مهدی دادگر با اعلام این خبر استان خراسان جنوبی را با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در سال و اقلیم خاص، منطقه‌‌‌ای مستعد در زمینه احداث نیروگاه‌‌‌های خورشیدی اعلام و اظهار کرد: اکنون در استان خراسان جنوبی ۵۸۶ نیروگاه خورشیدی بزرگ و کوچک مقیاس به ظرفیت ۴۵/ ۲۵ مگاوات فعال است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی، میزان انرژی تولید شده توسط این نیروگاه‌‌‌ها از ابتدای آغاز طرح را ۲۹‌هزار مگاوات ساعت اعلام کرد و افزود: با انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌‌‌های خورشیدی استان، ۳۹/ ۶ ‌میلیون لیتر در مصرف آب، ۳/ ۸‌میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده و از انتشار ۷/ ۱۸ هزارتن CO۲ در محیط‌زیست جلوگیری شده است.

وی همچنین انرژی تولیدی توسط نیروگاه‌‌‌های خورشیدی در سال ۱۴۰۱ را ۱/ ۶‌ هزار مگاوات ساعت اعلام کرد و گفت: این میزان تولید انرژی منجر به صرفه‌جویی در ۴/ ۱‌میلیون لیتر آب، ۷/ ۱‌میلیون مترمکعب سوخت و جلوگیری از انتشار ۴ هزارتن CO۲ شده است. دادگر نیروگاه‌‌‌های خورشیدی را در تولید انرژی پاک و کمک به گذر از پیک بار در ایام فصل گرم و سرد سال بسیار موثر دانست و ادامه داد: از ابتدای آغاز طرح تاکنون مبلغ ۲۵/ ۵۲‌میلیارد تومان به صاحبان نیروگاه‌‌‌های خورشیدی استان پرداخت شده که ۴۷/ ۱۳‌میلیارد تومان آن مربوط به سال ۱۴۰۱ است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از آمادگی شرکت برق برای خرید تضمینی برق نیروگاه خورشیدی در راستای ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب هیات دولت خبر داد و گفت: به منظور خرید برق صاحبان نیروگاه‌‌‌های خورشیدی قرارداد ۲۰ ساله به نمایندگی از شرکت انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر (ساتبا) با مشترکان منعقد می‌شود.

وی از اجرای طرح احداث نیروگاه خورشیدی طی تفاهم‌‌‌نامه ۵ جانبه با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی با اولویت توسعه و رشد مناطق کمتر برخوردار در استان خبر داد و اظهار کرد: ۴‌هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در مجموع به ظرفیت ۲۳‌هزار کیلووات با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مربوطه تا پایان سال در استان به بهره‌‌‌برداری خواهد رسید. دادگر گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان آماده است که مطابق تفاهم‌‌‌نامه فوق همکاری لازم در زمینه احداث نیروگاه‌‌‌های خورشیدی با متقاضیان را داشته باشد. وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری و تلاش‌‌‌های همه دستگاه‌های همکار در این طرح، ۴‌هزار نیروگاه مصوب در استان زودتر از موعد به پایان رسیده و نیروگاه‌‌‌های خورشیدی بیشتری به منظور رونق اقتصادی در استان احداث شود.