ائتلاف سازی در برابر چین

در چند فصل آینده حتی پس از مهار کرونا، شرایط اقتصادی به حالت قبل از بحران بازنخواهد گشت و این به آن معناست که برنامه‌های اقتصادی جو بایدن اهمیت بالایی دارد. او در دوره مبارزات انتخاباتی از نحوه مدیریت بحران کرونا از سوی ترامپ به شدت انتقاد می‌کرد. بایدن برنامه‌ای با هفت اصل برای مهار کرونا معرفی کرده که شامل اجباری شدن استفاده از ماسک در سراسر کشور، افزایش تست‌گیری، کمک مالی به دولت‌های محلی و ایالتی، سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری در تولید و توزیع واکسن و بهبود روابط آمریکا با سازمان بهداشت جهانی است. بایدن همچنین اعلام کرده رقم برنامه جدید حمایتی باید بزرگ‌تر از ۲ هزار میلیارد دلار باشد. ترامپ در ماه‌های اخیر چهار برنامه حمایتی را امضا کرده است اما منابع این برنامه‌ها تا اندازه زیادی به پایان رسیده و برای ادامه کمک به اقتصاد به برنامه جدید نیاز است. هر دو نامزد قبل از انتخابات، برنامه‌هایی برای سامان دادن به اوضاع اقتصاد پس از بحران کرونا معرفی کرده بودند. بایدن برنامه‌ای ۱۰ ساله برای توسعه زیرساخت‌ها و بهبود شرایط در دیگر بخش‌های اقتصاد ارائه کرده است.

او ادعا می‌کند این برنامه وضعیت محیط‌زیست را بهبود خواهد بخشید و تعداد قابل ملاحظه‌ای شغل برای طبقه متوسط به‌وجود خواهد آورد. به گفته او منابع مالی این برنامه بزرگ با لغو برنامه کاهش مالیات‌ها که در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ اجرا شده تامین خواهد شد. کاهش انگیزه شرکت‌ها برای استفاده از بهشت‌های مالیاتی در خارج، جلوگیری از فرار مالیاتی و ... نیز منابعی برای تامین بودجه برنامه بایدن هستند.

در حوزه مالیات‌ها درحالی‌که ترامپ قصد داشت برنامه کاهش مالیات‌ها را ادامه دهد، بایدن در مسیر عکس حرکت خواهد کرد به این معنی که مالیات بر درآمد ثروتمندان از ۳۷ درصد به ۶/ ۳۹ درصد بالا برده خواهد شد و مالیات شرکت‌ها به ۲۸ درصد افزایش می‌یابد. برای افرادی که بالاتر از ۴۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارند نیز مالیات‌ها بالا برده می‌شود. مرکز سیاست مالیاتی تخمین زده که اجرای کامل برنامه بایدن سبب خواهد شد، درآمدهای مالیاتی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ چهار هزار میلیارد دلار افزایش یابد. همچنین ۹۳ درصد افزایش درآمد مالیاتی از رشد مالیات ۲۰ درصد خانواده‌های با بالاترین درآمد حاصل خواهد شد.

بایدن برای بهبود سیستم بهداشت و درمان نیز برنامه‌هایی ارائه کرده است و یک موضوع مهم وضعیت تجاری آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری بایدن است. او معتقد است از طریق سرمایه‌گذاری در نوآوری می‌توان جایگاه اقتصادی آمریکا را در جهان ارتقا داد. همچنین به عقیده بایدن، بهترین راه مقابله با چین در حوزه دارایی‌های معنوی و انتقال فناوری، تشکیل ائتلاف با کشورهای هم‌پیمان آمریکاست نه اقدامات یک‌جانبه.