محو خصوصی‌سازی در افق!
گروه ورزش: واگذاری دو باشگاه پرسپولیس واستقلال به بخش خصوصی که در یک سال اخیر از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی با شتاب بیشتری پیگیری می‌شد و حتی برای این منظور چهار دوره مزایده نیز برگزار شد سرانجامی جز شکست دوباره نداشت. امید آن می‌رفت که با خصوصی‌سازی این دو باشگاه پرطرفدار بخش زیادی از مشکلات آنها حل شود اما به ناگاه در شهریورماه امسال هیات وزیران مصوبه‌ای را به مجلس ارائه داد و در آن قید کرد که چون این دو باشگاه فرهنگی هستند باید از دایره خصوصی شدن بیرون بیایند. به این ترتیب با موافقت مجلس پرونده خصوصی‌سازی آنها مجددا مختومه شد. اما به فاصله ۵ ماه از این مصوبه و لغو شدن این واگذاری میرعلی اشرف پوری‌حسینی رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی کشور از احتمال تجدیدنظر هیات وزیران در واگذاری سرخابی‌ها خبر داد و گفت: «با توجه به مکاتبات و مذاکراتی که از آنها خبر دارم احتمال اینکه هیات وزیران در مصوبه خود تجدیدنظر کند وجود دارد و به محض اصلاح مصوبه هیات وزیران، سازمان خصوصی‌سازی کار واگذاری این دو باشگاه را انجام خواهد داد.»

دوستان تنش ایجاد نکنند!

این صحبت وی اما با واکنش تند رئیس کارگروه واگذاری سرخابی‌ها در مجلس شورای اسلامی مواجه شد. حسن زمانی در این خصوص به روزنامه «دنیای اقتصاد» گفت: «این دو باشگاه در حال حاضر در آرامش خوبی به کار خود ادامه می‌دهند. آنها در جدول وضعیت خوبی دارند و در چند وقت اخیر از حاشیه‌ها به دور بوده‌اند. من تعجب می‌کنم چرا دوستان دارند برای این دو باشگاه تنش ایجاد می‌کنند. صحبت کردن آقایان به این شکل و به چالش کشیدن این باشگاه‌ها به نفع هیچ‌کس نیست. من توصیه می‌کنم به این دوستان که این‌گونه مسائل را مطرح نکنند.»


خصوصی‌سازی سرخابی‌ها دیگر بعید است

زمانی موضوع مطرح شده از سوی رئیس سازمان خصوصی‌سازی را به شدت رد می‌کند و می‌گوید: «من احتمال خصوصی شدن این دو باشگاه را درشرایط فعلی به شدت رد می‌کنم چون دولت این دو باشگاه را فرهنگی اطلاق کرده و مجلس هم در این خصوص تصمیم جدیدی نگرفته است. از طرف دیگر با توجه به سیاست‌های کلان کشور بعید است این دو باشگاه دیگر به بخش خصوصی واگذار شوند مگر اینکه آنها را به مجموعه‌های نیمه دولتی مثل تامین اجتماعی یا خودروسازان واگذار کنند. در کل باید بگویم با شرایط فعلی من هم موافق واگذاری این باشگاه‌ها به بخش خصوصی نیستم.»


مردم واقعا سرخابی‌ها را «فرهنگی» می‌دانند؟

البته در این بین مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی از سازمان متبوع خود و از صحبت‌های پوری‌حسینی دفاع می‌کند. سیدجعفر سبحانی در این خصوص به «دنیای اقتصاد» گفت: «البته مطلب آقای پوری‌حسینی جدید نیست و در حال حاضر بحث واگذاری این دو باشگاه منتفی است چون دراوایل شهریور این باشگاه‌ها از سوی هیات دولت فرهنگی اعلام شده و از لیست خصوصی‌سازی خارج شدند. البته بین عموم مردم کمتر کسی است که این دو باشگاه را فرهنگی اطلاق کند و آنها را بیشتر به‌عنوان موسسه ورزشی به شمار می‌آورند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز در برنامه خبری خود گفتند جسته و گریخته شنیده می‌شود که احتمال تجدیدنظر هیات دولت درخصوص واگذاری سرخابی‌ها وجود دارد. به‌صورت کلی در دو حالت ممکن است شرایط خصوصی‌سازی این دوباشگاه مجددا به جریان بیفتد؛ یکی اینکه هیات تطبیق قوانین مجلس آن را مغایر بداند که در دولت‌های قبلی هم به کرات این موضوع پیش آمده بود و دوم اینکه خود هیات دولت مصوبه را اصلاح کند. اگراین مصوبه مورد بازنگری قرار بگیرد سازمان خصوصی‌سازی مجددا به روال خصوصی کردن این دو باشگاه خواهد پرداخت.» سبحانی درخصوص مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با صحبت‌های پوری‌حسینی هم گفت: «این طبیعی است. بعضی از نمایندگان مجلس از ابتدا مخالف واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی بودند. ولی وقتی شرکتی در لیست واگذاری است فقط مصوبه هیات وزیران می‌تواند آن را ملغی کند. به‌‌رغم مخالفتی که بخشی از نمایندگان محترم مجلس به این ماجرا داشتند، اگر مصوبه خصوصی‌سازی آنها در صحن علنی مجلس قرائت شود می‌بینید که اکثر آنها موافق خصوصی‌سازی این دو باشگاه خواهند بود.»