سفر رئیسجمهور به پاکستان در پی گشایشهای دیپلماتیک انجام میشود
میزبانی میانجی از پزشکیان
به گزارش «ایسنا» حبیبالله عباسی، مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاستجمهوری با اعلام اینکه سفر مسعود پزشکیان به پاکستان احتمالا یکروزه است، گفت: «پیگیری مصوبات سفرهای قبلی، بررسی زمینههای گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور و قدردانی رئیسجمهور از پیگیریهای پاکستان در موضوع میانجیگری میان ایران و آمریکا، از دلایل این سفر آقای رئیسجمهور است.» وی افزود که مشورت با مقامات عالی پاکستان در مورد موضوعات منطقهای و بینالمللی و پیگیری تفاهمهای امضاشده قبلی از دیگر دستورات کار این سفر خواهد بود.
پاکستان در قامت پل ارتباطی
نقش پاکستان در ماههای اخیر تحولی بنیادین یافته است. اسلامآباد که پیشتر تنها بهعنوان ناقل پیام میان تهران و واشنگتن شناخته میشد، اکنون به معمار اصلی گفتوگوهایی تبدیل شده که به جنگ و محاصره دریایی پایان داده است. حضور همزمان شهباز شریف، نخستوزیر و فیلدمارشال عاصم منیر، فرمانده کل قوای پاکستان در مذاکرات پیچیده سوئیس، نشاندهنده عزم جدی این کشور برای تثبیت صلح در مرزهای غربی خود و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی منطقه است. این میانجیگری فعال که با تحسین جهانی از سوی سازمان ملل، کرملین و پکن روبهرو شده، پاکستان را به بازیگری دیپلماتیک با اعتبار بینالمللی بدل کرده است.
به گزارش «ایرنا» شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان پس از پایان دور اول مذاکرات در سوئیس در پیامی اعلام کرد: «الحمدلله، اولین نشست کمیته عالی رتبه تحت چارچوب تفاهمنامه اسلامآباد با موفقیت در بورگناشتوک سوئیس به پایان رسید. این مذاکرات در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد و پیشرفتهای دلگرمکنندهای از جمله توافق بر سر نقشه راه برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز را به همراه داشت.» این اظهارات نشان میدهد که اسلامآباد نه تنها بستر گفتوگو، بلکه تضمینکننده تداوم این روند دشوار است. پزشکیان نیز پیش از این در دیدار با سیدمحسن نقوی، وزیر کشور پاکستان، از رویکرد برادرانه دولت پاکستان قدردانی کرده بود. در همین دیدار اخیر بود که پزشکیان با اشاره به اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش و تعمیق روابط با پاکستان در تمامی حوزههای مورد علاقه طرفین، بر ضرورت بهرهگیری از ظرفیتهای گسترده موجود در مناسبات دو کشور تاکید کرد.
افقهای نوین همکاری
سفر رئیسجمهور به اسلامآباد تنها محدود به قدردانی سیاسی نیست، بلکه پیگیری مطالبات اقتصادی و امنیتی در صدر برنامهها قرار دارد. در چنین سفرهایی هیاتهای عالی رتبهای رئیسجمهور را همراهی خواهند کرد که ظرفیتهای روابط دو کشور به ویژه راهکارهای بهرهگیری از ظرفیتهای مرزی و رفع موانع تجاری را بررسی کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، سال گذشته در جریان دیداری که رئیسجمهور کشورمان از پاکستان داشت، پاکستان اعلام کرده بوده که بهعنوان همسایهای با پیوندهای عمیق تاریخی، اکنون به دنبال آن است تا با انتصاب سفیر جدید با ماموریت ویژه اقتصادی، سطح مبادلات را به شکلی قابلتوجه افزایش دهد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، در دیدارهای دیپلماتیک اخیر مقرر شد هیاتی عالیرتبه به سرپرستی وزیر کشور ایران به پاکستان سفر کنند و زمینههای توسعه همکاریهای اقتصادی، تجاری و سرمایهگذاری را مورد بررسی قرار دهند. سید محسن نقوی، وزیر کشور پاکستان نیز در این راستا تاکید کرده است که دولت پاکستان مصمم است سطح همکاریهای دوجانبه را در تمامی عرصهها، بهویژه در حوزههای اقتصادی و تجاری، به شکل قابلتوجهی افزایش دهد.
سفر امروز مسعود پزشکیان به اسلامآباد را باید نقطه عطفی در تثبیت «یادداشت تفاهم اسلامآباد» دانست. توافقی که به امضای روسایجمهور ایران و آمریکا رسیده و متضمن رفع محاصره دریایی و خروج نیروهای نظامی بیگانه از منطقه است، بدون نظارت و فشار میانجیهایی چون پاکستان و قطر به سرانجام نخواهد رسید. تهران اکنون از اسلامآباد انتظار دارد تا با استفاده از اعتبار سیاسی خود، واشنگتن را به پایبندی کامل به تعهداتش در این نقشه راه ۶۰ روزه وادار کند.
نخستوزیر پاکستان در گفتوگوی تلفنی اخیر خود با رئیسجمهور کشورمان، با تمجید از صبر و تدبیر ملت ایران، روابط دو کشور را فراتر از همسایگی توصیف کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران و پاکستان صرفا دو کشور همسایه نیستند، بلکه دو ملت دوست، برادر و برخوردار از پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی و دینی هستند.» این پیوندها اکنون در بوته آزمایش دیپلماسی قرار گرفتهاند تا ثابت کنند همگرایی منطقهای میتواند جایگزین تنشهای فرامنطقهای شود و ثبات را به مرزهای شرقی و غربی ایران بازگرداند.