استقبال پرشور از رینگ معاملاتی شمش فولاد

رینگ معاملاتی بورس کالا دیروز سه‌شنبه ۲۸ بهمن ماه میزبان عرضه قطعی ۹۶ هزار تن انواع شمش فولادی با بهای پایه ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که خریداران استقبال بسیار خوبی از این بازار داشتند، به گونه‌ای که تقاضایی برابر ۲۴۹ هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند. رقابت برای خرید شمش در بازار فیزیکی بورس کالا در نهایت منجر به معامله ۸۷ هزار تن شمش فولادی با میانگین قیمت ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم شد. رقابت حدود ۶۰۰ تومان برای خرید هر کیلوگرم شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس کالا در حالی در بازار دیروز شکل گرفت که این معاملات در ۸ هفته قبل چندان رقابتی را تجربه نکرده بود.

با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس میانگین بهای معامله هر کیلوگرم شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا به ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد. با احتساب هزینه حمل، تبدیل و سود معقول نوردکار، میلگرد تولیدی با این شمش نرخی در حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان خواهد داشت. البته این محصول مشمول مالیات ارزش افزوده و هزینه حمل تا انبار تاجر و سود معقول خرده فروشی نیز می‌شود که با توجه به این هزینه‌ها این میلگرد در بازار خرده‌فروشی نرخی حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان خواهد داشت. این در حالی است که در شرایط کنونی هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد با قیمتی حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد و اگرچه این بازار با موج جدید تقاضا روبه‌رو شده اما همچنان خریداران استقبالی از مقاطع طویل با بهایی بالاتر از نرخ‌های فعلی ندارند. با این وجود نوردکاران استقبال بسیار خوبی از عرضه‌های روز گذشته داشتند، چرا که از سویی بهای شمش فولاد CIS افزایشی شده و از طرف دیگر نرخ ارز نیمایی رشد داشته است و به این ترتیب این امکان وجود دارد که بهای پایه عرضه شمش در هفته‌های بعد رقمی بیش از نرخ فعلی داشته باشد و همین موضوع سیگنالی برای سوق خریداران به این بازار حتی با قیمت‌های فعلی به قیمت رقابت برای خرید است.

در این شرایط استمرار روند افزایشی نرخ ارز آزاد و افزایشی شدن انتظارت تورمی در کشور می‌تواند روند فعلی بازار آزاد مقاطع طویل فولادی را تغییر دهد و خریداران را حتی در قیمت‌هایی بالاتر از نرخ فعلی به بازار بکشاند.