اظهارات سخنگوی حماس درباره آتشبس غزه؛ هیات ما بهزودی به قاهره میرود
حازم قاسم، سخنگوی حماس در گفتوگو با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد تماسها و رایزنیها برای رسیدن به چارچوبهایی جهت اجرای کامل توافق آتشبس، تکمیل تعهدات باقیمانده از مرحله نخست و تعیین سازوکارهای مرحله دوم همچنان ادامه دارد.
وی گفت که هیاتی از حماس به همراه نمایندگانی از گروههای فلسطینی طی روزهای آینده به قاهره سفر خواهد کرد تا پاسخ خود را درباره پیشنهادها و رویکردهای جدید مرتبط با آتشبس در نوار غزه ارائه کند.
قاسم همچنین ابراز امیدواری کرد که رژیم اسرائیل به اجرای تعهدات مرحله نخست پایبند شود و پس از آن روند ورود به مرحله دوم آغاز شود؛ مرحلهای که به گفته او شامل آغاز به کار کمیته اداره غزه، ورود نیروهای بینالمللی و بررسی موضوع سلاح فلسطینی خواهد بود.
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شبکه ایکس نوشت : غزه هم طوفان دارد.
سخنگوی حماس تأکید کرد که این جنبش آمادگی کامل دارد همه اختیارات اداره و حکمرانی را به کمیته ملی مدیریت غزه واگذار کند؛ موضوعی که به گفته او حوزه امنیت را نیز در بر میگیرد.
به گزارش ایرنا، پیشتر جنبش حماس درپی تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی، نسبت به فروپاشی توافق آتشبس در نوار غزه هشدار داده و از دولت آمریکا و کشورهای ضامن خواسته بود تا اقدامات جدی و فوری برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به رعایت مفاد این توافقنامه بردارند.
جنبش حماس خواستار اجرای مفاد باقیمانده از مرحله اول توافق است که شامل توقف کامل خصومتها و عقبنشینی به پشت خط سبز، ورود ۶۰۰ کامیون کمک، بازگشایی گذرگاه رفح برای ورود افراد، کالاها و کمکها، ورود تجهیزات سنگین برای آواربرداری و اجازه ورود رئیس و اعضای کمیته ملی به غزه برای به دست گرفتن اداره این منطقه است.
در مقابل، رژیم صهیونیستی ادعا میکند که هرگونه اجرای مفاد این توافق، ابتدا منوط به خلع سلاح حماس و سایر گروههای مقاومت فلسطین در غزه است.
بخش سایتخوان، صرفا بازتابدهنده اخبار رسانههای رسمی کشور است.