شماره روزنامه ۶۰۵۱
|

آرشیو اخبار : تحلیل

  • کارشناسان سیاست داخلی آمریکا معتقدند «هریس» بیشتر از هر معاون دیگری در تاریخ آمریکا قدرت خواهد داشت؛ چراکه بایدن 78ساله، پیرتر از آن است که از توان انجام کارهای مختلف برآید و در عمل تلاش می‌کند او را به‌عنوان شریک در قدرت در نظر بگیرد. در جریان رقابت‌های انتخاباتی ویدئویی دست به دست شد که در آن کامالا هریس را همه‌کاره دولت می‌خواند.
  • آخرین آمارها نشان می‌دهد سهام شناور بورس تهران با وجود افزایش، به 5/ 24 درصد رسیده که همچنان با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. عضو شورای ‌عالی بورس یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بازار سرمایه ایران با کشورهای توسعه‌یافته را عمق کم بازار می‌داند و معتقد است نباید از هیچ فرصتی برای رسیدن به این مهم غفلت کرد.
  • نظریه حراج امکاناتی پیش روی دولت‌ها قرار داده است. چارچوب درخشانی که اخیرا جایزه نوبل را برده، درس‌های بسیاری برای فروش دارایی‌های دولتی ارائه می‌کند. موردی که درک آن برای حل مساله توسعه صنعتی در ایران اهمیت حیاتی دارد. در این رابطه دکتر فرشاد فاطمی سه پیش‌شرط را برای خصوصی‌سازی از طریق نظریه حراج مطرح می‌کند.
  • دکتر حمید قنبری مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی
    دکتر حمید قنبری، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی با ارسال یادداشتی به «دنیای اقتصاد» دلایل مخالفت سیاست‌گذار پولی با «واردات بدون انتقال ارز» را اعلام کرد. اختلاف بر سر این مساله باعث رسوب میلیون‌ها تن کالا در گمرکات شده است. «دنیای اقتصاد» از منتقدان رویکرد بانک مرکزی دعوت می‌کند استدلال‌های خود را برای چاپ به روزنامه ارسال کنند.
  • میانگین سهام شناور شرکت‌های فعال در بورس تهران هرچند با افزایش قطره‌چکانی نسبت به سه ماه نخست ۹۹ همراه شد، اما همچنان از معیارهای جهانی فاصله زیادی دارد. در حال حاضر حدود 5/24 درصد از مجموع سهام شرکت‌های حاضر در بورس قابلیت معامله دارند و با سیاست‌های فعلی حتی افزایش ۵ درصدی آن به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل شده است.
  • شورای پول و اعتبار پیشنهاد بانک مرکزی مبنی‌بر اجرای سیاست احتیاطی کنترل رشد ترازنامه شبکه بانکی را به تصویب رساند. طبق این تصمیم بانک مرکزی به‌منظور کنترل رشد نقدینگی بر ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری نظارت خواهد کرد. سیاست کنترل مقداری ترازنامه با اولویت سایر دارایی‌ها و متناسب با وضعیت مالی بانک‌ها اجرا خواهد شد.
  • تجربه صنعتی‌شدن انگلستان برای اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور درس‌های مختلفی دارد. مطالعات نشان می‌دهد انگلستان بخش مهمی از روند صنعتی شدن خود را از مسیر سیاست‌های تجاری دنبال کرده است. حمایت از «صنایع نوپا»، «آزادسازی تجاری و کاهش تعرفه‌ها» و «حمایت از بازارهای داخلی» سه رکن در توسعه صنعتی این کشور است.
  • دکتر مسعود نیلی
    مطالعات مهم و معتبری وجود دارد که به تحلیل تحولات سطح رفاه جوامع در بازه‌های زمانی بسیار طولانی پرداخته است. نتایج این مطالعات بیانگر آن است که ...
  • شاخص سهام روز گذشته از کف 3/ 1 میلیون واحدی پایین‌تر رفت تا هفته سراسر منفی را تکمیل کند. حدود 3 ماه از آغاز اصلاح قیمت سهام می‌گذرد و در این مدت شاخص کل، با عقبگرد 38 درصدی مواجه شده است. در این میان تنها یک صنعت از افت قیمتی در امان مانده است و دیگر گروه‌ها با عقبگرد 20 تا 67 درصدی از نقطه اوج خود مواجه شده‌اند.
  • نویسنده: Micah Solomon مترجم: الهام شیخان
    کارمندان حوزه «ارتباط با مشتری» یا همان «خدمات پس از فروش» در شرکت‌ها چنانچه هوشمندانه عمل کنند، می‌توانند خریداران وفادار برای محصولات شرکت خلق کنند. برعکس این حالت یعنی نادیده گرفتن مشتری باعث ناپدید شدن مشتری برای همیشه می‌شود. پنج اصل طلایی برای ارتباط با مشتریان می‌تواند حالت اول را تضمین کند.