تحرک اقتصاد با گردشگری طبیعی

انجمن بین‌المللی غارهای نمایشی (ISCA) و انجمن غارهای ملی (NCA) در ایالات متحده به‌‌‌عنوان اپراتورهای بزرگ‌ترین جاذبه‌‌‌های گردشگری طبیعی در جهان طی یک نظرسنجی از غارهای جهان نشان می‌دهد که بهبودی این بخش پس از همه‌گیری همچنان چالش برانگیز است. در سال ۲۰۲۱ حدود ۸/ ۱۲۰میلیون بازدیدکننده برای نمایش غارها وجود داشت که در مقایسه با بالاترین سطح قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۱۹ با رقم ۱۴۴‌میلیون، کاهش ۱۶‌درصدی را نشان می‌دهد. با این حال، غارهای نمایشی در ایالات‌متحده ۲۷‌درصد افزایش یافته است و از ۸/ ۱۳‌میلیون بازدیدکننده در سال ۲۰۱۹ به ۵/ ۱۷میلیون بازدیدکننده در سال ۲۰۲۱ رسید. باز شدن سریع گردشگری در ایالات متحده همراه با تقاضای محدود و تاکید بر تفریح در فضای طبیعی را می‌توان دلیل این تفاوت دانست.

اشتغال در غارهای نمایشی هم تبدیل به یک چالش شده و در سراسر جهان همچنان یک چالش برای اپراتورهای غارهای نمایشی محسوب می‌‌‌شوند که به راهنمایان تور و متخصصان مهمان‌‌‌نوازی متکی هستند. اشتغال در سراسر جهان در غارهای نمایشگاهی ۱۷‌درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است و چالش‌های استخدام همچنان در صنعت گردشگری برقرار است. با این حال، یکی دیگر از یافته‌‌‌های شگفت‌‌‌انگیز این بود که درآمدهای مستقیم در غارهای نمایشگاهی در سطح جهانی ۷‌درصد افزایش یافته است (تحت‌تاثیر تورم)، که این امر نشان می‌دهد بازدیدکنندگانی مایلند در مجموع برای این تجربه بیشتر هزینه کنند.

با این حال، به گفته دکتر جیم پتریک، پروفسور دانشگاه تگزاس، «هزینه مستقیم در یک جاذبه محلی تنها یکی از جنبه‌‌‌های تاثیر غارها بر اقتصاد محلی است.» به طور معمول، هزینه‌‌‌ها در یک جاذبه متوقف نمی‌شود، زیرا بازدیدکنندگان اغلب در دیگر جاذبه‌‌‌ها همچون کسب و کارهای موجود در این منطقه از جمله رستوران‌‌‌ها، هتل‌‌‌ها، مغازه‌‌‌ها و موارد دیگر نیز توقف می‌کنند. از آنجا که هزینه‌‌‌های گردشگری نیز پول جدیدی برای یک جامعه است، تاثیرات چند برابری (فرای هزینه‌‌‌های مستقیم) نیز دارد، زیرا دلارهای خرج شده در یک غار اغلب می‌تواند به بقیه جامعه سرازیر شود. بنابراین، تاثیر اقتصادی صنعت غار احتمالا به طور قابل‌توجهی بالاتر از صرف هزینه‌‌‌های مستقیم است.

انجمن بین‌المللی غارهای نمایشی (ISCA) و انجمن غارهای ملی (NCA) در ایالات‌متحده برای بررسی بیش از ۱۵۰۰ غار نمایشی در سراسر جهان به هم پیوستند. پاسخ دهندگان ۱۰‌درصد از غارهای نمایشی جهان و یک‌سوم غارهای نمایشی ایالات متحده را به غیر از غارهای جنوب غربی آسیا تشکیل می‌دادند. پاسخ دهندگان نظرسنجی نمونه‌ای از غارهای نمایشی را در ۱۹۵ کشور در شش قاره، از جمله اروپا، آسیا، اقیانوسیه، آمریکای شمالی و جنوبی و آفریقا نشان دادند. شرکت‌کنندگان شامل طیف گسترده‌‌‌ای از غارهای نمایشی متعلق به بخش دولتی و خصوصی بودند که سطح بازدید از صفر (غارهایی که به دلیل محدودیت‌های محلی هنوز قادر به باز شدن نیستند) تا بیش از ۵۰۰هزار بود.

تاثیر مستقیم اقتصادی

غارهای نمایشی تاثیر مستقیمی بر اقتصاد دارند به‌‌‌طوری که در سال ۲۰۲۱ هزینه مستقیم بازدیدکنندگان ۱/ ۲‌میلیارد دلار در سراسر جهان بوده و این رقم در ایالات‌متحده ۱/ ۳۸۲‌میلیون دلار بوده است که با توجه به تورم به ترتیب ۷ و ۳‌درصد افزایش داشتند. این هزینه تنها منعکس‌کننده درآمد غارهای نمایشی است و تاثیر آن در جوامع اطراف این مقاصد نیز قابل‌توجه است. رستوران‌‌‌ها، هتل‌‌‌ها و بسیاری دیگر از مشاغل محلی و همچنین نهادهای دولتی محلی، همگی از هزینه‌‌‌های بازدیدکنندگان در جوامع اطراف غارهای نمایشی سود می‌‌‌برند. این میزان هزینه، نسبت به هزینه ۹/ ۱‌میلیارد دلاری در جهان و ۳۵۴‌میلیون دلاری در آمریکا در سال ۲۰۱۹ تغییر قابل‌توجهی دارد، به‌ویژه آنکه این امر باعث ضررهای گسترده ناشی از تعطیلی غارها در سال ۲۰۲۰ و کاهش بازدیدکنندگان در سال نیمه اول ۲۰۲۱ شد. تعطیلی غارها در سال ۲۰۲۰، منجر به از دست دادن ۶۱‌درصد درآمدهای ناشی از غارها شد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بازدیدکنندگان از غارهای ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، در حین سفر و بازدید از جاذبه‌‌‌ها هزینه‌های بیشتری می‌کنند که این امر به عنوان روندی در تقویت این صنعت محسوب می‌شود.

اشتغال در غارها

در طول تعطیلی‌‌‌های کرونایی سال ۲۰۲۰ حدود ۴۰هزار نفر در غارهای نمایشی جهان شغل خود را از دست دادند که این رقم در آمریکا حدود ۳۴۰۰ نفر بود. دلیل اینکه در آمریکا تعداد کمتری شغل خود را از دست دادند را می‌توان ناشی از به‌‌‌کارگیری برنامه حفاظت از حقوق و دستمزد ایجاد شده در غارهای نمایشی جهان در ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ دانست که ۶۹هزار نفر را استخدام می‌کرد. اتفاق خوب این است که نزدیک به ۵۷هزار شغل از این مشاغل بازگشته‌‌‌اند (از جمله ۷۶۰۰ شغل در ایالات متحده)، با این حال استخدام همچنان چالش‌‌‌برانگیز است و دو سوم پاسخ دهندگان نشان می‌دهند که مشاغل بیشتری نسبت به متقاضیان دارند.

فردریش اودل، رئیس انجمن بین‌المللی غارهای نمایشی گفت: «محدودیت‌های مستمر به‌‌‌واسطه همه‌گیری، ظرفیت چالش‌های واقعی را برای غارهای نمایشی در سراسر جهان ایجاد می‌کرد. برخی از غارها هنوز بسته هستند؛ برخی دیگر دستورات مستمری دارند که آنها را از فعالیت کامل باز می‌دارد.»

همچنین، جو کلیمچاک، رئیس انجمن غارهای ملی گفت: «غارهای نمایشی چیزی بیش از شگفتی‌‌‌های طبیعی منحصر به فرد هستند. آنها مدت‌‌‌هاست که نقش اقتصادی مهمی را به‌‌‌عنوان محرکی برای گردشگری محلی ایفا کرده‌‌‌اند. در حالی که مشخص است سطحی از بهبود پس از رکود کرونایی آغاز شده، اما هنوز راهی طولانی در پیش است.»