آغاز توسعه فاز دوم میدان نفتی آذر

مجری طرح توسعه میدان آذر در تشریح وضعیت عملیاتی طرح، بیان کرد: مقدمات استقرار دکل و آغاز عملیات حفاری نخستین چاه فاز دوم در چارچوب ۱۳بسته کاری در مسیر مناقصه‌ها قرار دارد که بخشی از آنها تعیین‌تکلیف شده و بخش دیگر درحال نهایی‌شدن هستند. یاراحمدی درباره وضع تامین تجهیزات مورد نیاز گفت: بخشی از تجهیزات حفاری سفارش‌گذاری، تحویل و بخشی ساخته شده و آماده حمل به کشور و ترخیص از مبادی گمرکی است. وی از سفارش‌گذاری دو مجموعه پمپ الکتریکی درون‌چاهی (ESP) خبر داد که نشست‌های فنی و بازرسی (PIM) آنها برگزار شده و طبق تعهدات، قبل از پایان سال جاری ساخته و تحویل داده می‌شوند. مجری طرح توسعه میدان آذر، هدف نهایی از این اقدام‌ها را افزایش برداشت از میدان مشترک آذر خواند و گفت: برنامه‌ریزی برای نصب دو مجموعه پمپ درون‌چاهی (ESP) و استقرار یک مجموعه پمپ سرچاهی (MOS) اضافی در دستور کار است که با اجرای آن، تولید میدان تا پایان امسال از حدود ۱۸هزار و ۵۰۰بشکه کنونی به ۲۲هزار بشکه در روز خواهد رسید. یاراحمدی در عین حال نسبت به چالش‌های پیش‌روی این پروژه نیز هشدار داد و افزود: شرایط ناشی از جنگ تحمیلی اخیر، فرآیند بارگیری و حمل کالاهای خارجی را با تاخیر روبه‌رو کرده است.

وی ادامه داد: استمرار فضای بین‌المللی و حوادث قهری (فورس‌ماژور) نیز سبب کندی در روند مناقصه‌ها و فعالیت‌های توسعه‌ای شده و افزون‌ بر این، طولانی‌شدن فرآیندهای تصویب‌خواهی در چارچوب قراردادهای جدید نفتی (IPC)، بر پیچیدگی‌های اجرای این پروژه راهبردی افزوده است. مجری طرح توسعه میدان آذر با تاکید بر اینکه مدیریت طرح با وجود این موانع، تلاش خود را برای به‌حداقل‌رساندن تاخیرها و دستیابی به اهداف تولیدی به کار گرفته است، تصریح کرد: میدان نفتی آذر در بلوک اکتشافی اناران در استان ایلام و در امتداد خط مرزی ایران و عراق واقع شده که حدود یک‌سوم ذخایر آن در ایران و مابقی در کشور همسایه قرار دارد و دارای یکی از دشوارترین و پیچیده‌ترین ساختارهای زمین‌شناسی در منطقه است.