اکران پاییز در خوانسار

سفر به باغشهر ایران

پاییز و برگریزان که در امتداد آن فرا می‌‌رسد، بسیاری از مناطق را برای سفر جذاب می‌کند. جنگل‌‌های هیرکانی در این فصل رنگ به رنگ می‌شوند، نارنجی و زرد و قرمز و سبزی باقی‌مانده بر بخشی از برگ‌‌ها تصویری بدیع را شکل می‌دهد و باعث می‌شود بسیاری به قصد طبیعت‌‌گردی به این مناطق سفر کنند.

گروهی در این ایام کویر را ترجیح می‌دهند و به این مقاصد سفر می‌کنند. با این حال در میان این مناطق طبیعی نام یک شهر نیز با پاییز گره خورده است، شهری که باغ‌های بی‌شمارش شناخته شده و آنها را که یک بار تجربه سفر به آنجا را داشته‌‌اند در این مقصد زمینگیر کرده است. درباره بسیاری از شهرها گفته می‌شود بهار و اردیبهشت بهترین فصل سفر به آنجاست، برخی درباره خوانسار هم همین گزینه را مطرح می‌کنند‌‌، با این حال تنها کسی می‌تواند اینها را بگوید که پاییز این شهر را ندیده باشد. خوانسار شهری با فاصله دو ساعته از اصفهان است و با تهران نیز چهار و نیم ساعت فاصله دارد. از همین روست که بسیاری یک تعطیلی آخر هفته پاییزی خود را به خوانسار می‌‌‌‌روند. نام خوانسار به معنای چشمه‌‌سار است، همین نام‌گذاری نشان‌‌ می‌دهد قرار است به چه مقصدی سفر کنید، چشمه‌های پرآب، باغ و طبیعت اجزایی جداناشدنی از خوانسار هستند و همین امر این شهر را میان سایر شهرهای ایران زبانزد کرده است.

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی

پارک جنگلی چشمه یکی از جاذبه‌های خوانسار است، آنچه این پارک را از سایر پارک‌‌های جنگلی که می‌‌شناسیم متفاوت می‌کند انواع چشمه‌هایی است که در آن وجود دارد. «چشمه شترخون»، «چشمه مرزنگوش» و «چشمه پیر» از جمله این چشمه‌ها هستند که آب خنکی دارند و مردم علاوه بر آشامیدن در پارک، گاه آن را به خانه‌های‌شان هم می‌‌برند. در این پارک خوشبختانه سکوهایی قرار دارد که گردشگران می‌توانند ساعاتی را در آن استراحت کنند.

علاوه بر طبیعت، خوانسار آثار تاریخی هم دارد که از جمله آنها می‌توان به آرامگاه باباپیر یا شیخ اباعدنان اشاره کرد. این آرامگاه به دوره صفویه برمی‌‌گردد و مدفن شیخ عدنان یکی از عارفان مشهور قرن ششم هجری است. البته در این آرامگاه علاوه بر شیخ عدنان، شش تن دیگر از مشایخ و عارفان نیز به خاک سپرده شده‌‌اند. مسجد جامع این شهر نیز به دوره صفوی برمی‌‌گردد و گچبری‌‌ها و منبت‌‌کاری‌‌های آن هر بیننده‌‌ای را جذب خود می‌کند. جلوتر که بیاییم و به دوره قاجار برسیم در خوانسار به خانه تاریخی ابهری‌‌ها برمی‌‌خوریم. جذابیت خانه ابهری به نقاشی‌‌ها و گچبری‌‌هایش است، این خانه توسط «حاج سید محمد‌باقر ابهری» ساخته شده و امروز یکی از جاذبه‌های گردشگری

خوانسار است. در این شهر تپه‌‌ای داریم که آن را به تپه آریایی‌‌ها می شناسند. گفته می‌شود این تپه که محل زندگی نیاکان ما بوده، هشت هزار سال قدمت دارد. غارهایی در دل تپه آریایی‌‌ها قرار دارد که گویا محل زندگی ساکنان این منطقه بوده و هنوز ردی از درهای سنگی آن به جا مانده است. با وجود این جاذبه‌ها‌‌، خوانسار همچنان با باغ‌هایش بیش از سایر چیزها شناخته شده است. قدم زدن در محله‌هایی که باغ‌های آن با دیواری گلی از هم جدا شده‌‌اند این شهر را متفاوت از سایر شهرها کرده است، کوچه‌باغ‌هایی مانند «محله دوراه»، «محله بالا»، «مالگاه»، «صفاییه»، «چشمه آخوند» و «پایتخت» نزد بسیاری از گردشگران این شهر، شناخته‌‌ شده‌‌اند.

سوغات خوانسار

گرچه عسل با نام این شهر گره خورده و دامنه‌های زاگرس در حوالی این شهر جایی است که این محصول در آن تولید می‌شود. با این حال این شهر جز عسل با خشکبارش هم معروف است، از همین روست که بسیاری از فروشندگان در باب تعریف از خشکبارشان می‌گویند که آنها را از خوانسار آورده‌اند.  از نمونه‌های این خشکبار می‌توان به بادام، گردو، زردآلو، آلو و... اشاره کرد. اگر قصد خرید این محصولات در خوانسار را دارید سری به خیابان امام خمینی این شهر بزنید. از دیگر سوغات این شهر می‌توان به منبت‌‌کاری، قلمزنی، قالی ساروق و گز اشاره کرد.

خوراک

هر چقدر غذاهای شمال و جنوب ایران شناخته شده، در مرکز ایران کمتر غذاها نزد مردم شناخته شده‌‌اند نمونه آن آش لعابی، کشک لبو یا دلمه سیرابی (سین شیردون) خوانسار است. از دیگر غذاهای این منطقه می‌توان به اشکنه (اوگوشت تخم) یا آبگوشت اشاره کرد. در این شهر رستوران‌‌هایی هست که می‌توان در آن آبگوشت مخصوص خوانساری را میل کرد و از طعم آن لذت برد.

کجا اقامت کنیم؟

در خوانسار اقامتگاهی داریم که دقیقا روبه‌روی پارک جنگلی سرچشمه قرار دارد. پنجره‌های این هتل رو به پارک باز می‌شود‌‌، علاوه بر آن هتل دیگری هم در این شهر داریم. در کنار این دو گزینه با رونق اقامتگاه‌های بوم‌‌گردی در کشور، در خوانسار هم شاهد رشد این گزینه هستیم. یکی از آنها ساختمانی قدیمی است که بازسازی شده و در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین محل‌‌های اقامتی در این شهر بدل شده است.

مسیر حرکت به خوانسار

اگر از اصفهان راهی خوانسار شده‌‌اید باید ابتدا به سمت جاده نجف‌‌آباد و تیران بروید و پس از آن به سمت فریدن برانید. قبل از رسیدن به این شهر به شهر دامنه می‌‌رسید. از دامنه چنانچه به سمت راست بروید به خوانسار می‌‌رسید.  اگر از تهران به سمت این شهر می‌‌روید می‌توانید یکی از دو مسیر قم- سلفچگان یا ساوه-سلفچگان را انتخاب کنید تا به این شهر برسید. از آنجا به سمت دلیجان برانید و در ادامه پس از ۴۰کیلومتر رانندگی جاده گلپایگان را سمت راست خودتان می‌‌بینید. با رسیدن به گلپایگان چنانچه در میدان ولیعصر این شهر به سمت چپ بپیچید وارد جاده خوانسار خواهید شد.