شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : باشگاه اقتصاددانان

  • محمد گرجی‌آرا کارشناس ارشد بازار سرمایه
    در بورس‌های مختلف جهان از شاخص بورس به‌عنوان دماسنج یا نماگر بازار یاد می‌شود و بر این اساس استراتژی بخش عمده‌ای از فعالان بازار بر مبنای عملکرد و حرکت شاخص‌ها قرار دارد. در ایران نیز وظیفه محاسبه شاخص بر عهده سازمان بورس و زیرمجموعه‌های آن است و این گزارشگری سال‌ها است که از سوی فعالان بازار مورد‌انتقاد قرار می‌گیرد. مهم‌ترین موضوعی که می‌توان به آن در این زمینه اشاره کرد و ادعای فعالان بازار به‌درستی بر این موضوع قرار دارد، این است که تحولات پرتفوی سهامداران بسیار متفاوت از بازار است؛ به‌ویژه در زمان‌های افت بازار سهام، اصلاح شاخص کمتر رخ می‌دهد.
  • مهدی افضلیان مدیر آموزش کارگزاری آگاه
    شاخص بورس واژه‌ای که شاید بارها و بارها در شبکه‌های تلویزیونی، روزنامه ها، سایت و … شنیده باشید که شاخص بورس امروز ۲۰۰ واحد افزایش یا ۱۰۰ واحد کاهش یافت. اما سوال اینجاست که شاخص بورس بیانگر چیست و چرا افزایش یا کاهش شاخص بورس نزد اهالی بازار سرمایه اهمیت زیادی دارد و چرا سرمایه‌گذاران تازه وارد به بورس باید مفاهیم این شاخص را درک کنند.
  • الهه ظفری کارشناس ارشد تامین سرمایه بانک ملت
    فعالان بازار سرمایه معمولا برای بررسی وضعیت کلی بازار‌های مالی نیاز به تحلیل وضعیت شاخص پیدا می‌کنند. در واقع شاخص ابزاری است که وضعیت عمومی قیمت یا بازدهی را در مورد تمام شرکت‌های موجود در بازار یا دسته خاصی از آنها به افراد نشان می‌دهد.
  • ژانویه سال آینده میلادی یعنی دو ماه دیگر، هنگامی‌که جو بایدن به‌عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید مستقر می‌شود با وظیفه‌ای منحصربه‌فرد و چالش‌برانگیز یعنی سامان دادن به شرایط اقتصادی کشور مواجه خواهد بود. و تردیدی وجود ندارد که نخستین اقدام برای رسیدن به این هدف، مهار بحران کروناست که در هفته‌های اخیر بر شدت آن افزوده شده است.
  • هووارد اشنایدر منبع: رویترز
    سیاست‌های پولی آمریکا در صدر فهرست نگرانی‌های جو بایدن پس از استقرار در کاخ سفید نیست و واقعیت این است که بانک‌مرکزی از پیش، از تقریبا تمامی ابزارهای خود برای مقابله با رکود اقتصادی استفاده کرده است. همچنین برای دولت بعدی آمریکا تصمیم‌گیری درباره بودجه فدرال در اولویت بالاتری قرار دارد. اما جو بایدن در نخستین سال ریاست‌جمهوری خود باید درباره میزان اثری که مایل است بر بانک‌مرکزی بگذارد تصمیم‌گیری کند. این سوال مهم مطرح است که آیا تلاش‌های سال‌جاری جروم پاول، رئیس بانک‌مرکزی برای تمرکز بر رشد بازار کار توانسته برای او نزد دموکرات‌ها اعتبار کافی به‌وجود آورد که بار دیگر به‌عنوان رئیس بانک‌مرکزی انتخاب شود یا نه.
  • دومینیک روش منبع: گاردین
    از ماه‌ها پیش درباره اثرات پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر اقتصاد این کشور بحث‌های مفصل انجام شده و به‌ویژه در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت اقتصاد این کشور بیشتر شده است. مبنای پیش‌بینی ها، برنامه‌هایی است که بایدن در دوران تبلیغات انتخابات مطرح کرد. البته چالش‌هایی که در برابر اقتصاد آمریکا وجود دارد، میزان همکاری مجلس سنا با برنامه‌های بایدن و عوامل دیگر هم بر اقتصاد آمریکا موثر هستند. بیستم ماه ژانویه هنگامی که بایدن دوران ریاست‌جمهوری خود را آغاز می‌کند با بزرگ ترین مجموعه چالش‌هایی که یک رئیس‌جمهوری آمریکا از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون با آنها روبه‌رو بوده مواجه خواهد شد.
  • مارتا وایت منبع: ان‌بی‌سی‌نیوز
    اقتصاددان‌ها و تحلیلگران معتقدند ماه ژانویه، هنگامی که جو بایدن در کاخ‌سفید مستقر می‌شود یک اقتصاد ویران را به ارث می‌برد. اگرچه اکثر معیارهای فعالیت‌های اقتصادی اکنون نسبت به ماه‌های مارس و آوریل یعنی در دوره اوج بحران‌کرونا در وضعیت بهتری قرار دارند، اما سرعت بهبود شرایط کاهش یافته و تحلیلگران نگران آن هستند که بحران‌کرونا سبب شود دستاوردهایی که با تلاش سخت به‌دست آمده از میان برود. در هفته‌های اخیر موارد جدید روزانه ابتلا به کرونا به ارقام بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و این به‌معنای ضعف اقتصاد در آینده است. سامان بخشیدن به اقتصاد کار آسانی نیست. وضعیت مجلس سنا ماه ژانویه مشخص خواهد شد، اما کارشناسان معتقدند وضعیت این مجلس نسبت به شرایط کنونی تغییری نخواهد کرد؛ یعنی اکثریت با جمهوری‌خواهان خواهد بود و میچ…
  • دبورا دسوزا
    جو بایدن که ماه جاری میلادی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به پیروزی رسید یک وظیفه منحصربه‌فرد و چالش‌برانگیز خواهد داشت یعنی سامان بخشیدن به اقتصاد آمریکا پس از یک بحران جهانی که سبب افزایش نرخ بیکاری به ارقام بی‌سابقه از رکود بزرگ شده و هزاران میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا زیان وارد کرده است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده تولید ناخالص داخلی آمریکا امسال 3/ 4 درصد کاهش خواهد یافت. سال پیش اقتصاد این کشور 2/ 2 درصد رشد کرده بود. این انتظار وجود دارد که پس از مهار کرونا و لغو محدودیت‌هایی که برای مهار این ویروس اتخاذ شده شرایط اقتصادی به سرعت بهبود یابد اما واقعیت این است که ابهام‌ها درباره ماهیت ویروس و زمان مهار کامل آن سبب شده احتمال بهبود سریع وضعیت اقتصادی به شدت کاهش یابد.
  • اوراق قرضه دولتی، اوراقی هستند که دولت برای تامین کسری بودجه یا تامین سرمایه موردنیاز طرح‌های عمرانی خاص یا عام، اقدام به انتشار آن می‌کند. درمورد انتشار این اوراق سوالات متعددی وجود دارد، از جمله: مکانیزم درست تعیین نرخ این اوراق با هدف ایجاد انگیزه برای خرید و تامین سرمایه مورد نیاز دولت. در مرداد ماه سال‌جاری، رئیس بانک‌مرکزی اعلام کرد که بانک‌ها موظف هستند درصدی از سپرده‌های خود را به‌صورت اوراق دولتی در ترازنامه‌هایشان نگهداری کنند. در صفحه باشگاه اقتصاددانان امروز به بایدها و نبایدهای این الزام و به مکانیزم تعیین نرخ اوراق قرضه دولتی می‌پردازیم و نظرات کارشناسان را در مورد این اوراق بررسی می‌کنیم.
  • دکتر سجاد برخورداری هیات علمی دانشکده اقتصاد- دانشگاه تهران
    فروش اوراق قرضه دولتی از جمله ابزارهای مهم در کنار سایر ابزارها برای تامین مالی بدهی‌های دولت به شمار می‌آید. به‌‌رغم به‌کارگیری این ابزارها در ادبیات تجربی اقتصاد در جهان، به‌کارگیری آن در ایران سابقه چندان طولانی نداشته و به سال‌های اخیر برمی‌گردد.