لاهوتیان با اشاره به اینکه برای تنوع زیستی باید خاک را حفظ کنیم، یادآور شد: تنها راهی که در سند راهبردی به آن رسیده‌‌‌ایم و در سطح وسیع افزایش ماده آلی خاک را داشته و نجات دهنده اراضی کشور باشد، انجام کشاورزی حفاظتی است. این مقام مسوول ادامه داد: کشاورزی حفاظتی سه رکن دارد به طوری‌‌‌که استفاده از ادوات خاک‌ورزی حفاظتی، رعایت تناوب زراعی و حفظ بقایای گیاهی از ارکان کشاورزی حفاظتی هستند. وی با بیان اینکه در ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی استان مطالعات تفصیلی انجام شده است، افزود: نتیجه مطالعات نشان داده در استان همدان بیش از ۷۰درصد از خاک‌‌‌های استان جزو خاک‌‌‌های جوان هستند. لاهوتیان ادامه داد: ۶۵ درصد از اراضی استان دچار کمبود فسفر، ۳۰ درصد کمبود پتاسیم، ۳۰ درصد کمبود مس، ۸۴ درصد کمبود روی و ۹۰ درصد کمبود آهن دارند. مطالعات تفصیلی خاک استان نشان داده است که ۷۰‌درصد منابع خاکی همدان، جوان و حاصلخیز است.

لاهوتیان با بیان اینکه تنها راه نجات خاک، انجام کشاورزی حفاظتی است، اظهار کرد: امنیت غذایی و تغذیه سالم متکی بر خاک‌‌‌های سالم است که اساس سیستم‌‌‌های غذایی ما هستند. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: بی‌‌‌مهری‌‌‌هایی که به خاک‌‌‌ شده درصد مواد آلی را پایین آورده است. شهرام پرورش به نقش کشاورزی حفاظتی در حفظ منابع آب و خاک استان اشاره کرد و افزود: با هزینه‌‌‌کرد ۱۹۵ میلیارد ریالی سازمان، سال گذشته ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت کشاورزی حفاظتی قرار گرفتند. معاون بهبود تولیدات گیاهی با بیان اینکه ۹۰۰ هزار هکتار مزارع همدان زیرکشت محصولات باغی و زارعی است، گفت: به همین منظور موفق شدیم تا ۴ میلیون تن کشت گیاهی نیز انجام دهیم.

وی افزود: کشاورزی پایدار یک راهبرد مدیریتی است که باعث به حداقل رساندن تاثیرات منفی بر محیط‌زیست و فراهم کردن تولید و سودمندی مزرعه در هر زمان و مطابق با شرایط اجتماعی می‌شود. وی با بیان اینکه خاک موجود زنده است و تشکیل یک سانتی‌متر خاک بیش از ۳۰۰ سال زمان می‌‌‌برد، تصریح کرد: باید بتوانیم با اقدامات خود خاک را حفظ و از فرسایش آن جلوگیری کنیم. پرورش به کاهش مواد آلی خاک در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به بی‌‌‌مهری‌‌‌هایی که به خاک شده مواد آلی خاک‌‌‌ها به شدت رو به کاهش است.