افزایش برداشت از میدان نفتی آزادگان
به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه نفت، نصراله زارعی با اشاره به جایگاه راهبردی میدان آزادگان گفت: آزادگان بزرگترین میدان مشترک نفتی کشور است و توسعه آن نقشی تعیینکننده در صیانت از منافع ملی، افزایش تولید و ارتقای ضریب بازیافت مخزن دارد. از همین رو، اجرای فاز دوم توسعه این میدان در اولویت برنامههای شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار گرفته است. وی افزود: اکنون مطالعات تکمیلی، برگزاری مناقصهها، تامین تجهیزات و اخذ مجوزهای مورد نیاز بهصورت همزمان در حال اجراست تا عملیات اجرایی پروژه با حداکثر سرعت و دقت پیش برود.
مدیرعامل شرکت «متن» با تشریح برنامههای مرحله نخست این طرح گفت: نصب ۴۰ دستگاه پمپ درونچاهی، تعمیر ۱۰ حلقه چاه تولیدی و اجرای برنامه گسترده انگیزش چاهها از مهمترین اقدامهای پیشبینیشده در این مرحله است که با اجرای آن، افزایش حدود ۴۰هزار بشکهای تولید روزانه نفت در بازه زمانی ۱۸ماهه هدفگذاری شده است. زارعی حجم سرمایهگذاری این مرحله را حدود ۵۵۰میلیون دلار اعلام کرد و افزود: تامین مالی طرح از طریق ظرفیتهای داخلی و مشارکت شبکه بانکی کشور دنبال میشود و تلاش خواهیم کرد با استفاده از توان پیمانکاران ایرانی، پروژه را در کوتاهترین زمان به بهرهبرداری برسانیم. وی با اشاره به استفاده از فناوریهای نو در این پروژه گفت: برای نخستین بار در مقیاس گسترده، استفاده از سامانههای فرازآوری مصنوعی و پمپهای درونچاهی (ESP) در میدان آزادگان در دستور کار قرار گرفته است که این اقدام افزونبر افزایش تولید، نقش مهمی در پایداری تولید و بهبود عملکرد مخزن در سالهای آینده خواهد داشت. مدیرعامل متن در ادامه افزود: یکی از سیاستهای اصلی ما در اجرای این پروژه، اتکا به توان فنی و صنعتی داخل کشور است.