شماره روزنامه ۶۰۱۵
|

آرشیو اخبار : باشگاه اقتصاددانان

  • لجستیک و به‌طور خاص حمل و نقل کالا بر زنجیره تولید، توزیع و مصرف تاثیر غیرقابل انکاری دارد. اختلال در فرآیند حمل و نقل کالا و ناکارآمدی این بخش تاثیرات زیان‌باری بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.
  • احمد طاهرخانی فعال حوزه ‌استارت‌آپ
    چندسالی است که از ظهور ‌استارت‌آپ‌های فعال در عرصه حمل مسافر می‌گذرد. اوبر که در حال حاضر در بیش از 600 شهر جهان فعالیت می‌کند در زمره ‌استارت‌آپ‌های سرآمد در این حوزه قرار دارد و در حال حاضر ارزشی بالغ بر 68 میلیارد دلار دارد و رتبه اول را از لحاظ ارزش در میان ‌استارت‌آپ‌های دنیا دارد. جالب آنکه رتبه دوم نیز به ‌استارت‌آپ دیدی چاکسینگ (Didichuxing) تعلق دارد که این شرکت نیز در زمینه جابه‌جایی مسافر در چین فعالیت می‌کند. ایران نیز شاهد ظهور و رشد ‌استارت‌آپ‌ها در این حوزه بوده است و توانسته به خوبی جای خود را بین عموم افراد جامعه باز کند. همزمان با ظهور این ‌استارت‌آپ ها، با مکانیزمی مشابه، کسب و کارهایی وارد حمل و نقل جاده‌ای کالا شدند.
  • حامد تاج‌الدین پژوهشگر و فعال کسب‌و‌کار
    لجستیک و صنعت حمل و نقل سنگ بنای توسعه اقتصادی در همه کشورها است. در ایالات متحده، حجم این صنعت در سال ۲۰۱۴ به میزان 45/ 1 تریلیون دلار تخمین زده شده که معادل 3/ 8 درصد از تولید ناخالص ملی آن کشور(GDP) به حساب می‌آید. سهم این صنعت در ایران 5/ 8 درصد از تولید ناخالص ملی یعنی حدود ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. با وجود اهمیت این زیرساخت اقتصادی، متاسفانه گزارش‌های اقتصادی نشان می‌دهند کشورمان نه تنها در صحنه جهانی با کشورهای توسعه‌یافته فاصله زیادی دارد که از کشورهای منطقه نیز در وضعیت بسیار عقب‌تری قرار می‌گیرد. در این زمینه، بر اساس شاخص عملکرد لجستیک (LPI)، ایران با شاخص 85/ 2 در سال ۲۰۱۸ از کشورهایی همچون عربستان (01/ 3)، ترکیه (15/ 3)، هند (18/ 3) و امارات متحده عربی (96/ 3) عقب‌تر است.
  • بهمن امام فعال حوزه استارت‌آپ
    درباره مفهوم سرمایه اجتماعی و روند رو به کاهش آن در جامعه امروز ایران مطالب بسیاری نوشته و نقد شده است. ما می‌خواهیم در این نوشته به نقش و تاثیر این سرمایه اجتماعی از دست رفته بر ساختار لجستیک کشور و چگونگی افزایش بهای تمام شده محصولات برای مشتریان نهایی بپردازیم و همچنین بررسی کنیم که چگونه کاهش سرمایه اجتماعی منجر به ایجاد نارضایتی بین ذی نفعان مختلف این صنعت شده است.
  • در سال‌های اخیر صنعت تبلیغات نقش بزرگ‌تری در رونق اقتصادهای بزرگ داشته زیرا این صنعت به معرفی محصولات و خدماتی که شرکت‌ها تولید می‌کنند، می‌پردازد و اگر نقص‌هایی در فعالیت شرکت‌های تبلیغاتی وجود داشته باشد، عملا زحمات شرکت‌های تولیدکننده به نتیجه موردنظر نمی‌رسد. روندهایی که در چند سال اخیر در صنعت تبلیغات مشاهده شده نشان می‌دهد شرکت‌های تبلیغاتی به سمت حضور گسترده‌تر در فضای دیجیتال حرکت کرده‌اند و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.
  • مایکل تسنر فوربس
    در سال‌های اخیر پیشرفت در حوزه‌های مختلف فناوری بسیار سریع‌تر شده و امروزه همه چیز در حال دیجیتالی شدن است. سرگرمی‌ها، بهداشت و درمان، خدمات فروش املاک، بانکداری و حتی ارزها همگی حوزه‌هایی هستند که به سمت دیجیتال شدن رفته‌اند. البته این تحول طبیعی است، زیرا برای مثال در آمریکای شمالی حدود ۹۰ درصد مردم به اینترنت دسترسی دارند و استفاده از ابزارهای پیشرفته ارتباطی هر روز بیشتر می‌شود.
  • دایسوکه واکابایاشی نیویورک تایمز
    در سال‌های اخیر تغییرات بزرگی در صنعت تبلیغات ایجاد شده و به باور کارشناسان این حوزه، روند تغییرات ادامه پیدا خواهد کرد. پیش بینی شده ارزش بازار صنعت تبلیغات تا سال 2020 به حدود 600 میلیارد دلار خواهد رسید و نکته مهم این است که سهم بخش تبلیغات از تولید ناخالص داخلی در کشورهای توسعه‌یافته بسیار بالاتر از اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه است. مسلما رونق صنعت تبلیغات و استفاده از روش‌های نو و فناوری‌های پیشرفته در ارائه آگهی، تاثیرات مثبت فراوان برای اقتصاد در بر دارد.
  • لوسی هاندلی سی ان بی‌سی
    در سال‌های اخیر ابزارهایی که در اختیار شرکت‌های رسانه‌ای بوده و از آنها برای تبلیغ یک محصول یا خدمت یا معرفی یک مفهوم استفاده می‌کنند افزایش یافته است. در واقع همزمان با پیشرفت علم در شاخه‌های مختلف، شرکت‌های یادشده برای رسیدن به هدف خود یعنی متقاعد کردن مخاطب به خرید، از این پیشرفت‌ها بهره برده‌اند و اکنون نه‌تنها از شیوه‌های سنتی یافتن و متقاعد کردن مشتری استفاده می‌شود، بلکه از برخی ابزارهای پیشرفته برای درک عادات خرید مشتری بهره برده می‌شود تا نه‌تنها شکل تبلیغات مناسب‌تر شود بلکه تولیدکنندگان کالا و خدمات درک بهتری از علایق و نیازها و رفتار مشتری پیدا کنند.
  • مارسل ادی مدیوم
    نیمی از کل پولی که در سال ۲۰۲۰ صرف تبلیغات در جهان می‌شود برای تبلیغات آنلاین هزینه خواهد شد، به این معنا که سهم بازار این شکل از تبلیغات تا دو سال دیگر با سهم تبلیغات آفلاین یعنی در تلویزیون، مجلات، روزنامه‌ها و بیلبوردها برابر می‌شود. در سال‌جاری میلادی سهم تبلیغات آنلاین از کل بازار تبلیغات جهان، ۴۴ درصد معادل ۲۲۷ میلیارد دلار است و در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۵۰ درصد معادل ۲۹۱ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
  • چند ماهی است که اقتصاد کشور شرایط بی‌ثباتی را تجربه می‌کند و پیگیری اخبار درباره قیمت کالاهای مختلف به بخش ثابتی از زندگی روزمره مردم بدل شده است. در همین مدت، سخنرانی‌ها و اعلام نظرهای مختلف مسوولان نیز نتوانست تاثیری بر کاهش عمومی قیمت‌ها در بازارهای موازی داشته باشد و استفاده از قوه قهریه به یکی از آخرین ابزارهای دولت برای کنترل آشفتگی تبدیل شد.