‌شده درون‌ کشوری برای R&D در آمریکا به واسطه فعالیت شرکت‌های آمریکایی 41 درصد افزایش داشته است.

  • دنیای اقتصاد: کمتر از 10 روز دیگر کنگره جهانی موبایل در شهر زیبا و مدیترانه‌ای بارسلون آغاز می‌شود. این کنگره که هر سال از 22 تا 25 فوریه 2016 برگزار می‌شود بزرگ‌ترین رویداد سالانه موبایل جهان به شمار می‌رود و همواره ده‌ها هزار نفر از مشتاقان و فعالان حوزه فناوری در اینجا گرد هم می‌آیند تا آخرین دستاوردهای فناوری را از نزدیک شاهد باشند. امسال هم طبق روال همیشگی قبل از آغاز رسمی نمایشگاه، گمانه‌زنی‌ها برای رونمایی از محصولات غول‌های فناوری رو به افزایش است و با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری نمایشگاه رفته‌رفته اطلاعات بیشتری درباره محصولات منتخب کمپانی‌های حاضر در آن نیز منتشر می‌شود.

  • گروه ورزش: واگذاری دو باشگاه پرسپولیس واستقلال به بخش خصوصی که در یک سال اخیر از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی با شتاب بیشتری پیگیری می‌شد و حتی برای این منظور چهار دوره مزایده نیز برگزار شد سرانجامی جز شکست دوباره نداشت. امید آن می‌رفت که با خصوصی‌سازی این دو باشگاه پرطرفدار بخش زیادی از مشکلات آنها حل شود اما به ناگاه در شهریورماه امسال هیات وزیران مصوبه‌ای را به مجلس ارائه داد و در آن قید کرد که چون این دو باشگاه فرهنگی هستند باید از دایره خصوصی شدن بیرون بیایند. به این ترتیب با موافقت مجلس پرونده خصوصی‌سازی آنها مجددا مختومه شد.