شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : جمعه‌نامه

  • خیلی‌ها بر این باورند که طرفداری از «بازار آزاد» به معنای طرفداری از «کسب‌و‌کارها»ست. این موضوع اما برای اقتصاددانان بسیار مایوس‌کننده است که مردم، طرفداری از بازار آزاد را به مثابه طرفداری از منافع کسب‌وکارهای خاص یا بنگاه‌های بزرگ اقتصادی تلقی می‌کنند. در‌حالی‌که آنچه به‌عنوان مثال برای شرکت خودروسازی آمریکایی «جنرال موتورز» خوب است، ممکن است لزوما برای کل اقتصاد آمریکا خوب نباشد.
  • «حمایت از بازار آزاد» و «حمایت از کسب‌وکارها» دو مفهوم کاملا متفاوت هستند. آن گروهی که ادعای طرفداری از بازار آزاد دارند، در واقع مدافعان کسب‌وکارهایی هستند که فعالیت‌ آنها در تضاد با اصول بازار آزاد و آزادی اقتصادی است (اصولی که رفاه ما به آن وابسته است). در اینجا چند نمونه از عقاید متضاد این دو گروه ارائه می‌شود که به خوبی بیانگر تفاوت دیدگاه آنها است: «طرفداران کسب‌وکار» معتقدند دولت باید به برخی کسب‌وکارها و صنایع به‌طور مستقیم کمک کند؛ قوانین مالیاتی ویژه‌ای را برای آنها در نظر گیرد؛ و با محدود کردن رقابت (نظیر ایجاد موانع برای ورود شرکت‌های قدرتمند خارجی) از صنایع و کارکنان داخلی حمایت کند.
  • «طرفدار کسب‌وکار آزاد» بودن، متفاوت از «طرفدار کسب‌وکار» بودن است. این دو مفهوم، دو فلسفه اقتصادی کاملا متفاوت هستند و نباید به اشتباه یکی تلقی شوند، گرچه در میان سیاست‌مداران – در جناح‌های مختلف – به طور معمول این دو معادل هم در نظر گرفته می‌شوند. در آمریکا هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با ادعای «طرفداری از کسب‌وکار آزاد»، قوانین و یارانه‌هایی را برای کمک به حامیان مالی ستادهای انتخاباتی‌شان به تصویب می‌رسانند.
  • برای درک بیشتر تفاوت بین حمایت از بازار آزاد و حمایت از کسب‌و‌کارها، آرت کاردن، استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه سمفورد بیرمنگهام، در مقاله‌ای در نشریه فوربس سه سناریو را پیشنهاد کرده است که در هریک از آنها راه‌حل‌های طرفداران حمایت از کسب‌وکارها با راه‌حل طرفداران بازار آزاد به‌وضوح تفاوت دارد.
  • المیرا میرابوالفتحی روزنامه‌نگار
    ابزار اصلی سیاست‌گذار برای اصلاحات اقتصادی، امید و اعتماد جامعه است. سیاست‌های کج دار و مریز و سعی و خطاهای سال‌های گذشته، امید مردم را کمرنگ و کار را برای اصلاحات اقتصادی سخت‌تر کرده است. علی مدنی‌زاده، اقتصاددان جوان برتر سال 97، در گفت‌وگو با جمعه نامه، ضمن تعریف تحلیلی امید، راهکار احیای آن در شرایط کنونی را بررسی کرده است. او همچنین، حلقه مفقوده علم اقتصاد و سیاست‌گذاری در کشور را معرفی کرده است.
  • دکتر علی فرحبخش روزنامه‌نگار
    سیاست‌گذاری در کشورهای در حال توسعه و بالاخص آنان که بحران‌های بزرگی را پشت سر گذاشته‌اند یا بحران‌های دیگری را پیش رو دارند، با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو‌ است. از یک سو در این کشورها یا برنامه‌های مدونی وجود ندارد، یا این برنامه‌ها به مرحله اجرا درنیامده‌اند، یا از همه مهم‌تر پس از تدوین و اجرا قادر نبوده‌اند به اهداف از پیش تعیین شده دست یابند. همین سیکل معیوب نه فقط اعتماد به نفس سیاست‌گذاران را سلب کرده است، بلکه امید مردم به آنکه دولت‌های مسلط قادر باشند اولویت‌های آنان را تشخیص یا راه حل‌های عاجلی را برای آن ارائه دهند، کم رنگ می‌سازد.
  • از ابتدای سال جاری همزمان با کاهش ارزش پول ملی و افزایش 90 درصدی حضور گردشگران عراقی، برخی حرف و حدیث‌ها درباره دلایل حضور این همسایگان عربی در ایران بالا گرفت و انتشار گزارش‌هایی از افزایش رفت و آمدهای عراقی‌ها به ایران خصوصا به شهرهای جنوبی و مشهد بر دامنه واکنش‌ها افزود.
  • هر چند در سالیان اخیر، حاشیه و حاشیه‌سازی همواره بخشی از چالش‌های رسانه ملی در میان مخاطبان خود بوده است، اما در هفته‌ای که گذشت، حواشی پیش آمده پیرامون برخی از برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی بخش زیادی از هشتگ‌ها یا پست‌های موجود در فضای مجازی را به خود اختصاص داد. در این رابطه کاربران در شبکه‌های اجتماعی با ساخت هشتگ‌هایی به سانسور و خط قرمزها در تلویزیون پرداخته و البته واکنش‌هایی هم به حاشیه‌سازی بازیگر سریال پدر نشان دادند. از طرفی رفتار مجری مسابقه پنج ستاره با یکی از شرکت‌کنندگان در این برنامه هم از تیررس انتقاد کاربران شبکه‌های مجازی دور نماند.
  • انتشار فیلمی از درگیری لفظی میان علی مطهری و یک جوان گلپایگانی خیلی زود با واکنش کاربران در فضای مجازی روبه‌رو شد. در این فیلم در جریان سخنرانی نایب رئیس مجلس درعید غدیر در گلپایگان، جوانی به شدت از او انتقاد می‌کند که چرا به جای توضیح دادن درباره افزایش سرسام‌آور قیمت پراید درباره عید غدیر سخن می‌گوید.